9 - 3 260. Het aanvankelijk optimisme m.b.t. de uitkomsten van het I.S.P. met name gelet op de werkgelegen heid, lijkt enigszins te worden gedempt door - soms tegenstrijdi- ge - berichten die vanuit Den Haag tot het Noorden doordringen. Deelt het College deze mening? Zo niet, wanneer denkt het Colle ge concrete beleidsvoornemens te openbaren, welke mede dank zij het I.S.P. hun vervulling zullen kunnen vinden binnen het raam van het I.S.P.? 261 In de industrie wordt in toene mende mate gebruik gemaakt/wenst men gebruik te maken van contai nervervoer over water gezien de lagere prijs per ton per kilome ter. In het licht van deze trans port-technische ontwikkelingen en de vernieuwingen die in dit ver band nodig zijn, hebben in alle grote havens reeds investeringen plaats gevonden. Leeuwarden zou in deze innovatieketen een belang rijke schakel kunnen vormen. a. Kan het College zeggen hoe groot, op dit moment, de volu me-vraag is bij de Leeuwarder/ Friese industrie naar contai- nisering? b. Hoe ligt de verwachting bij het bedrijfsleven naar volume- vraag over tien jaar? c. Indien één en ander aanleiding geeft vestiging van een con tainerhaven in Leeuwarden ern stig te overwegen, waar denkt het College deze dan te situ eren en aan welke capaciteit denkt ze dan? 260. Wij zijn inderdaad van mening dat de gepresenteerde beleids voornemens in het eindrapport I.S.P. teleurstellend te noemen zijn. Dit met name tegen de ach tergrond van de verwachtingen die in het verleden t.a.v. het I.S.P. zijn gewekt. Niettemin zullen wij alert trachten in te spelen op de mogelijkheden die de uitwerking van het I.S.P. aan Leeuwarden zou kunnen bieden. 261. Wij hebben geen signalen noch indicaties opgevangen waaruit blijkt dat een zodanige behoefte, dan wel toename in de behoefte aan containervervoer over water bij de Leeuwarder-Friese industrie aanwe zig is, dat daarvoor bijzondere voorzieningen zouden moeten worden getroffen. Wel is het ons bekend, dat de Nederlandse Spoorwegen over wegen bij de herinrichting van het emplacement in 1981 voorzieningen voor containervervoer per rail te treffen. Bovendien wordt nagegaan of de geplande railaftakking in de Hemrik niet moet worden vervangen door een lokatie die zich leent voor het laden en lossen van con tainers.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1979 | | pagina 458