9 - 3
260. Het aanvankelijk optimisme m.b.t.
de uitkomsten van het I.S.P.
met name gelet op de werkgelegen
heid, lijkt enigszins te worden
gedempt door - soms tegenstrijdi-
ge - berichten die vanuit Den
Haag tot het Noorden doordringen.
Deelt het College deze mening?
Zo niet, wanneer denkt het Colle
ge concrete beleidsvoornemens te
openbaren, welke mede dank zij
het I.S.P. hun vervulling zullen
kunnen vinden binnen het raam
van het I.S.P.?
261 In de industrie wordt in toene
mende mate gebruik gemaakt/wenst
men gebruik te maken van contai
nervervoer over water gezien de
lagere prijs per ton per kilome
ter. In het licht van deze trans
port-technische ontwikkelingen en
de vernieuwingen die in dit ver
band nodig zijn, hebben in alle
grote havens reeds investeringen
plaats gevonden. Leeuwarden zou
in deze innovatieketen een belang
rijke schakel kunnen vormen.
a. Kan het College zeggen hoe
groot, op dit moment, de volu
me-vraag is bij de Leeuwarder/
Friese industrie naar contai-
nisering?
b. Hoe ligt de verwachting bij
het bedrijfsleven naar volume-
vraag over tien jaar?
c. Indien één en ander aanleiding
geeft vestiging van een con
tainerhaven in Leeuwarden ern
stig te overwegen, waar denkt
het College deze dan te situ
eren en aan welke capaciteit
denkt ze dan?
260. Wij zijn inderdaad van mening
dat de gepresenteerde beleids
voornemens in het eindrapport
I.S.P. teleurstellend te noemen
zijn. Dit met name tegen de ach
tergrond van de verwachtingen die
in het verleden t.a.v. het I.S.P.
zijn gewekt. Niettemin zullen wij
alert trachten in te spelen op de
mogelijkheden die de uitwerking
van het I.S.P. aan Leeuwarden zou
kunnen bieden.
261. Wij hebben geen signalen noch
indicaties opgevangen waaruit
blijkt dat een zodanige behoefte,
dan wel toename in de behoefte aan
containervervoer over water bij de
Leeuwarder-Friese industrie aanwe
zig is, dat daarvoor bijzondere
voorzieningen zouden moeten worden
getroffen. Wel is het ons bekend,
dat de Nederlandse Spoorwegen over
wegen bij de herinrichting van het
emplacement in 1981 voorzieningen
voor containervervoer per rail te
treffen. Bovendien wordt nagegaan
of de geplande railaftakking in de
Hemrik niet moet worden vervangen
door een lokatie die zich leent
voor het laden en lossen van con
tainers.