Op 5 juni 1978 hebt U het structuurrapport Huizum-West dat als
basis dient voor de stedebouwkundige ontwikkeling van dit gebied
aanvaard. De hierboven genoemde straten maken deel uit van deelge
bied drie.
Het hiervoor te maken bestemmingsplan zal grotendeels een conserve
rend karakter dragen. De specifieke functie van de straten zal daarin
worden aangegeven overeenkomstig de door Uw Raad aanvaarde verkeers-
structuur in dit plangebiedIn de planvoorschriften zal de mogelijk
heid tot herinrichting van de straten tot uitdrukking worden gebracht.
Het ligt in de bedoeling om het ontwerp-bestemmingsplan medio 1980
ter visie te leggen. Het valt nu nog niet te zeggen of bepaalde straten
ingevolge dit bestemmingsplan zullen worden ingericht tot woonerf.
Wij stellen U voor adressanten in bovenstaande zin te berichten.
Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden,
J.S. Brandsma Burgemeester.
W.J.G. Reumer
Secretaris.
Vervangen walmuur langs de Oostergrachtswal.
Bijlage no. 349. Leeuwarden, 16 augustus 1979-
Aan de Gemeenteraad.
In Uw vergadering van 19 februari 1979 hebt U besloten tot het ver
nieuwen van de walmuren langs de Weaze, Berlikumermarkt en Groentemarkt
en hebt U hiervoor een krediet van 1.655.000,ter beschikking gesteld.
Het betrof hier de vierde fase van het herstelprogramma. Wij hebben de
Minister van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening verzocht evenals
dit bij de voorgaande werken het geval is geweest een subsidie van 50
toe te kennen op grond van het Besluit bijdragen reconstructie- en sane
ringsplannen. Tot op heden is hierop nog geen beslissing genomen, hetgeen
wellicht verband houdt met het feit dat de gemeente Leeuwarden inmiddels
is aangewezen tot I.S.R.-gemeente.
In het door U op 25 juni 1979 overgenomen voorstel (bijlage no.299)
inzake de aanwijzing tot stadsvernieuwingsgebied van de Schil-Oost en
Oldegalileën/Bloemenbuurt en het vaststellen van het uitvoeringsplan voor
Oldegalileën hebben wij er reeds op gewezen dat het zwaartepunt van de
stadsvernieuwingsactiviteiten voortaan binnen het financiële kader van de
I.S.R. zal liggen. Uit het tijdens de voorbereiding van genoemd voorstel
gevoerde overleg met de rijksvertegenwoordigers is ons namelijk gebleken,
dat naast de I.S.R. niet de andere gebruikelijke subsidiebronnen onverkort
aangeboord kunnen worden. Deze wisselwerking heeft met name betrekking op
de zgn. 80 regeling en het herstel van de walmuren. Wat dit laatste be
treft moet er rekening mee gehouden worden dat subsidie voor herstel en
vervanging in principe alleen zal worden toegekend wanneer het walmuren
betreft die binnen een I.S.R.-gebied zijn gelegen. Indien dit zich onver
hoopt mocht voordoen zal het bovengenoemde verzoek voor subsidiëring van
de walmuren langs Weaze e.o. niet eerder gehonoreerd worden dan nadat de
binnenstad is aangewezen tot stadsvernieuwingsgebied in de zin van de
I.S.R. Naar verwachting zal U eind 1980 het eerste uitvoeringsplan voor
de binnenstad worden voorgelegd.
Om te voorkomen dat de reeds enige jaren op gang zijnde vernieuwing
van walmuren zal stagneren leggen wij thans ter vaststelling aan U voor
het plan tot het vernieuwen van de walmuren langs de Oostergrachtswal met
een totale lengte van 340 m een en ander zoals op de voor U ter inzage
gelegde tekening no. 7-44-01 staat aangegeven. De onderhavige walmuur is
gelegen in het gebied Molenpad dat een onderdeel vormt van het door U aan
gewezen stadsvernieuwingsgebied Schil-Oost. In het rapport "Overzicht wal
muren (juni 1975)"» aangepast december 1978 is de toestand als slecht aan
gemerkt.
Het plan gaat er vanuit dat de bestaande oeververdediging inclusief
de stalen damwand bij het Vliet wordt gesloopt en vervangen door een
L-vormige betonconstructie op houten palen voorzien van een voormetseling.
Tussen de Oosterbrug en de Eerste Kanaalbrug wordt op de walmuur een leu
ning aangebracht, terwijl op het overige deel een parkeerbuis wordt aan
gebracht. Aangezien in de Oostergrachtswal nog geen riool aanwezig is zal
deze tevens worden aangelegd. Een deel van de aanwezige bomen zal worden
verplaatst, terwijl voor het overige nieuwe geplant zullen worden.
Het straatprofiel is in het plan ongewijzigd. Bij de verdere invul
ling van het uitvoeringsplan voor dit gebied zal nader bekeken worden in
hoeverre de langs deze gracht gedachte fietsroute gevolgen zal hebben voor
het profiel en indien dit tot wijzigingen zal leiden, stellen wij U voor
hierop terug te komen bij de behandeling van dat uitvoeringsplan.