Wij stellen U voor terzake een krediet van 15.815,beschikba
te stellen
De kosten van 15.815,-- kunnen worden gedekt door tot hetzelf
de bedrag te beschikken over een gedeelte van het Fonds voor res
tauratie van monumenten.
De Commissie voor het Princessehof kan zich met ons voorstel
verenigen
19. Subsidiëring Stichting Verzetsmuseum Friesland.
In verband met ons in bijlage nr. 146 opuenomen voorstel, wordt
een krediet van 25.000,geraamd voor de subsidiëring van de Stich
ting Verzetsmuseum Friesland.
De kosten van 25.000,-- kunnen worden gedekt door de raming op
de post voor onvoorziene uitgaven (volgnr. 652) met hetzelfde bedrag
te verlagen.
20. Subsidiëring speel-o-theek.
Op grond van een door ons terzake ingediende aanvraag hebber
wij van het Ministerie van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk
Werk ten behoeve van het subsidiëren van de speel-o-theek een
éénmalige rijksbijdrage ontvangen van 10.000,--
Deze bijdrage is verstrekt onder de voorwaarde, dat de gemeente
aan voornoemde speel-o-theek een subsidie verstrekt van minimaal het
drag van de verleende éénmalige rijksbijdrage.
Wij stellen U derhalve voor een krediet van 10.000,beschik
baar te stellen voor het verstrekken van een éénmalig subsidie aan hel
project speel-o-theek.
Tegenover de kosten van 10.000,kan de reeds ontvangen
rijksbijdrage tot hetzelfde bedrag worden geraamd.
21. Subsidiëring emancipatie-activiteiten 1980.
In verband met ons in bijlage nr. 153 opgenomen voorstel wordt
een krediet van 28.500,geraamd voor de subsidiëring van emanci
patie-activiteiten voor 1980.
Tegenover de kosten van 28.500,kan een rijksbijdrage tot
hetzelfde bedrag worden geraamd.
Recapitulatie.
De raming van de post voor onvoorziene uitgaven (volgnr. 652)
dient te worden verlaagd met een bedrag van 25.000,voor het
verstrekken van subsidie aan de Stichting Verzetsmuseum Friesland.
Na deze verlaging is op volgnr. 652 nog een bedrag van 51 920,-
beschikbaar
Wij stellen U voor de gemeentebegroting en de begrotingen v- n
het Woningbedrijf, de Dienst voor Reiniging en Brandweer, de Diei st
Stadsontwikkeling, de Dienst voor Sociale Werkvoorziening, de Gemeen
telijke Sociale Dienst en het Electriciteitsbedrijf voor het die st-
jaar 1980 te wijzigen overeenkomstig de ter inzage gelegde ontwerp
besluiten.
Burgemeester en Wethouders van Leeuwarcen,
3.S. Brandsma, Burgemeester.
W.3.G. Reumer, Secretaris,
- 12 -
Preadvies met betrekking tot de brief van de heer L. Karsten en anderen
inzake het leiden van de route van lijn 3 van de stadsautobusdienst
door de Bachstraat en de Averkampstraat.
bijlage no. 156.
Leeuwarden, 20 maart 1980.
Aan de Gemeenteraad.
Op 7 januari j.l. hebt U om preadvies in onze handen gesteld de
rief d.d. 10 december 1979 van de heer L. Karsten en anderen, waarin zij
ezwaar maken tegen het leiden van de busroute van lijn 3 door de Bach-
traat en de Averkampstraat. De brief is mede ondertekend door het hoofd
an de St. Thomasschool en de hoofdleidster van Marije's Kleuterhof.
De voornaamste bezwaren zijn, kort samengevat: de bus rijdt tussen
ie beide hoofduitgangen van de scholen door; de genoemde straten zijn
-oor het busverkeer te smal; als gevolg van geparkeerde auto's zijn er
een uitwijkmogelijkheden; tijdens spitsuren zullen voor de bussen
rote problemen ontstaan om vanuit de Averkampstraat linksaf de Mr. P.J.
roelstraweg op te rijden, waardoor in het bijzonder voor de fietsers
op de zuidelijke ventweg een nieuw onoverzichtelijk punt wordt gecreëerd.
Het in 1974 vastgestelde plan inzake de reorganisatie van de stads-
vutobusdienst omvat o.a. het omzetten van het lussensysteem in lijnen
■iet eindpunten. De huidige route van lijn 3 vormt een grote lus, n.l.
anaf het Wilhelminaplein langs het Ruiterskwartier, de Earlingersingel
le Mr.P.J. Troelstraweg, de Valeriusstraat, de Bildtsestraatde Vondel-
straat, de Tesselschadestraatde Snekerkade, de Zuidersingel, het
Ttationsplein, de Sophialaan en de Prins Hendrikstraat weer naar het
/ilhelminaplein. De nieuwe route voert vanaf het Wilhelminaplein via de
3rins Hendrikstraat, de Sophialaan, de Zuidersingel, de Snekerkade, de
'esselschadestraatde Vondelstraat, de Bildtsestraat, de Valeriusstraat,
te Bachstraat, de Averkampstraat, de Mr.P.J. Troelstraweg en de Valerius-
traat en vervolgens dezelfde route terug naar het Wilhelminaplein.
Bij nader inzien kunnen wij de bezwaren, met name die welke betrek
ing hebben op de smalle straten en het invoegen vanuit de Averkampstraat
inksaf de Mr.P.J. Troelstraweg op onderschrijven. De rijbaanbreedte
/an het gedeelte van de Averkampstraat tussen de Diepenbrockstraat en de
tr. P.J. Troelstraweg bedraagt nauwelijks 5 meter. Aan weerszijden daar-
/an bevinden zich parkeerhavens voor langsparkeren. Door de geringe
liepte van deze doorgaans veelvuldig gebruikte parkeerhavens wordt veelal
ïog een gedeelte van de rijbaan door geparkeerde auto's in beslag genomen,
/aardoor de feitelijke rijbaanbreedte nog geringer is. Aangezien de
ireedte van de nieuwe bussen 2.30 m bedraagt en er als gevolg van de
geparkeerde auto's geen uitwijkmogelijkheid is zal het busverkeer door dit
■traatgedeelte gemakkelijk tot problemen aanleiding geven.
Ook het invoegen vanuit de Averkampstraat linksaf de Mr.P.J. Troel
straweg op zal vooral tijdens de spitsuren problemen voor de bussen
opleveren. De op invoegen wachtende bussen zullen dan gemakkelijk de
rentweg blokkeren, waardoor het fietsverkeer wordt belemmerd. Bovendien
zal dan het inrijden van de Averkampstraat vanaf de Mr.P.J. Troelstraweg
worden bemoeilijkt.
Een en ander heeft er toe geleid, dat in overleg met de Pram N.V.
gezocht is naar een alternatieve route, waarbij de geschetste problemen
zich niet of in mindere mate voordoen, terwijl de rijtijd niet langer
zal zijn dan die van de hierboven beschreven route.