- 4 -
3. Het aanwijzen van eigen takken van dienst is een methode cm integratie
van gemeenschappelijke regelingen binnen het vaste kader van één Regio
tot een werkbaar geheel te maken. Het instellen van takken van dienst
kan alleen dan tot een ontwikkeling in de richting van een vierde
bestuurslaag leiden, wanneer de relatie met de gemeentebesturen
ontbreekt of ondoorzichtig is.
Dit is niet het geval; integendeel de deelnemende gemeenten worden
maximaal betrokken bij het Regiobestuur, ook in het bestuur van takken
van dienst.
4. Van delegatie van taken en bevoegdheden aan Commissies zijn op grond van
de gemeentewet al uitgezonderd de meest verstrekkende bevoegdheden als
het vaststellen van de begroting en de rekening.
Overigens zijn wij het met uw opmerking in zoverre eens, dat zorgvuldig
moet worden vastgesteld of de delegatie van een bepaalde taak of
bevoegdheid de invloed van de gemeenten niet terugdringtWij zijn echter
van oordeel, dat delegatie van taken en bevoegdheden aan een Commissie
wel mogelijk moet zijn als het er om gaat te komen tot een werkbare
compententieregeling in de sfeer van uitvoering in de dagelijkse praktijk.
Ook in Commissies die bepaalde bevoegdheden krijgen gedelegeerd, b.v.
Commissies met beheerstaken ten aanzien van een tak van dienst, zullen
alle betrokken gemeentebesturen vertegenwoordigd zijn.
5De door uw college ais mogelijk dirigerend beschouwde werking van het
geven van richtlijnen en aanwijzingen door de Regio aan de deelnemende
gemeenten zou alleen in het geding kunnen zijn bij de uitvoering van
taken die door de gemeenten aan de Regio zijn overgedragen. De mogelijk
heid om ten aanzien van de overgedragen taken richtlijnen en aanwijzingen
vast te 3tellen is opgenomen, terwille van de kwaliteit van de uit te
voeren taken. Daarbij is het zeer gewenst, dat de medewerking van de
gemeenten bij de uitvoering van die taken kan worden ingeroepen. Dat
daarbij wordt aangegeven op welke wijze die medewerking moet werden
gegeven is een aangelegenheid waartoe de deelnemende gemeenten gezamenl: jk
beslissen. Overigens zijn er in de regeling waarborgen opgenomen terzake
van goedkeuring en beroep.
6Artikel 43 strekt er niet toe de gemeenten in medebewind te kunnen
roepen in de betekenis die daar gewoonlijk aan wordt gehecht. Vandaar dat
het gebruik van het woerd "medebewind" zorgvuldig is vermeden. Toegegeven
meet echter werden, dat het artikel ook op de deer u geschetste wijze
kan worden uitgelegd.
- 5 -
In de memorie van toelichting op artikel 43 komt naar veren, dat de
bedoeling van het opnemen van een dergelijke bepaling is om de
gemeenten zoveel mogelijk te betrekken bij de regionale uitvoering van
gemeentelijke taken, juist om te benadrukken dat het gaat om gemeente
lijke taken. Nogmaals zij nadrukkelijk opgemerkt, dat het geenszins de
bedoeling is geweest, noch is, cm hier een algemene bevoegdheid te creëren,
waarbij taken in medebewind kunnen worden opgedragen. Voor de toepassing
van dit artikel, dat in relatie tot artikel 5, tweede lid, moet worden
gelezen, staat ons voor ogen, dat de deelnemende gemeenten zo veel mogelijk
ook bij de uitvoering van taken worden betrokken. Ook wat dit betreft
is ons uitgangspunt, dat de deelnemende gemeenten dusdanig bij het
Regiogebeuren zullen zijn betrokken, dat uw vrees voor toepassing van
artikel 43 als dirigerend instrument naar de gemeenten toe niet gegrond
kan worden geacht. Ter voorkoming van misverstand zullen wij de deel
nemende gemeenten voorstellen de redactie van artikel 43 duidelijker in
overeenstemming te brengen met de tekst van de memorie van toelichting
terzake
Uw opmerkingen over de gemeenschappelijke regeling, genoemd onder de
punten 7 en 3 in uw brief geven ons aanleiding het volgende op te merken.
7. De overdracht van gemeentelijke taken aan een samenwerkingsverband behoort
inderdaad aan de goedkeuring van Gedeputeerde Staten te worden onderworpen,
aangezien een dergelijke overdracht de facto een nadere invulling betekent
van doei en taken van het samenwerkingsverband. Wij zullen de deelnemende
gemeenten voorstellen de tekst van artikel 42 van de regeling terzake
aan te vullen.
3. De zienswijze met betrekking tot de meldingsplicht van de gemeenten
kunnen wij niet delen. Wij zijn van mening, dat de door u voorgestelde
beperking van de meldingsplicht een te grote beperking van de mogelijkheid
van de Regio om te kunnen reageren op ontwikkelingen in de deelnemende
gemeenten zou betekenen. Een Regioreactie is aan de orde, wanneer het gaat
om ontwikkelingen die het belang van de betreffende gemeente te boven
gaan. Wanneer aan dergelijke ontwikkelingen regionale aspecten verbonden
zijn, behoort de Regio te kunnen reageren. Ook hierbij merken wij weer
op, dat een dergelijke Regio-reactie geen enkele bindende werking naar
de gemeenten toe heeft.
Samenvattend zijn wij van oordeel, dat het juist en zinvol is de
artikelen 42 en 43 van de regeling aan te passen in boven vermeide zin.
Voor het overige willen wij gaarne de vaststelling van een nieuwe wet