t
- 2 -
Op grond van de hedendaagse opvattingen en op basis van een reeds genomen
raadsbeslissingis de doelstelling het realiseren van een verkeersluw karak
ter in het gebied; dit houdt in het ontwerpen en invoeren van een zodanige ver-
keersstructuur dat daardoor de veiligheid en de leefbaarheid in het gebied worden
vergroot.
Uitgangspunten
Bij het ontwerpen van de gewenste verkeersstructuur is rekening gehouden met
zowel de huidige als met de toekomstige stedebouwkundige- en verkeerskundige si
tuatie in en om het gebied. De laatste is in grote lijnen reeds vastgelegd res
pectievelijk in het vastgestelde rapport tot aanwijzing van het Stadsvernieuwings'
gebied Schil-Oost, alsmede in het vastgestelde verkeersstructuurplan voor de ge
hele gemeente. Daarnaast is rekening gehouden met recente besluiten op verkeers
gebied voorzover van belang voor het gebied.
Tenslotte is rekening gehouden met het uitgangspunt, dat het doorgaande var-
keer zoveel mogelijk dient te worden geweerd, dat een redelijke afwikkeling van
het bestemmingsverkeer dient te zijn gewaarborgd en dat een optimale leefbaarheid
en veiligheid dienen te worden verkregen.
Planopzet en methodiek.
De opzet van het plan is een verkeersstructuur te ontwikkelen waarbij het
noodzakelijk doorgaande verkeer terecht komt op de reeds (in het verkeersstruc
tuurplan voor de gehele gemeente) voor het gebied vastgestelde routes (zoals
Bleeklaan, Vliet enz.). De hoeveelheid doorgaand verkeer op de overige daarvoor
in aanmerking komende routes dient - door het nemen van gepaste maatregelen (toe
passing van het zgn. bajonetprincipe en/of het aanbrengen van een "knip", dit is
een fysieke barrière voor het autoverkeer) - tot een aanvaardbaar niveau te wor
den teruggebracht. Daarbij moet er voor worden gewaakt, dat de toegankelijkheid
voor het bestemmingsverkeer in alle delen van het gebied voldoende blijft gewaar
borgd.
Op basis van het vorenstaande is een aantal modellen ontwikkeld. De modeilen
zijn vervolgens getoetst aan de uitgangspunten. Het model dat hieraan voldoet is
als voorkeursmodel gepresenteerd.
4. Voorkeursmodel
Uit het rapport blijkt, dat er in eerste instantie twee modellen voor het
gemotoriseerde verkeer overblijven, welke voldoen aan de uitgangspunten. Deze mo
dellen I en II zijn weergegeven in fig. 12 en 13. De modellen aangevuld met de
reeds vastgestelde busroutes en de (brom)fietsroutes uit de discussienota fieta-
padenplan, leveren twee aanvaarbare verkeersstructuurmodellen op, namelijk struc
tuurmodel I (fig. 13) en structuurmodel II (fig. 16). In aanmerking nemend, dat
het gewenst is van het meest fijnmazige model uit te gaan, is in het rapport de
voorkeur uitgesproken voor structuurmodel I.
3. Standpunt van het college.
Wij stemmen in met de keuze voor structuurmodel I (fig. 15) als basis voos
de toekomstige verkeersstructuur voor het gebied Schil-Oost zoals dit hiervoor
onder punt 2 nader is aangeduid, met dien verstande dat het gedeelte van iet
Cambuursterpad tussen de Bleeklaan en de Tjerk Hiddesstraat voor alle doorgaand
gemotoriseerd verkeer wordt gesloten. Dit betekent dat - in afwijking van
voornoemd model - de busroute via de Bleeklaan en de Tjerk Hiddesstraat van en
naar het oostelijk deel van het Cambuursterpad wordt geleid. Wij baseren dit
standpunt op het feit dat - met inachtname van de hiervoor omschreven uitgangs
punten - naar onze mening in dit aangepaste model de doelstelling van een ver
keersluw verblijfsklimaat optimaal kan worden verwezenlijkt. Bij deze keuze zi n
de belangen van zowel bewoners als bedrijven in het gebied zo goed mogelijk afge
wogen
- 3 -
5. ommentaar op de ingediende reacties.
De reacties zijn in bijlage II verzameld in een 7-tal groepen. De eerste 6
groepen hebben elk betrekking op een bepaald aspect van het verkeersstructuurmo-
deJ De zevende groep heeft betrekking op de resterende reacties. Zij worden hier
na achtereenvolgens behandeld:
Geen fysieke belemmeringen aanbrengen in_de_De_Ruyterweg_(eventueel_in_samen-
hang met het Cambuursterpad.
ad 1 en 2. Na invoering van de voorgestelde maatregelen zullen de bedrijven
van adressanten uit een oogpunt van verkeer naar onze mening redelijk bereik
baar blijven. De bezwaren van adressanten zijn evenwel niet gegrond op ver
keerskundige overwegingen doch op economische motieven.
Gezien het vorenstaande en gelet op de uitgangspunten (verkeersluw maken)
achten wij deze bezwaren ongegrond. In het kader van geëigende regelingen
terzake van bedrijfsverplaatsingen zullen wij trachten de eventuele negatie
ve bedrijfsgevolgen tot een oplossing te brengen.
ad 3. In Uw vergadering van 19 november 1979 hebt U besloten, dat voor de
behandeling van het Verkeersstructuurplan Schil-Oost de resultaten van het
distributie-planologisch onderzoek niet behoeven te worden afgewacht.
ad 4. Gezien de in de straat aanwezige bestemmingen, verwachten wij, dat er
nog een zodanige hoeveelheid verkeer zal overblijven, dat naar onze mening
niet van een stille doodse woonstraat kan worden gesproken. Wij achten dit
bezwaar derhalve ongegrond.
ad 5. Indien te zijner tijd mocht blijken, dat dit plein, als onderdeel van
een wijkroute, als zodanig niet voldoende functioneert, dan zullen zodanige
maatregelen worden genomen dat dit wel het geval is. Wij achten dit mogelijk.
Het bezwaar moet derhalve naar onze mening ongegrond worden verklaard.
I De Van Leeuwenhoekstraat niet_aanvvijzen_als_wijkontsluitingsvveg_c.q_vvijk-
verzamelweg (in samenhang met de afsluiting van het_hoofdwegenstelsel_van
een aantal andere straten).
Adressanten maken bezwaar tegen deze aanwijzing, omdat zij vrezen, dat
als gevolg hiervan, het verkeer in deze straat aanzienlijk zal toenemen.
Daardoor zal aldaar een paar maal per dag een verkeerschaos ontstaan met al
le gevolgen van dien, zoals lawaai, stank, onveiligheid, waardevermindering
der woningen en verlies van privacy. Zij wijten dit onder meer aan het feit,
dat, naast genoemde aanwijzing, tevens zal worden overgegaan tot afsluiting
van het hoofdwegenstelsel van een aantal andere straten.
Wij merken hierover het volgende op.
Het creëren van een verkeersluw gebied houdt de consequentie in dat het ver
keer geconcentreerd moet worden op de wijkverzamel- en/of ontsluitingswegen.
In de noordoosthoek van het gebied Schil-Oost komt voor het verkeer gericht
op de Groningerstraatweg, de Van Leeuwenhoekstraat gezien ligging en afme
tingen, daarvoor het meest in aanmerking.
De keuze heeft plaatsgevonden na afweging van alle in het geding zijnde be
langen. Wij verwijzen hiervoor naar de inhoud van het rapport.
In het rapport is in het hoofdstuk "Commentaar van de projectgroep" on
der punt A 5, sub a, omschreven dat het gemotoriseerde verkeer in deze straat
tot 1990, als gevolg van genoemde maatregel, slechts weinig toeneemt ten op
zichte van de huidige situatie. De toename is in ieder geval niet zodanig,
dat voor de door adressanten gesignaleerde overlast behoeft te worden ge
vreesd. Wij zijn daarom van mening, dat het bezwaar ongegrond dient te wor
den verklaard.