- if -
III. Het Groningerplein, alsmede de Veestraat, de Schapestraat en de Auke Stel
lingwerfstraat, niet van de Groningerstraatweg afsluiten.
ad 1. Voor ons commentaar op de consequenties voor het postagentschap Tjerk
Hiddesstraat-hoek Cambuursterpad verwijzen wij U naar hetgeen hiervoor onder
I, ad 1 en 2 is weergegeven.
ad 2. De reden tot afsluiting van de Schapestraat is het gevolg van het ge
kozen model; kortheidshalve verwijzen wij voorts naar blz. 17 van het rapport
Het bedrijf van adressante kan via de Van Leeuwenhoekstraat nog op aanvaard
bare wijze worden bereikt. Wij achten dit bezwaar derhalve ongegrond.
ad 3. Dit aspect is onder II reeds behandeld. Kortheidshalve verwijzen wij
daarnaar.
Onder verwijzing naar het vorenstaande, achten wij deze bezwaren ongegrord.
IV. De_Robert Kochstraat niet aanwijzen als wijkontsluitingsweg c.q. doorgaande
route.
Na realisering van het gekozen verkeersmodel, zal de Robert Kochstraat
geen doorgaande route meer zijn, doch uitsluitend fungeren als wijkontslui
tingsweg
Het bezwaar van adressanten is naar onze mening gebaseerd op de huidige
situatie waarbij een belangrijk deel van het verkeer doorgaand is. In de
nieuwe situatie zal de straat derhalve aanmerkelijk rustiger worden. Dit zal
de leefbaarheid en veiligheidheid aldaar ten goede komen.
Gezien het vorenstaande achten wij dit bezwaar ongegrond.
V. Geen fiets- voetgangersbrug over het Nieuwe Kanaal aanleggen.
ad 1. Ingeval deze brug wordt aangelegd, zal dit een beweegbare brug zijn.
Overigens is gebleken, dat het deel van het Nieuwe Kanaal, ten westen var.
deze brug, slechts voor een gering deel als ligplaats wordt gebruikt voor
varende schepen.
Gezien het vorenstaande moet dit bezwaar naar onze mening ongegrond worden
verklaard.
ad 2. De afmetingen en het uiterlijk van de brug, alsmede de aard en de en-
vang van het verkeer dat ervan gebruik zal maken, zullen zodanig zijn, dat
naar onze mening niet van een aantasting van het karakter van de Emmakaden
kan worden gesproken.
Dit bezwaar dient derhalve naar onze mening ongegrond te worden verklaarc.
VI. Geen nieuw verkeerssysteem invoeren in Schil-Oost alvorens het Vrijheids-
plein_is_gereconstrueerd (met onder meer als consequentie dat de Pasteurweg
weer op het plein wordt aangesloten).
Eén van de redenen tot het ontwerpen van een nieuw verkeerssysteem in
Schil-Oost is het zoveel mogelijk weren van doorgaand verkeer. Een deel van
dit verkeer (onder meer richting Gerbrandyweg-Franklinstraat en omgekeerd)
kiest - als gevolg van het niet optimaal functioneren van het Vrijheidsplein-
een route door de Schil-Oost. Het overige doorgaande verkeer is echter van
een zodanige omvang, dat alleen al om deze redenen plannen dienen te worden
ontworpen om dit verkeer te weren. De noodzaak tot het invoeren van een
nieuw verkeerssysteem voor de Schil-Oost moet daarom los gezien worden van
de reconstructie van het Vrijheidsplein.
De kwestie van het opnieuw aansluiten van de Pasteurweg is uitvoerig
behandeld in het rapport. Kortheidshalve verwijzen wij naar de betreffende
passage.
- 5 -
Voorts wijzen wij nog op het volgende.
Als gevolg van de raadsbeslissing voor een beperkte verkeersoplossing
bij het Hoeksterend, wordt de doorstroming van het verkeer vanaf het Vrij
heidsplein richting Hoeksterend bemoeilijkt. Ingeval de Pasteurweg weer op
het Vrijheidsplein zou worden aangesloten, ontstaat een aantrekkelijke
sluiproute vanaf dit plein via de Pasteurweg en de De Ruyterweg naar de bin
nenstad.
Op grond van een en ander is het ongewenst opnieuw tot aansluiting van
de Pasteurweg op het Vrijheidsplein over te gaan.
Gezien het vorenstaande achten wij deze bezwaren ongegrond.
VI Diverse bezwaren.
ad 1 en 2. Bij de verkeersstudie is uitgegaan van verkeersprognosecijfers
voor het jaar 1990. Deze cijfers zijn afkomstig uit het door U vastgestelde
verkeersstructuurplan voor de gehele gemeente. De relevante gegevens (hoe
veelheid doorgaand verkeer door de Schil-Oost in het jaar 1990) zijn vastge
legd in net stroomdiagram in fig. 7. Dit geeft de eindsituatie weer waarbij
de Egelantierstraat geen bereikbaarheidsroute meer is voor Camminghaburen.
Het rapport is voorts opgesteld door verkeersdeskundigen van de Dienst
Stadsontwikkeling in samenwerking met het verkeerskundig bureau Dwars,
Heederik en Verhey uit Amersfoort. Daarbij is gebruik gemaakt van een door
laatstgenoemd bureau ontwikkelde methodiek, die wij na gunstig advies van de
Commissie voor Ruimtelijke Ordening hebben aanvaard.
Wij achten deze bezwaren derhalve ongegrond.
ad 3. Op 3 april 1978 zijn, bij de raadsbehandeling van de ontwikkeling van
het bestemmingsplan "Cambuur" de bezwaren tegen de aanleg van de "slinger"
in de Coopmansstraat, reeds ongegrond verklaard.
adff. Zoals U bekend is, zal de Egelantierstraat op den duur geen bereikbaar
heidsroute voor Camminghaburen zijn; deze functie is slechts tijdelijk. Het
tijdelijk gebruik als zodanig hangt af van de realisering van de buitenoost-
tangent en de aansluiting van de Kanaalweg. Dit bezwaar moet derhalve naar
onze mening ongegrond worden verklaard.
ad 5. Op grond van het verkeersstructuurplan voor de gehele gemeente, zal de
Eerste Kanaalsbrug te zijner tijd uitsluitend gebruikt worden voor langzaam
verkeer. Na invoering van deze maatregel kan de Maria Louisastraat niet wor
den gekwalificeerd als wijkontsluitingsweg van de Schil-Oost en zal derhalve
als zodanig ook niet functioneren. Wellicht dient deze dan als ontsluitings
route voor het zuidwestelijk deel gelegen tussen Emmakade Z.Z. en de Willem
Lodewijkstraat. Deze route zal als zodanig weinig gemotoriseerd verkeer ople
veren. Wij zijn daarom van oordeel dat dit bezwaar ongegrond dient te worden
verklaard.
Voorts verwijzen adressanten naar een begeleidend schrijven waarin sug
gesties worden gedaan voor een verkeersstructuur voor Schil-Oost. De daarin
voorgestelde verkeersstructuur wijkt in zoverre af van het voorkeurmodel, dat
de Oohan Willem Frisostraat als route is aangegeven in plaats van de Maria
Louisastraat.
Het argument, dat deze straat door de "knik" erin beter dan de Maria
Louisastraat zal fungeren om sluipverkeer vanuit Schil-Oost te weren, achten
wij, na sluiting van de Eerste Kanaalsbrug voor gemotoriseerd verkeer, niet
meer relevant.
De overige in de brieven behandelde punten hebben betrekking op proble
men terzake van de huidige verkeerssituatie. Deze zijn reeds behandeld in Uw
vergadering van 28 januari 1980 (bijlage nr. A-7).
Wij hebben derhalve het voorstel van adressanten niet overgenomen.