No. 6391.
DE RAAD DER GEMEENTE LEEUWARDEN;
Gelezen het voorstel van Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden,
van 1 mei 1980 (bijlage nr. 195);
BESLUIT:
met betrekking tot het zuidelijk plandeel van Camminghaburen in te stemmer
1. de reservering van ruimte voor de aanleg van een verbinding tussen de
zuidelijke wijkontsluitingsweg in Camminghaburen en het bedrijvengebier
Hemrik;
2. een gewijzigde werkwijze voor het ontwikkelen van gedetailleerde uit
werkingsplannen;
3. de bouw van in totaal 2.375 woningen;
4-. de fasering in de ontwikkeling van de diverse deelplannen;
5. de ruimtelijke structuur;
6. de uitgangspunten en globale indicatie ten aanzien van projectgrootte
en -afbakening;
één en ander zoals is aangegeven in de bij dit besluit behorende en als
zodanig gewaarmerkte Nota zuidelijk plandeel Camminghaburen.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering
van
Voorzitter.
Secretaris.
Voorzieningen ten behoeve van het (brom-)fietsverkeer.
Bijlage nr. 196. Leeuwarden, 1 mei 1980.
Aan de Gemeenteraad.
In ons voorstel van 27 september 1979, bijlage nr. 4-19, hebben wij U
medegedeeld, dat wij U, ten behoeve van het (brom-)fietsverkeer, een aantal
maatregelen zouden voorleggen, die tot doel hebben de veiligheid en/of het
comfort te vergroten op plaatsen en langs routes waar veel fietsverkeer
voorkomt.
Uit de verschillende mogelijkheden zijn die maatregelen gekozen, die
betrekkelijk weinig voorbereidingstijd vergen en zonder al te grote problemen
zijn uit te voeren. Het betreft de volgende voorzieningen:
1. Het aanbrengen van rode fietsstroken op diverse geasfalteerde radiaalroutes
2. Het aanleggen van parkeerhavens langs de mr. P.O. Troelstraweg, tussen
Leeuwerik'plein en Spanjaardslaan, om ruimte vrij te maken voor de aanleg
van fietsstroken als onder 1 genoemd.
3. Het met behulp van verf aanbrengen van fietsstroken op klinkerwegen.
4-. Op het kruispunt Vliet-Oostersingeldoor middel van geverfde markeringen
een betere geleiding aan het verkeer geven.
5. Het inrichten van fietsstallingen, voornamelijk in het centrum.
6. Het reconstrueren van het kruispunt Spanjaardslaan-Noordersingel.
7. Het herindelen van de Schrans, door het versmallen van rijweg en trottoirs,
het verschuiven naar de rijweg van de parkeerstroken en het aanleggen van
fietspaden tussen parkeerstroken en trottoirs.
8. Het toelaten van tweerichtingsverkeer voor fietsers in de Van Loonstraat
tussen de 3an van Scorelstraat en de d'Hondecoeterstraat. Om deze maatregel
te kunnen invoeren, moet ten oosten van het Enkabé-terrein een parkeerter
rein worden aangelegd voor de auto's, welke nu nog in genoemd straatgedeelte
parkeren.
9. Het aanleggen van vrijliggende fietspaden langs de Harlingerstraatwegtus
sen de Engelsestraat en de Harlingersingel
10. Het verbeteren van de verkeersveiligheid op het Zuiderplein, door het aan
brengen van een aantal markeringen en geleiders.
11. Het aanleggen van laad- en loshavens langs de Westerplantage.
12. Het aanleggen van een verkeerstafel in de Douwe Kalmaleane ter hoogte van de
Telemannstraat.
De kosten van deze voorzieningen worden geraamd op 1.100.000,--
Zij kunnen tot een bedrag van 330.000,-- worden gedekt ten laste van de post
"Reserve voor spoedige herstrating"voor 70.000,-- ten laste van de stelpost
"Buitengewoon onderhoud straten en pleinen", voor 144.220,-- ten laste van
de "Reserve Openbare Werken". De kapitaallasten van 555.780,zijnde 63.915,-
(2 afschrijving en 9 rente van 555.780,--) kunnen worden gedekt binnen het
op de post "nog functioneel toe te rekenen uitgaven" (volgnr. 64-0) geraamde
krediet voor kapitaallasten t.b.v. wijzigen buslijnennet.
Wij streven er naar de hiervoor omschreven werkzaamheden nog dit jaar te
doen uitvoeren. Teneinde dit mogelijk te maken, stellen wij U voor op basis
van het vorenstaande een raamkrediet groot ƒ1.100.000,-- beschikbaar te stellen.