Pré-advies omtrent het verzoek van "bewoners van de Van Cronen
burchstraat e.o. om invoering van een aantal maatregelen in verband
met de verkeers- en parkeerproblematiek in deze buurt.
Bijlage no. 199. Leeuwarden, 1 mei 1980.
Aan de Gemeenteraad.
Een aantal bewoners van de Van Cronenburchstraat e.o. heeft U
bij brief van 7 januari 1980 verzocht maatregelen te nemen in ver
band met de verkeers- en parkeerproblematiek in deze buurt. In deze
brief worden de volgende suggesties gedaan.
a. het gebied Molenpad beschermen tegen langparkeerdersdoor voor
het gehele gebied parkeerverboden in te stellen en bewoners
daarvan ontheffing te verlenen.;
b. op zeer korte termijn het wegdek van de Van Cronenburchstraat te
herstellen middels dubbele bestrating of wel asfaltering;
c. een snelheidsbeperking invoeren van bijvoorbeeld 20 km per uur;
d. vooruitlopend op het ontwerp-bestemmingsplan alvast éénrichtings
verkeer in te voeren voor vrachtverkeer.
De onder a. genoemde maatregel is nodig, aldus de buurtbewoners,
omdat na invoering van het nieuwe parkeerregime eind vorig jaar veel
langparkeerders hun auto's in deze buurt parkeren, waardoor de be
woners hun voertuigen niet meer dicht bij huis kunnen neerzetten.
Het onder b, c en d genoemde acht men enerzijds nodig, omdat bij
veel woningen scheurvorming optreedt ten gevolge van het vrachtver
keer en anderzijds uit een oogpunt van verkeersveiligheid, met name
ten aanzien van de kinderen.
In Uw vergadering van 18 februari j.l. besloot IJ deze brief in
onze handen te stellen om pré-advies.
Wij delen IJ thans het volgende mede.
ad a. Tegen het instellen van parkeerverboden, gecombineerd met het
verlenen van ontheffingen aan buurtbewoners, bestaan juridische be
zwaren. Het argument voor het instellen van een parkeerverbod is,
dat in de betreffende straat de doorstroming van het verkeer dient
te worden bevorderd. Daarmee verdraagt zich niet het op grote schaal
verlenen van ontheffingen, aangezien dit het effect van een dergelijk
parkeerverbod teniet zou doen. Voorts bestaan, i.v.m. de verdeling
van de beschikbare parkeerruimte, hiertegen ook praktische bezwaren.
Dit neemt niet weg, dat wij de mogelijkheid van negatieve gevolgen
van het betaald parkeren onderkennen. Om die reden zal de totale
parkeerproblematiek in het gebied rondom de binnenstad over plus
minus een half jaar worden onderzocht. Afhankelijk van de resultaten
van dit onderzoek zullen wij ons beraden over eventuele maatregelen.
Wij achten het niet juist naar aanleiding van incidentele verzoeken
nu hierop vooruit te lopen.
ad b. Wij gaan er van uit, dat de Minister van Volkshuisvesting en
Ruimtelijke Ordening in 1981 een beslissing zal nemen ten aanzien
van het bij hem in te dienen I.S.R.-uitvoeringsplan en dat daarna
met de daadwerkelijke uitvoering hiervan kan worden begonnen. Dit
brengt met zich mee, dat het thans niet gewenst is tot asfaltering of
dubbele bestrating over te gaan. Voorshands zal derhalve - zoals te
doen gebruikelijk is - worden volstaan met (herstelwerkzaamheden, die
in het kader van het normale straatonderhoud nodig zijn.