Weliswaar zal dit een zo nauwkeurig mogelijke planning van aanvang der werkzaamhe-1
den en van de uitvoeringstijd noodzakelijk maken, doch daar staat als voordeel te-1
genover dat de omvang van de rekeningsoverschotten zal worden beperkt.
Over een mogelijke wijziging van het ramingssysteem is tussen onze gemeente I
en de provincie op ambtelijk niveau overleg gevoerd. Op grond van dit overleg me- I
nen wij te mogen aannemen, dat Gedeputeerde Staten tegen een wijziging als hier
voor aangegeven (ramen op rekeningbasis) geen bezwaar zullen maken, mits uit een I
verantwoorde meerjarenraming kan worden afgeleid, dat voor de uit nieuwe onrenda- I
bele investeringen voortvloeiende lasten in de komende jaren de dekking in het. ka-1
der van een sluitende begroting verzekerd is.
Wij stellen U op grond van het hiervoor vermelde voor een correctie van jaar-1
lijks 4.100.000,- op de kapitaallasten van nieuwe investeringen in de gewone
dienst van de begroting en het beleidsplan te verwerken.
Omdat in de begroting 1980 en het beleidsplan 1980-1984 de te hoge kapitaal- I
lasten zijn opgenomen, zal thans worden volstaan met het ramen van een tegenpost
tot dit bedrag. In de begroting 1980 en de bijstelling van het beleidsplan voor
de volgende jaren zal dit echter niet het geval kunnen zijn. Bij het samenstellen I
van de ontwerp-begroting voor 1981 en het ontwerp-beleidsplan 1981-1985 zal het
gewijzigd systeem in de ramingen der kapitaallasten voor de onderscheidene inves- I
teringen meteen tot uitdrukking moeten komen.
Wij merken nog op, dat het als jaarlijkse totale vermindering van
4.100.000,ramen op de kapitaallasten der investeringen tot gevolg zal hebben I
dat er door vertraging van de uitvoering der investeringen geen bedragen meer be- I
schikbaar zullen komen voor het doen van extra afschrijving. De uit dien hoofde
jaarlijks beschikbaar komende budgetruimte van 533.000,(op basis van een
jaarlijkse extra afschrijving van 4.100.000,—) vervalt derhalve. Voor 1980
komt door de systeemwijziging een structurele ruimte van 4.100.000,-- minus
533.000,3.567.000,beschikbaar.
Ten opzichte van het tot dusver gehanteerde systeem is' dit voordeel in elk van de I
volgende jaren 533.000,-- lager. De ruimte die anders in een periode van 7 a 8
jaar geleidelijk aan zou zijn ontstaan komt nu ineens beschikbaar.
De hiervoor omschreven wijziging in het systeem voor de raming der kapitaal- I
lasten zal niet alleen tot gevolg hebben dat er in de toekomst een veel betere
aansluiting zal bestaan van de rekeningssaldi op de begrotingsuitkomsten. Deze
wijziging maakt het ook mogelijk de uit de onderhavige bijstelling voortvloeiende I
consequenties voor het budget op te vangen.
Zonder de systeemverandering zouden de thans nodig geachte aanpassingen in
de begroting 1980 en het beleidsplan 1980-1984 er toe leiden dat wij voor de jaren I
1980 tot en met 1984 zouden worden geconfronteerd met begrotingstekorten van om
streeks 1,5 miljoen per jaar over de gehele planningsperiode.
Resultaat van de bijstelling en resultaat na de bijstelling (x 1.000,
Omschrijvinq
19S0
1981
1982
1983
1984
saldo volgens primitief
beleidsplan
417B
1B
565N
176N
46B
Resultaat bijstelling
1579B
1353B
1338B
587B
57N
Resultaat na bijstelling
1996B 1354B 773B 411B 11N
- 3 -
en aanzien van de resultaten na bijstelling merken wij het volgende op:
In de thans voorliggende cijfers is nog geen rekening gehouden met de ten las
te van de gemeente blijvende kosten voor wat betreft wijziging en uitbreiding
van de huisvesting van de gemeentelijke diensten. Wij hopen binnenkort in het
kader van het beleidsplan 1981-1985 met nadere cijfers te komen.
- Door Gedeputeerde Staten van Friesland zijn opmerkingen gemaakt over gehan
teerde afschrijvingstermijnen (te lang). Dit punt is momenteel in onderzoek.
Naar het zich laat aanzien zal de vergoeding voor de factor sociale zorg met
ingang van 1 januari 1981 worden opgenomen in de algemene uitkering uit het
gemeentefonds. In hoeverre dit voor onze gemeente budgettair neutraal gaat
werken is nog een vraag.
- Het hard maken van de beleidsuitgangspunten van Bestek '81 door het Rijk kan
het beeld ongunstiger maken. Dit kan nu nog niet worden overzien.
- De rentestand staat momenteel op een vrij hoog peil. Wel is een dalende ten
dens aanwezig, maar ook hier is een onzekere factor. Weliswaar heeft de gemeen
te een rente-egalisatiefonds waarmee kan worden gewerkt, maar dit is meer be
doeld om schommelingen op te vangen dan als dekking voor structurele verschil
len.
Bestemming voordelige saldi.
Naar onze mening is slechts een incidentele bestemming te geven aan het ge
raamde voordelige saldo voor 1980. De uitkomsten voor 1981 en volgende jaren zijn
in verband met de nog te verwachten voorstellen omtrent gewijzigd beleid nog zo
onzeker, dat het discussiëren over een bestemming hiervan niet reëel is.
In verband met het verwachten van incidentele tegenvallers in de stadsvernieuwings
sector menen wij van het geraamde voordelige saldo van 1.996.000,-- een bedrag
van 1.000.000,-- hiervoor af te zonderen.
Het resterende geraamde voordelige saldo kan naar onze mening worden aangewend
voor het doen van extra afschrijvingen.