Ontwikkeling van het sociaal-cultureel centrum in Camminghaburen.
Bijlage nr. 227 Leeuwarden, 22 mei 1980.
Aan de Gemeenteraad.
Al geruime tijd wordt in de planning van de wijk Camminghaburen aandacht
besteed aan de ontwikkeling van een sociaal-cultureel centrum in de wijk.
Door de Coördinatiegroep Camminghaburen, een werkgroep bestaande uit leden
die afkomstig zijn uit de functionele raden, is in het nabije verleden een
schets opgesteld van voorzieningen die in Camminghaburen als gewenst worden
beschouwd. Het door deze werkgroep uitgebrachte rapport is verwerkt in de
Nota Wijkcentrum Camminghaburen, waarmee U in de vergadering van 27 augustus
1979 heeft ingestemd.
Nu is de fase aangebroken dit wensenpakket verder te concretiseren tot
een werkbaar programma van eisen. Daarbij doet zich een aantal knelpunten
voor, die wij in het kort hierna zullen weergeven.
Landelijk gezien is er weinig tot geen uniformiteit te ontdekken in de
planningen die gehanteerd worden voor de totstandkoming van welzijnsvoor
zieningen in nieuwbouwwijken. Door de grote variaties die er zijn in opbouw,
samenstelling, omvang en vormgeving van nieuwbouwwijken en de verwachtingen
die worden gekoesterd ten aanzien van wensen van toekomstige bewoners, is
het hanteren van "normen" in dit soort gevallen een hachelijke zaak. Er
kan met niet meer dan globale vuistregels worden gewerkt.
Kunnen in een planningsstadium, weliswaar gehandicapt door het boven
staande, nog wel globale indicaties gegeven worden van de functies die naar
verwachting in een sociaal-cultureel centrum plaats zullen vinden (zo is er
ondermeer gedacht aan bejaardenwerk, jeugd- en jongerenwerk, kerken, ontmoetings
ruimten e.d.), veel moeilijker is het in een voorbereidend stadium min of
meer harde toezeggingen te verkrijgen van instellingen die te zijnder tijd
in het centrum zullen participeren. Een aantal van de welzijnsinstellingen
stelt zich daarbij op het standpunt, dat uiteindelijk de bewoners/gebrui
kers van voorzieningen de bepalende stem hebben in de planning en pro
grammering van voorzieningen. Dit zou betekenen dat pas overgegaan zou kunnen
worden tot realiseren van voorzieningen wanneer de wijk practisch is volge
stroomd.
Aangezien er op korte termijn een nader uitgewerkt programma van eisen
moet worden opgesteld -al in het komende najaar zal een start gemaakt worden
met de overkoepelende stichting die alle voorzieningen in het centrum van
Camminghaburen van de grond zal moeten brengen- is het naar onze mening zaak
een ter zake deskundig bureau in te schakelen, dat er mee moet worden belast
de "trekkersfunctie" te vervullen om te komen tot het bovengenoemde pro
gramma van eisen. De huidige personele bezetting van de betreffende secre
tarie-afdeling verhindert het om op korte termijn over te gaan tot het zelf
vinden van oplossingen voor de in het voorgaande geschetste problemen. Ook
zal het in te schakelen bureau een financieel-economische haalbaarheidsanalyse
moeten uitvoeren ter toetsing van het opgestelde programma van eisen.
Aan het Raadgevend Ingenieursbureau D.H.V., dat al bij de projectleiding
van Camminghaburen is betrokken, is een offerte gevraagd voor de kosten die
hiermee gemoeid zullen zijn. Voor de beide onderdelen (programma van eisen
en haalbaarheidsanalyse) wordt in totaal een bedrag begroot van 40.120,--.
De kapitaallasten welke zijn berekend op 4.620,-- kunnen worden gedekt
door de stelpost "Kapitaallasten wijkaccommodaties" (volgnr. 572) met het
zelfde bedrag te verlagen.
Wij stellen U derhalve voor een krediet van maximaal 40.120,
beschikbaar te stellen.