Mede door de sindsdien opgetreden wijzigingen in de planopzet
wijken de thans geraamde kosten en opbrengsten, zowel op sommige
onderdelen als in het totaal nogal af van de ramingen die bij de
aanwijzing in 1979 zijn opgenomen.
Een van de principiële wijzigingen heeft betrekking op het
achterwege laten van de parkeerdekken, doordat het parkeervraag-
stuk is opgelost op de begane grond. In het goedgekeurde saldo was
voor 130 extra parkeerplaatsen (tweede ISag) een stelpost opgenomen
van 1.365.000,--. Weliswaar kan deze stelpost thans vervallen,
doch de consequenties van deze gewijzigde parkeeroplossing zijn,
dat er meer verhardingen in het gehele plangebied nodig zijn. Dit,
gevoegd bij het feit dat thans een meer gedetailleerde en op de
werkelijkheid afgestemde opgaaf kan worden verstrekt van de
verschillende oppervlaktes, betekent ook inderdaad dat de kosten
post verhardingen aanzienlijk hoger is geraamd en thans uitkomt
op 3,1 miljoen.
Hierbij moet voor alle duidelijkheid worden opgemerkt, dat deze
stijging alleen voortvloeit uit de grotere hoeveelheden en niet uit
de hogere prijzen. Aan de berekeningen van alle kosten liggen
namelijk de eenheidsprijzen ten grondslag die in 1979 overeen
gekomen zijn, zij het dat over de gehele linie rekening is ge
houden met de toegestane prijsstijging van 6\
Bij de verwervingskosten is er vanuit gegaan dat er 41 woon-
panden aangekocht dienen te worden. Inclusief de schadeloosstel
lingen voor 5 particuliere panden is hiermee een bedrag van 1,45
miljoen gemoeid, hetgeen een gemiddelde is van ca 35.500,--.
Gelet echter op het beleid van de rijksoverheid -moet er van
worden uitgegaan dat deze aankoopkosten te hoog zijn om voor
volledige subsidiëring in aanmerking te komen. Dat beleid gaat
namelijk uit van een gemiddeld aankoopbedrag van 25.000,--.
Om deze reden heeft de genoemde minister bij het bepalen
van het voorlopig saldo dan ook een korting toegepast op de
verwervingskosten van het meerdere boven het gemiddelde bedrag.
Indien dit thans weer zal gebeuren betekent dit ruwweg een ver
laging van 430.000,--.
Wij zouden een dergelijke handelwijze overigens betreuren, aange
zien naar ons oordeel de fixatie van een aankoopbedrag ais door het
departement geschiedt op geen enkele wijze stoelt op de praktische
haalbaarheid en in feite een ontkenning betekent van de werkelijke
situatie. De gemeente Leeuwarden heeft de nadelige effecten van
het star hanteren van een dergelijk uitgangspunt in het verleden
ondervonden, gezien de ervaringen in Blok Zwart in het gebied
Oldegalileën.
Niet een in abstracto bepaald gemiddelde kan de basis zijn van
de te voeren onderhandelingen, doch de waarde die een woonpand
op de markt vertegenwoordigt. Het niet-erkennen van de reële
marktsituatie enerzijds en de noodzaak het uitvoeringsplan inderdaad
te realiseren anderzijds implicieert, dat de gemeente hiervan
de financiële lasten dient te dragen.
- 7 -
Dit is naar ons oordeel in strijd met de bedoelingen van de I.S.R.
De overige aankoopkosten, ca 1,8 miljoen zijn geraamd
voor het verwerven van voortuinen, enkele garageboxen en een
tweetal bedrijven. Een en ander is op de verwervingskaart aan
gegeven en nader gedetailleerd op de ten behoeve van de rijks
overheid gemaakte verwervingslijst.
Voor de overige wijzigingen die zijn opgetreden ten opzichte
van de aanwijzing, zij kortheidshalve verwezen naar paragraaf 9.2
van het hierbij behorende rapport.
Ten behoeve van het herstel van de walmuren, is op basis van
de lengte en de eenheidsprijs een bedrag van 1.717.500,—
geraamd, exclusief B.T.W., voorbereiding en toezicht. Deze walmuren
behoren tot de openbare werken die vallen in de termen van de
Monumentenwet.
Bij de verdeling van het saldo over de verschillende departementen
is hiermee echter geen rekening gehouden. Overeenkomstig de
gehanteerde methodiek voor de aanwijzing van de binnenstad en het
uitvoeringsplan voor Binnenstad-Oost, moet echter (in principe)
rekening worden gehouden met een subsidie van C.R.M. Deze is 40
van 50 van de uitvoeringskosten, in casu 343.500,--.
Bij de opbrengsten is bij de raming van de verfijnings
regeling rioleringen ten onrechte niet uitgegaan van de contante
waarde per aansluiting, maar van een opbrengst voor 12 woningen
a 760,per woning gedurende 25 jaar 228.000,
De werkelijke opbrengst dient dan ook te zijn 12 x 9.626,-- is
afgerond 115.500,--, zodat een correctie plaats vindt van
112.500,
Het totale saldo wordt met inachtneming van het bovenstaande
14.113.500,waarvan de door de verschillende ministeries
te verstrekken subsidies als volgt kunnen worden geraamd:
Ministerie C.R.M. 559.500,—
Ministerie V0MIL 1.963.615,
Ministerie V.R.0. 11.590.385,—
14.113.500,—
Teneinde de verschillende ministeries in staat te stellen
ramingen te maken van hun aandeel, is in paragraaf 9.7 "Fasering"
een uitsplitsing in de tijd gemaakt. Hieruit blijkt dat het plan in
de komende periode tot 1986 uitgevoerd kan worden. Wij achten dit
haalbaar mits de rijksoverheid de benodigde middelen tijdig ter
beschikking stelt en mits geen uitvoering wordt gegeven aan het in
het onderdeel "Volkshuisvesting" gememoreerde beleidsvoornemen van
de betreffende bewindsman om de renovatie van de vooroorlogse
woningwetcomplexen te contingenteren. Dit zal namelijk voor het
onderhavige gebied met z'n groot aantal woningwetwoningen desastreuze
gevolgen hebben en de feitelijke grondslag ontnemen aan de gestelde
prioriteit in het totaalgebied "Schil-Oost"3uist hierom is
besloten het Cambuursterpad als eerste uitvoeringsgebied aan te
pakken.
Voor wat betreft de bijdragen van de verschillende ministeries
merken wij nog het volgende op.
- 6 -