Voorontwerp voor het deel van de zuidtangent tussen R.W. N 32 en
Drachtsterweg.
Bijlage no. 269. Leeuwarden, 12 juni 1980.
Aan de Gemeenteraad.
1_. Inleiding.
In Uw vergadering van 27 november 1978 hebt U het tracé van de zuid
tangent ten westen van de Overijsselsestraatweg R.W. N 32) vastge
steld; tevens hebt U daarbij een voorbereidingskrediet beschikbaar ge
steld voor de verdere uitwerking van de plannen ten behoeve van genoemd
wegtracé
Op dat moment achtten wij het - gezien de verkeersprognose - nog
niet nodig een voorontwerp van het gedeelte zuidtangent tussen R.W. N 32
en Drachtsterweg aan U ter vaststelling voor te leggen.
Van rijkszijde is echter medegedeeld, dat laatstgenoemd weggedeelte
zo spoedig mogelijk in de uitwerkingsplannen moet worden opgenomen, ter-
wijl van de zijde van het Ministerie van Economische Zaken is gesteld,
dat het voor een eventuele subsidiëring van de zuidtangent, noodzakelijk
is, dat het ontwerp voor de volledige weg gereed is.
Eén en ander is voor ons aanleiding geweest om een voorontwerp te
laten opstellen voor het resterende deel van de zuidtangent i.e. het ge
deelte tussen R.W. N 32 en Drachtsterweg. Dit voorontwerp wordt U thans
ter vaststelling aangeboden.
2. Beschrijving van het tracé.
Het tracé van het voorontwerp bestond in eerste instantie uit een weg
die nagenoeg parallel liep aan het Van Harinxmakanaal en die, via de bestaan
de onderdoorgang onder de Drachtsterweg, met een boog aan de oostzijde van
de Drachtsterweg aansloot op het aanwezige kruispunt Drachtsterweg-Hempens/
Teerns.
Naar het westen sloot de weg, via een onderdoorgang onder de brug in de
Overijsselsestraatweg over het Van Harinxmakanaal, met een boog loodrecht
aan op het tracé van het westelijke deel van de zuidtangent.
Dit voorontwerp bestaande uit een negental tekeningen van het tracé met een
toelichting is ter inzage gelegd.
Het voorontwerp is in deze vorm behandeld in de Commissie voor Openbare
Werken en in de Commissie voor de Ruimtelijke Ordening. Laatstgenoemde com
missie had in meerderheid bezwaren tegen de westelijke aansluiting (teke
ning nr. 2-1339-13-02-03; hierna genoemd variant A). De voornaamste rede
nen hiervoor waren de te verwachten geluidsoverlast voor de bewoners van de
flats langs het Van Harinxmakanaal en de visuele barrière van de aan te leg
gen aarden wal. De voorkeur ging uit naar een oostelijke aansluiting op de
rijksweg N 32 ter plaatse van het kruispunt Goutum (hierna genoemd variant
B). Het verslag van deze commissievergadering is bij de stukken ter inzage
gelegd.
Op verzoek van de commissie hebben wij laatstgenoemde variant laten
uitwerken. De hierop betrekking hebbende tekening nr. 2-1339-13-02-11 ligt
eveneens ter inzage. Voor de vaststelling van het tracé dient uit de beide
hiervoor omschreven varianten voor de aansluiting op rijksweg N 32 een keuze
te worden gemaakt.
Wij komen hierna onder punt 7 op deze aangelegenheid terug.
Uitgaande van de functie die de zuidtangent in het toekomstige wegennet
gaat vervullen, is dit deel ontworpen als een enkelbaans autoweg met een
ontwerpsnelheid van 80 km per uur.
In dit deel van de zuidtangent komen twee kunstwerken voor, namelijk een
vaste brug over de Wirdumervaart en een onderdoorgang onder de Overijsselse-