PERSPECTIEFNOTA 2003 - 2006
VOORSTEL NIEUW BELEID N-16-01
Programma: Milieu
Dienst: Stadsontwikkeling en -beheer
Streefnormen
Beleidsproduct:
Bodem en Geluid
Productcode:
723.03
Naam van het voorstel:
Geluidbeleid in het kader van Modernisering Instrumentarium Geluid (MIG)
Korte omschrijving voorstel:
De huidige Wet Geluidhinder wordt binnenkort vervangen door nieuwe regelgeving (MIG). Deze biedt
gemeente de mogelijkheid om eigen gebiedsgericht geluidbeleid te formuleren. Consequenties van het niet
formuleren van eigen geluidbeleid zijn dat dan van rechtswege strakke geluidsnormen gelden voor de hele
gemeente. Voor Leeuwarden zou dit zeer grote consequenties hebben. In het binnenstedelijke gebied zou dan
nagenoeg geen nieuwbouw van woningen en andere geluidsgevoelige bestemmingen meer mogelijk zijn.
Formuleren van eigen geluidbeleid is dan ook onontkoombaar.
Te realiseren bestuurlijk doel:
Formulering van specifieke gebiedsgerichte geluidsambities en bijbehorende kwaliteitseisen die passen bij
het betreffende gebied.
Voorkomen dat de stedelijke ontwikkeling op slot gezet wordt.
Voorkomen dat nieuwe geluidhinder in de woonomgeving ontstaat.
Meer inhoud geven aan een wijkgerichte aanpak.
Verdiepen en verbreden van het draagvlak voor geluidbeleid.
Relatie met het Bestuursprogramma/collegeprogramma:
MIG sluit aan op strategische programma's en doelstellingen die in het concept-collegeprogramma zijn aangegeven. Bij de
realisatie van deze programma's is een gebiedsgerichte geluidsvisie onmisbaar.
Tijd voor schoonheid; de binnenstad en wat daar aan activiteiten wordt ontwikkeld:
Het stimuleren en faciliteren van woonprojecten in of nabij de binnenstad.
De ontwikkeling van stationsgebied moet een bijdrage leveren aan de stedelijkheid; functiemenging moet ervoor zorgen
dat dit deel van de stad aansluiting krijgt met de oude stad.
Kantorenstad; ontwikkeling van de kantorenhaak:
Functiemenging (wonen, werken en ontspannen).
Wonen; de woningbouwprogramma's worden voortvarend ter hand genomen:
Stedelijke vernieuwing.
Stadsuitleg.
Infrastructuur/bereikbaarheid: realiseren van optimale bereikbaarheid van Leeuwarden:
Een verkeers- en vervoerssyteem dat past bij een duurzame samenleving.
Inrichting van verkeersruimtes met respect voor, en in harmonie met de omgeving.
Relatie met strategische en operationele doelen uit het MeerjarenOntwikkelingsProgramma
(informatieraster) en de Stadsvisie:
MIG sluit aan op strategische doelen uit het MOP.
Woningmarkt: het creëren van een kwalitatief concurrerende woningmarkt.
Omgevingskwaliteit: het tot stand brengen van en waarborgen van een aantrekkelijke omgevingskwaliteit en leefmilieu.
Duurzame ontwikkeling en milieu: het realiseren van een duurzame ontwikkeling van Leeuwarden waarbij een schone
gezonde en leefbare gemeente uitgangspunt is.
Operationele doelen e.g. meetbare effecten:
Gebiedsgericht beleid
Kwaliteitseisen per gebied
2003
2004
2005
2006
Maatregelen:
Budgetbeslag per jaar (x 1.000,-)
2002
Bedragen (exclusief BTW)
Geluidnota
Monitoring geluidsbeleid
"Uitgenomen" BTW
6
3 19%
Bedragen (inclusief "uitgenomen" BTW)
De BTW is:
3 Verrekenbaar
3 Compensabel
3 Niet verrekenbaar of compensabel
2003
€-75
€-75
2004
€75
€-25
€75
€-25
2005
2006
38
PERSPECTIEFNOTA 2003 - 2006
VOORSTEL NIEUW BELEID
Programma: Milieu
Dienst: Stadsontwikkeling en -beheer
N-16-01
Naam van het voorstel:
Geluidbeleid in het kader van Modernisering instrumentarium Geluid (MIG)
Onderbouwing:
In 1998 heeft het Ministerie van VROM met de nota "Vernieuwing Geluidhinderbeleid" voorstellen
gedaan om te komen tot een andere koers met ingrijpende gevolgen. Deze nota heeft geleid tot een
wetsvoorstel MIG, dat momenteel via Raad van State, Tweede en Eerste Kamer het
besluitvormingstraject doorloopt. Naar verwachting zal de nieuwe wet begin 2003 in werking treden.
Op dat moment zal de huidige Wet geluidhinder komen te vervallen.
Kenmerkend voor MIG is dat de omslag wordt gemaakt van een beoordelingssysteem met harde,
landelijke normen (de Wet Geluidhinder) naar een systeem met decentrale, gebiedsgerichte
doelstellingen. Als voordelen van MIG worden genoemd: maatwerk op lokaal niveau, meer
flexibiliteit en integraliteit.
MIG biedt gemeenten de mogelijkheid om per gebied doelstellingen voor geluid te bepalen. Hierbij
kan rekening gehouden worden met de typologie van het gebied (bijv. woongebied, centrumgebied
enz.) maar ook met andere aspecten zoals leefbaarheid van het gebied in bredere zin en
economische en sociale ontwikkelingen in een gemeente. De doelstellingen en ambities moeten
worden verwoord in een gemeentelijke geluidsnota, die tot stand is gekomen op basis van een
communicatief beleidsproces waarbij alle belangen zorgvuldig zijn afgewogen. Dit vergroot de
mogelijkheid om het draagvlak voor het geluidbeleid te verdiepen en te verbreden.
De concretisering van de geluidsdoelstellingen moet vervolgens plaatsvinden in planologische
besluiten. Dit betekent dat de uitwerking van het geluidsbeleid in belangrijke mate tot uitdrukking
komt in alle nieuwe bestemmingsplannen. De keuze van een bepaalde bestemming zal hierin
gemotiveerd moeten worden, met als achtergrond de geluidsambitie voor het betreffende gebied.
De invoering en ook het beheer van het MIG-beleid gaan gepaard met aanzienlijke kosten. De
kosten voor het opstellen van de geluidnota zullen naar verwachting 75.000,- bedragen
(incidenteel voor 2003). Voor het bewaken en monitoren van de geluidsambities is vanaf 2004
jaarlijks een bedrag van 25.000,- nodig.
Overigens is het voor gemeenten formeel niet verplicht om een eigen geluidsbeleid te formuleren.
Wanneer een gemeente besluit om geen eigen beleid te formuleren, dan gelden van rechtswege
voor de hele gemeente strakke normen (50 dB(A)). Afwijking daarvan is dan niet mogelijk. Voor
Leeuwarden zou dit zeer grote consequenties hebben. In het binnenstedelijke gebied zou dan
nagenoeg geen nieuwbouw van woningen en andere geluidsgevoelige bestemmingen meer
mogelijk zijn. Vooral de mogelijkheden voor woningverdichting worden hierdoor beperkt. Het is
duidelijk dat hiermee de gemeentelijke ambities voor het woningbouwprogramma in gevaar komen.
Uit dit oogpunt is het onontkoombaar dat reeds in 2003 middelen worden gereserveerd om de
geluidnota op te stellen.
Tot slot kan nog vermeld worden dat het opstellen van een gemeentelijke geluidnota in het
Duurzaamheidsplan 2001-2005 als beleidsvoornemen is opgenomen. Hierbij is aangegeven dat de
dekking in het kader van de perspectiefnota 2003 zal worden bepaald.
Collegevoorstel
Overnemen
89