PROGRAMMA WONEN (05)
Blad 22
Leeuwarden is de centrum- en werkstad voor Friesland, de positie van
Leeuwarden op de (regionale en provinciale) woningmarkt is echter zwak te
noemen. De woningvoorraad is onevenwichtig van samenstelling, waardoor niet
alle groepen die actief zijn op de woningmarkt goed bediend kunnen worden.
Er is met name te weinig aanbod (woningtypen en woonmilieus) voor
woonconsumenten met een midden en hoger inkomensniveau. Het woonbeleid is
erop gericht midden- en hoge inkomens, voornamelijk gezinnen met kinderen
en vitale ouderen, aan de stad te binden door het realiseren van een
kwalitatief hoogwaardig en voldoende gedifferentieerd aanbod van woningen
en woonmilieus. Daarbij gaat het om locaties in zowel de bestaande stad als
in uitleggebieden (Zuiderburen, Leeuwarden-Zuid, Blitsaerd)Daarnaast is
het nodig een goed woonmilieu te creëren en/of te behouden voor specifieke
doelgroepen, in het bijzonder lage inkomensgroepen, studenten en ouderen.
Dit aanbod van woningen en woonmilieus moet verspreid over de stad
beschikbaar zijn, zodat de woonconsument de mogelijkheid heeft om te
kiezen
De uitvoering van dit woonbeleid ligt voor een groot deel bij de
marktpartijen waaronder corporaties. Deze zullen pas woningen bouwen indien
zij deze woningen ook daadwerkelijk in de markt denken te kunnen afzetten
en bijvoorbeeld pas starten met de bouw van een complex als een
substantieel gedeelte op voorhand is verkocht. De huidige woningmarkt is
staat onder druk en vraagt om een scherp inzicht op wat de markt nog wel
opneemt en wat niet. De opgave om bestemmingsplannen of wijzigingen in
bestemmingsplannen door alle procedures heen te loodsen is sterk verzwaard.
In het stedelijk gebied is het uiterst moeilijk plannen te maken die in
zichzelf kostendekkend zijn. Te veel plannen kennen een onrendabele top.
De gemeente heeft een regisserende, stimulerende, coördinerende en
faciliterende rol bij de feitelijke bouw van woningen. ISV vormt een
belangrijke input voor verbetering van de kwaliteit van het wonen in de
bestaande stad.
In het nieuwe woningmarktbeleidsplan "De uitdaging" wordt duidelijk waar de
gemeente Leeuwarden in 2015 op het gebied van het wonen wil staan. Dit plan
vormt het beleidskader voor het optimaliseren van de samenhang en
afstemming tussen de toevoeging van woningen door middel van nieuwbouw in
uitleggebieden en de transformatie van de bestaande voorraad.
Om daadwerkelijk (mede-zeggenschap te krijgen is de gemeente Leeuwarden
een actieve grondverwerver geworden in het uitbreidingsgebied van de
gemeente. Dit is echter (nog) niet het geval is het stedelijke gebied, waar
een belangrijk deel van de doelstellingen zal moeten worden gerealiseerd.
Het
een
proces van de stedelijke vernieuwing wordt voortgezet, zij het dat er
zwaarder accent wordt gelegd op beheer en sociale samenhang.
Blad 23
Wat willen we bereiken?
Strategisch doel
Het creëren van een evenwichtige, concurrerende woningmarkt met een voldoende
kwantitatief, maar vooral kwalitatief en gedifferentieerd aanbod van woningen en
woonomgevingen (MOP)
Operationele doelen:
Beleidsontwikkeling en -evaluatie (in 2003):
Bestuurlijk vaststellen van het nieuwe woningmarktbeleidsplan De uitdaging"
Rapport over studentenhuisvesting.
Rapportage woningproductie 2002.
Rapportage met betrekking tot herkomst bewoners nieuwbouwprojecten.
Meerjaren Ontwikkelingsplan in het kader van GSB/ISV (formuleren van doelen voor
tweede tranche ISV)
Analyse Centrale Registratie Woningzoekenden.
Woningvoorraad:
Het vergroten van de woningproductie tot een gemiddelde jaarlijkse toevoeging
van 600 woningen voor de periode 2003 tot en met 2009. Daarbij ligt het accent
vooralsnog op de toevoeging van koopwoningen in de middeldure tot dure
marktsegmenten, omdat zo huishoudens met midden-en hoge inkomens in de stad
blijven en zelfs binnengehaald kunnen worden van buiten de gemeente(Dit streven
betekent een trendbreuk met het verleden.)
Transformatie van de bestaande woningvoorraad door sloop, verkoop en nieuwbouw
van woningen. Nieuwbouw veroorzaakt verhuisbewegingen, waardoor woningen in de
bestaande voorraad vrij komen. Op de Leeuwarder woningmarkt zal nieuwbouw leiden
tot ontspanning, waardoor op termijn problemen in de bestaande voorraad kunnen
ontstaan (met name in de zwakke delen)Transformatie van de bestaande voorraad
is dan ook nodig.
In 2003:
Nieuwbouw van 300 woningen.
Sloop van 120 woningen.
Verkoop van 100 huurwoningen.
Particuliere woningverbetering: Gerard Doustraat eerste en tweede fase;
Dennenstraat/Schieringerweg; Auke Stellingwerfstraat; Oeverstraat;
Groningerstraatweg (voorbereiding eerste deel).
Wat doen we daarvoor?
De belangrijkste activiteiten om het programma te realiseren
Algemeen
Op dit moment wordt de hoogste prioriteit gegeven aan het opschroeven van
de woningbouwproductie naar het gewenste niveau van gemiddeld 600 woningen
per jaar. De in 2002 ingestelde "Taskforce Woningbouw" en de
"Projectentafel" leveren hierin een belangrijke bijdrage. De "Taskforce" is
sterk operationeel gericht op het versnellen van de ontwikkelings- en
realisatietrajecten van woningbouwplannen Ook wordt ingezet op het in de
tijd naar voren schuiven van woningbouwplannen en neemt de "Taskforce" het
voortouw bij de promotie van het wonen in Leeuwarden. De "Projectentafel"
is gericht op het stroomlijnen van ruimtelijke initiatieven, het
vaststellen van de kans van slagen van projecten en bepalen of projecten
inzet van de gemeente verdienen in relatie tot de vastgestelde
beleidskaders (bijvoorbeeld de Stadsvisie)Vooralsnog zijn de activiteiten
vooral gericht op de productie in Zuiderburen.