Blad 24
Woningmarkt monitor
De woningmarktmonitor is een paar jaar geleden bij Perspectief toegekend
als nieuw beleid. De monitor was enerzijds bedoeld om (in)zicht te
vergroten op de lokale woningmarkt (bv doorstroming), anderzijds om daarmee
de juiste adviezen (aantallen, woonmilieu, woningtype, prijssegment etc) te
geven in relatie tot de woningbouwprogrammeringDe monitor was ook bedoeld
om de woningproductie te ondersteunen en zo mogelijk te versnellen. De
informatie uit de monitor werd zo nuttig geacht, dat er van uit werd gegaan
dat de marktpartijen (makelaars/ontwikkelaars) een deel van de kosten voor
hun rekening zouden willen en kunnen nemen.
De woningmarktmonitor zoals die oorspronkelijk qua opzet was bedacht is op
dit moment niet operationeel. De ontwikkeling van de monitor heeft te maken
gehad met diverse problemen zoals complexiteit van de materie en
knelpunten bij het koppelen van gemeentelijke informatiebestanden (bv GBA)
Besloten is om de oorspronkelijke ambitie neerwaarts bij te stellen.
In het verlengde daarvan is inmiddels een aantal onderzoeken afgerond zoals
verhuisbewegingen en de situatie van de sociale huurmarkt (vraag en
aanbod)Ook is informatie verzameld van het aandeel niet-Leeuwarders
binnen de bewoners van de nieuwbouwwoningen. Daarnaast is inzicht verkregen
in de vestigingsmotieven van de kopers van nieuwe woningen.
Consequenties van het stopzetten van een brede woningmarktmonitor is wel
dat er minder gedetailleerde informatie beschikbaar komt waardoor vragen
vanuit de politiek (wethouder/raad) dan wel vanuit marktpartijen minder
snel en adequaat beantwoord kunnen worden.
In de komende tijd zal onderzocht worden in hoeverre gebruik gemaakt kan
worden van gegevens die op andere manieren in de staande organisatie
(Statistiek en onderzoek, Bouwen en Wonen en AZ-GBA) voorradig zijn. Op dit
moment worden reeds gegevens vanuit Bouwtoezicht (bouwvergunningen,
gereedmeldingen etc) geraadpleegd. Voorstel is dan ook om door te gaan met
een vereenvoudigde vorm van informatievoorziening waarbij ook een relatie
wordt gelegd met GSB/ISV.
Overdracht huursubsidie
Het rijk heeft besloten om de uitvoering van de huursubsidie weer naar
zich toe te halen. Voorheen werd deze taak door de gemeente uitgevoerd.
Omdat er naast de rijksmiddelen ook gemeentelijke middelen op de begroting
voor de uitvoering van deze taak staan, lijkt een efficiencywinst haalbaar.
Uitgaande van de huidige planning, lijkt het mogelijk, deze ombuiging in
2003 op te nemen.
Wat mag het kosten?
Het programma omvat de volgende beleidsproducten:
woningmarktbeleid;
overige huisvesting;
beleid ISV;
volkshuisvestingsregelingen;
stadsvernieuwing.
Blad 25
bedragen x 1000
Nieuw Beleid
2002
2003
2004
2005
2006
-
Ombuigingen
2002
2003
2004
2005
2006
Woningmarktmonitor
23
overdracht huursubsidie
38
bedragen x 1000
Baten en Lasten totale programma
Rekening
2001
2002
2003
2004
2005
2006
Lasten
21.223
13.442
11.821
10.655
10.128
9.560
Baten
19.425
12.095
10.475
9.399
8.894
8.346
Saldo
-1.798
-1.347
-1.346
-1.256
-1.234
-1.214
SIOF
Totaal
2000
2001
2002
2003
2004
2005-
2010
Nieuw
-
Overig
Stedelijke Vernieuwing
8.963.067
907.560
6.307.545
1.157.140
358.305
232.517
Terugstorting
-1.929.474
-1.929.474
Totaal
7.033.593
907.560
6.307.545
1.157.140
358.305
232.517
-1.929.474
Het beleid met betrekking tot het programma wonen is vastgelegd in de
volgende beleidsnota's:
Stadsvisie 'Varen onder eigen vlag'
Nota volkshuisvesting (nog te verschijnen)
Convenanten met provincie en stadsgewestgemeenten
Samenwerkingsovereenkomsten met marktpartijen
Stukken stedelijke vernieuwing