PROGRAMMA INFRASTRUCTUUR/ BEREIKBAARHEID (06)
Blad 26
Het concept-GVVP vormt een uitstekend vertrekpunt voor de aanpak van de
verkeerscirculatie.
Ingezet wordt op de realisatie van de volgende belangrijke infrastructurele
projecten op het gebied van bereikbaarheid:
voorbereiding van de Haak (aanleg)
de westelijke invalsweg. Aanleg van de ontbrekende delen van deze
radiaal en optimalisering van het bestaande deel;
de rondweg. Er zal onderzocht worden op welke manier de capaciteit kan
worden uitgebreid.
de binnenring. De tweezijdige verkeersafwikkeling op de binnenring moet
worden verbeterd door het oplossen van bestaande knelpunten
de aanleg van hoogwaardige fietsroutes wordt voortvarend aangepakt.
De gemeenteraad heeft 10.000.000,- beschikbaar gesteld voor de realisatie
van de Magneetzweefbaan
Beleidsnota's binnen dit programma die aan te haken zijn bij het GVVP
worden in omvang en aantal zo beperkt mogelijk gehouden. Dit geldt ook voor
het parkeerbeleidsplan
Wat willen we bereiken?
Strategische doelen:
Het realiseren van een doelmatig, veilig en duurzaam verkeers- en vervoersysteem
om daarmee bij te dragen aan het optimaal economisch ruimtelijk, sociaal een
cultureel functioneren van de stad Leeuwarden; Uitgangspunten daarbij zijn:
Een helder, logisch en begrijpelijk verkeers- en vervoersysteem
Een verkeers- en vervoersysteem dat bereikbaarheid garandeert
Een verkeers- en vervoersysteem dat duurzaam verkeersveilig is
Een verkeers- en vervoersysteem dat past bij een duurzame samenleving
Een verkeers- en vervoersysteem dat een sterke en bescheiden groei van
Leeuwarden aan kan
Inrichting van de verkeersruimtes met respect voor en in harmonie met de
omgeving
Operationele doelen:
De groei van het aantal autokilometers in de gemeente in 2020 zal beperkt
worden tot 60% in plaats van de voorspelde autonome groei van 80%.in
vergelijking met 2000
Het beperken van de groei van het aantal letselongevallen van 30% bij een
autonome ontwikkeling tot 2020 tot 5% in vergelijking met 2000
Het verhogen van de gemiddelde rijsnelheid voor autoverkeer in de gemeente met
10 tussen 2000 en 2020.
Het realiseren van een gemiddelde snelheid van autoverkeer van 30 km/uur op de
Stadsring in 2020
Het beperken van de vertraging van autoverkeer in de spits op de invalswegen
tussen de Haak en de Stadsring tot maximaal 10 minuten in de spits in 2020
Het beperken van de vertraging van alle auto's tezamen in 2020 op het
gemeentelijk wegennet met 10 in vergelijking met 2000 in plaats van de toename
met 30 bij een autonome ontwikkeling.
Het aandeel in het totale aantal verplaatsingen per fiets en openbaar vervoer
gezamenlijk zal in 2020 toenemen in plaats van afnemen zoals bij de autonome
ontwikkeling voorzien wordt
Het realiseren van 800 nieuwe parkeerplaatsen op strategische locaties aan de
rand van de binnenstad voor 2010.
In de binnenstad en de kantorenhaak voorzien nieuwe bedrijfsvestigingen in hun
Blad 27
parkeerbehoefte op eigen terrein
Op het gebied van vervoer en parkeermanagement maakt in 2020 80% van de
bedrijven met meer dan 50 werknemers een vervoerplan en van de overige 20%.
Verhoging van de kostendekkingsgraad in de stadsbusdienst van 27% in 1998 naar
minimaal 35% in 2004.
Stand van zaken
Voor het GVVP zijn er modelberekeningen uitgevoerd. Op basis van deze
berekeningen zijn er prognoses gemaakt voor de ontwikkeling van het verkeer
in 2020 zonder maatregelen en met realisatie van de maatregelen uit het
GVVP. Een groot aantal operationele doelen ten aanzien van verkeer die
hierboven omschreven is, zijn afgeleid van deze prognoses. Ze wijken af van
de operationele doelen zoals deze in het MOP zijn omschreven. Het
autoverkeer groeit sneller dan was geprognosticeerd. Dit komt met name door
de groeiende welvaart en daarmee het toenemende autobezit en -gebruik en
door en het minder effectief zijn van het gevoerde beleid dat gericht was
op de beheersing van de groei van de automobiliteit.
Wat doen we daarvoor?
De belangrijkste activiteiten om het programma te realiseren
Nieuw beleid
Uitvoering maatregelen GWP
Door uitvoering van de in het Gemeentelijk Verkeer- en VervoerPlan
Leeuwarden opgevoerde maatregelen wordt de bereikbaarheid van Leeuwarden
verbeterd en worden infrastructurele projecten uitgevoerd die leiden tot
een grote verkeersveiligheid en die het gebruik van de fiets en het
openbaar vervoer stimuleren.
Parkeercontrole
De afdeling parkeercontrole is thans ondergebracht bij de politie. Op dit
moment wordt onderzocht wat de verstandigste plek is om deze taak onder te
brengen. Aangezien het om een grote groep controleurs gaat, waarvan de
signalen zijn dat grotere efficiency mogelijk is, wordt voorgesteld om bij
de nieuwe organisatievorm een efficiencyverhoging toe te passen. Deze
efficiëntieverhoging leidt tot een vermindering van twee controleurs.
Omdat hier enige voorbereiding voor nodig is stellen wij voor de ombuiging
in te boeken vanaf 2004.
Wat mag het kosten?
Het programma omvat de volgende beleidsproducten
openbaar vervoer;
spoorlij nen;
waterwerken;
verhardingen;
kunstwerken;
verkeersmaatregelen;
verkeer en vervoer;
parkeren.