6.3 Fiielast
Bij ongewijzigd beleid zal door de toename van het autoverkeer (onder andere ten ge
volge van de groei van de werkgelegenheid in Leeuwarden) de verliestijd op invalswe
gen de komende decennia fors toenemen. De haak om Leeuwarden en de Noordwest
tangent moeten er mede voor zorgen dat Leeuwarden per auto bereikbaar blijft. Eén van
de doelstellingen is bijvoorbeeld dat op Invalswegen (tussen den Haak en de stadsring)
de vertraging in de spitsperiode maximaal 10 minuten mag zijn ten opzichte van de dal
uren.
7.
VERSTERKEN SOCIALE STRUCTUUR
7.1 Inleiding
De gemeente Leeuwarden heeft omtrent het versterken van de sociale structuur twee
strategische doelen geformuleerd:
Ontwikkelen van een sociale infrastructuur, zo mogelijk op wijkniveau, die de parti
cipatie van de burgers bevordert en ondersteunt, de sociale cohesie versterkt en het
ontstaan van achterstanden voorkomt; een dergelijke infrastructuur dient
afgestemd te worden op fysieke en economische infrastructuur; en
Voorkomen dat mensen in een achterstandsituatie raken (preventie) en verbeteren
van de positie en verminderen van het sociale isolement van mensen die zich in een
achterstandsituatie bevinden (activering en uitstroom).
Het eerste deel van dit hoofdstuk bevat grafieken rondom achterstandsproblematieken.
Gegevens over uitkeringsgerechtigden en minima. Tevens zijn grafieken over bijstand,
huursubsidie en schuldenproblematiek hier opgenomen. Het eerste deel van dit hoofd
stuk wordt afgesloten met een grafiek over kinderen die met een leerachterstand de ba
sisschool betreden.
Het tweede deel van dit hoofdstuk biedt zicht op de sociale kwaliteit van buurten in
Leeuwarden. Het gaat om percepties van sociale kwaliteit door buurtbewoners. Het
hoofdstuk eindigt met een grafiek omtrent maatschappelijke participatie van
Inwoners van Leeuwarden.
De volgende grafieken zijn in dit hoofdstuk opgenomen:
Uitkeringsgerechtigden;
Sociaal minimum;
Minima huishoudens: verdeling naar uitkeringsduur;
Minima huishoudens: verdeling naar uitkeringssoort;
Bijzondere bijstand (uitgaven);
Schuldenproblematiek;
Kwijtschelding gemeentelijke heffingen;
Huursubsidieontvangers;
Basisschool;
Perceptie sociale kwaliteit van de buurt (totaal);
Perceptie van de buurt Leeuwarden Oost;
Maatschappelijke participatie.
Verliestijden op invalswegen, per auto in ochtendspits (2002)
12
62
63