PROGRAMMA DIENSTVERLENING (07)
Blad 28
bedragen x 1000
Nieuw Beleid
2002
2003
2004
2005
2006
GVVP
-189
-189
-189
-189
Ombuigingen
2002
2003
2004
2005
2006
Parkeercontrole
70
bedragen x 1000
Baten en Lasten totale programma
Rekening
2001
2002
2003
2004
2005
2006
Lasten
21.980
16.456
17.031
17.450
17.865
17.120
Baten
7.921
7.266
7.238
7.213
7.187
7.1591
Saldo
-14.059
-9.190
-9.793
-10.237
-10.678
-9.961
SIOF
Totaal
2000
2001
2002
2003
2004
2005-
2010
Nieuw
Overig
Hoofdinfrastructuur
6.194.100
680.670
408.402
408.402
4.696.625
Magneetzweefbaan
10.000.000
10.000.000
Totaal
16.194.100
680.670
408.402
408.402
14.696.625
Het beleid met betrekking to
bereikbaarheid is vastgelegd
GVVP (2002)
Parkeerbeleidsplan (volgt
het programma infrastructuur
in de volgende beleidsnota's:
2002/2003)
en
Blad 29
Voor de meeste mensen is de gemeente vooral zichtbaar als leverancier van
allerlei diensten: paspoorten, verklaringen en vergunningen. Daarnaast
verstrekt de gemeente informatieproducten die burgers en bedrijven helpen
de juiste besluiten te nemen of in staat stellen invloed uit te oefenen op
het bestuur: inlichtingen, informatie over de bestemming van een gebied,
een raadsvoorstel, een verslag van een raadsvergadering. Die momenten van
dienstverlening zijn tussen gemeente en inwoner, burger of bedrijf, in
belangrijke mate bepalend voor het imago en daarmee voor het succesvol
functioneren van de gemeente Leeuwarden.
De burger heeft steeds hogere verwachtingen ten aanzien van
dienstverlening, ook van de overheid. Daarom is modernisering en
professionalisering van de publieke dienstverlening van de gemeente
Leeuwarden niet zozeer een keuze maar een 'must'. Dat betaalt zich echter
terug in voordelen voor de klant (betere toegankelijkheid en
beschikbaarheid van producten en diensten, grotere betrouwbaarheid en
transparantie van het dienstverleningsproces, kostenbesparing door bijv.
lagere administratieve lastendruk) én in voordelen voor de gemeente
(grotere effectiviteit van uitvoering van beleid door een beter bereik van
doelgroepen, meer begrip en medewerking van de klant). Het is dan ook
vanzelfsprekend dat verbetering van de publieke dienstverlening de komende
jaren een belangrijk aandachtspunt is.
Wat willen we bereiken?
Strategisch doel:
Het zodanig vormgeven en inrichten van de publieke dienstverlening dat deze door
de klant wordt ervaren als doelgericht, toegankelijk, vriendelijk en gemakkelijk
en dat daarmee tevens een belangrijke positieve bijdrage wordt geleverd aan het
functioneren van het gemeentelijk bestuur en de gemeentelijke organisatie.
Operationele doelen:
Met betrekking tot de verbetering van de publieke dienstverlening worden voor de
huidige beleidsperiode (2002-2005) onderstaande operationele doelen nagestreefd.'
Algemene doelen:
vanaf 2004 lopen 100% van de primaire klantcontacten via de gemeentelijke front
office
in 2005 is de gemiddelde doorlooptijd van de levering van gemeentelijke
producten met 25% verkort
in 2003 voert de gemeente de mogelijkheid in van gespreide betaling per
automatisch incasso
Doelen t.a.v. het fysieke loket:
er wordt maximaal 1 keer doorverwezen
de gemiddelde wachttijd voor de loketten van Burgerzaken is in 2004 maximaal 15
minuten
de maximale wachttijd voor de loketten van Burgerzaken is in 2004 niet hoger dan
h uur
Bij nat opstallen van de operationele doelen is uitgegaan van een ambitieniveau
dat alleen haalbaar is als de daarvoor benodigde activiteiten hoge prioriteit
krijgen ten aanzien van de inzet van de beschikbare middelen (geld, medewerkers
tijd). Er zal echter nog nadere afstemming dienen plaats te vinden met de andere
gemeentelijke prioriteiten voor de huidige beleidsperiodeIndien ten gevolge
hiervan blijkt dat de vereiste middelen niet kunnen worden vrijgemaaktdan zullen
de geformuleerde doelen dienovereenkomstig moeten worden aangepast aan een lager
ambitieniveau