Blad 2
Project Boazumervaart en aanpassen bruggen Franekervaart en
Bolswardertrekvaart
Het project kent de volgende doelstellingen:
het ontsluiten van een aantrekkelijk vaargebied in
het Friese kleiweidegebied met mogelijkheden voor
samenhang met landgebonden vormen van recreatie;
het realiseren van een aantrekkelijke uitbreiding van
het vaargebied van de Fries Meren;
de versterking van de concurrentiepositie van de
provincie Fryslan ais toonaangevend watersportgebied
binnen Europa ten opzichte van vergelijkbare Europese
watersportgebieden waardoor de economische basis van
Noord-Nederland wordt versterkt;
het verrijken van het totale recreatieve vaarwegennet
in Noord-Nederland;
het stimuleren van de toeristisch/recreatieve branche
en de daarmee samenhangende werkgelegenheid in het
proj eetgebied
het stimuleren van de leefbaarheid van kleine kernen
in het projectgebied;
het realiseren van een alternatieve vaarroute voor
het Prinses Margrietkanaal in de verbinding Sneek-
Leeuwarden waardoor beroeps- en recreatievaart worden
gescheiden;
het verbeteren van de posities van Sneek en
Leeuwarden als speerpunten voor waterrecreatie
het verkorten van de vaarafstand tussen Sneek en
Leeuwarden met de helft;
de verkeersveiligheid bij Scharnegoutum verbeteren
de doorstroming van het verkeer ten noorden van
Scharnegoutum verbeteren;
de hoofdfietsroute bij Scharnegoutum realiseren;
de verkeersveiligheid van een recreatieve route ten
noorden van Sneek verbeteren.
Wij merken bij deze doelstellingen op, dat de
verkeersprojecten als een deelproject gelden, waarbij
realisatie van de Middelseerüte aanleiding is geweest om
via werk met werk ook verkeersknelpunten op te lossen. In
de financiering zijn deze projecten losgekoppeld van het
grote geheel, zodat Leeuwarden alleen bijdraagt aan die
verkeersinfrastructuur die direct te maken heeft met de
bevaarbaarheid van de Zwette.
Reden voor het project.
In de Friese kleiweidestreek ligt een aantal aantrekkelijke
vaarwegen die thans slecht ontsloten zijn voor de
recreatievaart. Gezien de waardevolle kenmerken van deze
regio (landschap, aantrekkelijke steden en dorpen,
cultuurhistorie) is dit een in potentie zeer aantrekkelijk
Blad 3
gebied voor de recreatievaart. Een andere reden is de
gewenste kwaliteitsvebetering van het Friese Merengebied.
Onderhavig project kan daaraan een belangrijke bijdrage
leveren door een aantrekkelijk nieuw vaargebied aan de
Friese Meren toe te voegen. Het vaargebied kan via een
omleiding bij Sneek daarop een directe aansluiting krijgen.
Ook voor Noord-Nederland als geheel is het nieuwe
vaargebied een aanwinst. Verder is het wenselijk dat de
posities van Sneek en Leeuwarden als speerpunten voor
waterrecreatie worden versterkt. Beide steden vormen de
toekomstige toegangspoorten tot het nieuwe vaargebied.
Belangrijk is dat de regionale economie een impuls krijgt.
Het project draagt daaraan bij, met name aan de aan
waterrecreatie gelieerde onderdelen daarvan.
Ook een reden is de toenemende conflictsituatie tussen de
recreatie- en beroepsvaart op het Prinses Margriet kanaal
die door de opwaardering van dit kanaal in de toekomst
alleen nog maar kan toenemen. Verder is er behoefte aan
alternatieve vaarroutes. De Middelseerüte vormt zo'n
alternatieve vaarroute in de verbinding Sneek-Leeuwarden,
die door de nieuwe route met de helft kan worden verkort.
De realisatie van deze vaarroute vergroot het netwerk van
rondvaarroutes in Noord-Nederland en brengt en uniek stukje
Friesland voor de waterrecreant dichterbijHierdoor wordt
bijgedragen aan de kwaliteitsverbetering ten behoeve van de
waterrecreatie dat elders in Nederland en West-Europa niet
te vinden is. Per saldo derhalve een versterking van de
concurrentiepositie van Fryslan ten opzichte van andere
regios
Impact
Met het totale investeringsvolume wordt tijdelijke
werkgelegenheid gecreëerd van ongeveer 316 mensjaren voor
de hele route. Er ontstaat een additionele structurele
werkgelegenheid (direct en indirect), die voor de komende
10 jaar wordt geschat op 400 (minimumvariant) tot 800
(maximum variant) mensjaren.
Resumerend.
Realisatie van de Middelseerüte betekent voor Leeuwarden
een verdere stap vooruit in het streven naar een echte
watersportstad, waarbij als belangrijke neveneffecten de
betere benutting van de investeringen zoals die gedaan
worden in het kader van Leeuwarden Stad van water en
Cultuur, de extra bestedingen in de binnenstad en de
vergroting van de gemeentelijke inkomsten uit brug- en
havengelden en toeristenbelasting.
In het kader van MIP/MOP hebt u om die reden besloten
middelen te reserveren in het SIOF ten behoeve van dit
proj eet