Blad 38
Overlast
Burgers moeten sociale overlast die langdurig van aard is, op een centraal
punt kunnen melden met daaraan verbonden een gecoördineerde aanpak van de
overlastsituatie. De gemeente draagt er derhalve zorg voor dat een centraal
meld- en coördinatiepunt overlast wordt gerealiseerd. Tevens voert zij de
regie ten aanzien van het tot stand brengen van een efficiënt en effectief
werkende backoffice aanpak overlastsituaties, ketenbenadering) door het
maken van bindende afspraken met de verschillende betrokken partijen. Enige
mate van overlast is inherent aan de complexe stedelijke problematiek van
Leeuwarden
Rampenbestrijding
In het in januari 2002 vastgestelde rampenplan is in hoofdlijnen aangegeven
hoe Leeuwarden de rampenbestrijding en hulpverlening wil organiseren. Dit
plan besteedt aandacht aan het structureren van leiding op bestuurlijk,
tactisch en uitvoerend niveau en wordt nader uitgewerkt in een 15-tal
deelprocessen, waarvoor meerdere organisaties verantwoordelijk zijn. De
coördinatie van het geheel, inclusief het houden van jaarlijkse
bestuurlijke en ambtelijke oefeningen, is m.i.v. 1 januari 2003 overgegaan
van de sector JVZ naar de brandweer.
Brandweer
Brandgevaarlijke en rampgevoelige situaties moeten worden voorkomen.
Milieuvergunningen in het kader van de brandpreventie moeten daarom op orde
zijn. Momenteel hebben 500 van de circa 1350 vergunningplichtige objecten
in de gemeente Leeuwarden daadwerkelijk een gebruiksvergunning. Om de
achterstand in het afgifte- en controlesysteem in te lopen wordt
geïnvesteerd in het aantrekken van preventiemedewerkers waarmee de
achterstand in 2007 is ingelopen. Na het maken van een plan van aanpak met
bijbehorende planning zijn ook tussentijdse doelen te formuleren. Op ander-
terreinen wordt eveneens een impuls gegeven aan de Brandweerorganisatie. E
gaat op een realistische manier worden geoefend, een landelijk
communicatiesysteem wordt ingevoerd en het geactualiseerde rampenplan word
geïmplementeerd. De komende jaren zal daarnaast uitvoering worden gegeven
aan het nog in 2002 vast te stellen beleidsplan. Tegelijkertijd wordt de
Verordening Brandweerzorg en Rampenbestrijding vastgesteld.
Afstemming met directe ketenpartners
In de komende bestuursperiode worden de jaarplannen en -programma's van
gemeente, Politie en Openbaar Ministerie op elkaar afgestemd. Ten behoeve
van korte lijnen in de dagelijkse praktijk vindt frequent politie- en
lokaal driehoeksoverleg plaats.
Prostitutiebeleid
Na de opheffing van het bordeelverbod op 1 oktober 2000 is in Leeuwarden
het door de gemeenteraad vastgestelde prostitutiebeleid van kracht gewordt
en hebben exploitanten hun bedrijven en bedrijfsvoering aan de nieuwe
regelgeving moeten aanpassen.
Bedrijven worden jaarlijks minimaal zes keer per jaar door toezichthouder-
gecontroleerd op de eventuele aanwezigheid van illegale prostituees zonde:
arbeidsvergunning, of er sprake is van vrouwenhandel en de aanwezigheid v:
minderjarige prostituees.
In 2003/2004 zal een evaluatie van het prostitutiebeleid plaatsvinden.
Coffee shopbeieid
Blad 39
Het in februari 2001 vastgestelde coffeeshopbeleid gaat nu, naast andere
voorwaarden, uit van maximaal 12 coffeeshops welke alleen binnen de
stadsgrachten gevestigd mogen zijn. Er is een overgangstermijn voor 3 shops
om zich binnen 3 jaar te verplaatsen en 2 buiten de stadsgrachten mogen
blijven exploiteren tot deze stoppen.
In 2002 zijn 13 gedoogverklaringen voor de verkoop van softdrugs verstrekt.
Coffeeshops worden minimaal vier maal per jaar gecontroleerd.
Blijkens een onderzoek van de Universiteit van Amsterdam in de publicatie
"Jeugd en toerisme" van 2001, kent Leeuwarden, met in verhouding tot
vergelijkbare gemeenten in Nederland een groot aantal coffeeshops,
nauwelijks illegale verkooppunten.
Voorstellen nieuw Beleid
Verlening en handhaving vergunningen brandweer (incl. ontwikkeling fysieke
veiligheidsorganisatie)
Na de rampen in Enschede en Volendam is prioriteit gegeven aan de
actualisering van gemeentelijke rampenplannen en het voorkomen van
brandgevaarlijke situaties. Het rampenplan van Leeuwarden is inmiddels
geactualiseerd, maar zal nu moeten worden geïmplementeerd. Daarnaast moet
ook in Leeuwarden een achterstand in het afgifte- en controlesysteem van de
milieuvergunningen in het kader van brandpreventie verder worden ingelopen.
Realistisch oefenen Brandweer
Onder realistisch oefenen wordt verstaan "het oefenen conform de werkwijze
van het korps, onder een realistische tijdsdruk en rekening houdend met de
te verwachten ontwikkelingen van het incident in relatie tot de genomen
bestrijdingsmaatregelen"Tijdens het oefenen worden procedures toegepast
waarmee de realiteit zoveel mogelijk wordt benaderd, waarbij met echt vuur
of een realistische simulatie wordt gewerkt in een realistische omgeving.
Door oefenen als voornoemd kan een brandweerkorps in de praktijk de
relevante vaardigheden toepassen en op een effectieve en veilige wijze
invulling geven aan de brandweertaak.
Invoering landelijke communicatiesysteem C2000
Het landelijke project Communicatie 2000 heeft tot doel de communicatie en
samenwerking tussen de hulpverleningsdiensten te verbeteren. Deelname aan
het project C 2000 is voor alle hulpverleningsdiensten verplicht. Na
invoering van het C 2000 systeem kan er immers niet meer met de oude
apparatuur worden gecommuniceerd.
De afzonderlijke regionale analoge radionetten zullen worden vervangen door
één landelijk dekkend digitaal systeem. Alle hulpverleningsdiensten zullen
na de invoering van Communicatie 2000 met elkaar communiceren, wat
essentieel is bij vooral grote ongevallen en rampen. De implementatie van
Communicatie 2000 is voor de regio Fryslan gepland in mei 2003.
Wat mag het kosten?
Het programma omvat de volgende beleidsproducten
Integraal veiligheidsbeleid;
Brandweer;
rampenbestrijding;
handhaving openbare orde.