middelen de partijen zullen bijdragen aan de gemeente Sneek in verband met de reeds
uitgevoerde restauratie van de Dompsluis (in fase 1).
Artikel 6 Trajectstuurqroep
De trajectstuurgroep heeft als taak het totale project tot een goed einde te brengen.
Daarbij zijn in hoofdlijnen twee taken te onderscheiden (art. 6 lid 1):
1de coördinatie van de uitvoering van alle deelprojecten
2. het nemen van besluiten t.a.v. het oplossen van knelpunten
De trajectstuurgroep bestaat uit de betrokken bestuurders die door hun Colleges zijn
gemandateerd besluiten te nemen, een ambtelijk secretaris (de projectleider Friese
Meren) en een projectmanager als adviserend lid. De trajectstuurgroep wordt
voorgezeten door een onafhankelijke voorzitter. Voor de besluitvorming in de
trajectstuurgroep wordt nog een huishoudelijk reglement vastgesteld.
Artikel 7 Projectmanager
De projectmanager die door GS wordt benoemd heeft de volgende taken (art. 7.1):
1de coördinatie van de uitvoering van het totale project;
2. de financiële verantwoordelijkheid t.a.v. de KOMPAS-deelprojecten.
Om deze taak naar behoren te kunnen uitvoeren heeft de projectmanager een aantal
bevoegdheden zoals weergegeven in artikel 7 lid 2 t/m 5. De nadruk ligt hierbij op de
bewaking van de voortgang en het budget. Dit laatste is van belang omdat iedere
overschrijding van de totale kosten buiten de subsidie valt omdat hieraan een maximum
is gebonden. Iedere overschrijding komt dus voor 100% voor rekening van de
deelnemende partijen.
Om eventuele onvermijdelijke overschrijdingen en algemene kosten zoals
accountantskosten op de kunnen vangen is er via art. 4 lid 6 een extra voorziening
getroffen die bestaat uit een extra bijdrage van 10% over de eigen bijdrage zoals
genoemd in tabel 1a en gemerkt met (2).
De projectmanager heeft ook de bevoegdheid ramingen en gunningen van de
deelnemende partijen vooraf aan de stuurgroep voor te leggen en daarover
besluitvorming te vragen (art.7 lid 5).
Artikel 8 Verplichtingen van partijen tot realisatie van hun deelproject
In verband met de subsidievoorwaarden, waaronder het moment van afrekening, zijn er
in artikel 8 een aantal verplichtingen afgesproken. Omdat de KOMPAS-bijdrage geldt
voor het project als totaal ligt er een grote verantwoordelijkheid bij de individuele
partijen. Het niet nakomen van de afspraken van een van de partijen houdt dus risico's
in voor alle partijen.
Artikel 9 Voorbereiding deelprojecten
Alvorens aan te kunnen besteden is een toets t.a.v. soberheid en doelmatigheid door
een derde partij (provincie Groningen) op grond van de subsidievoorwaarden
noodzakelijk en is toetsing door de projectmanager een voorwaarde (art. 9) Dit laatste
geldt ook voor de besteksramingen (art. 10) en de aanbestedingsprocedure (art. 11). De
projectmanager is bevoegd eventuele overschrijdingen voor te leggen aan de
trajectstuurgroep
Artikel 16 Risico verdeling
In art. 16 is de (risico)verdeling t.a.v. mee- en tegenvallers weergegeven, zoals al
eerder beschreven. Deze risicoverdeling is gebaseerd op een aantal eerdere afspraken:
1. Het Deelprojectviertal landbouwbruggen' komt geheel voor risico en
rekening van de gemeente Littenseradiel (art. 16 lid 1);
2. De verdeelsleutel voor het deelproject "Inrichting Scharnegoutum" zoals
vastgelegd in het DHV-rapport "Inrichtingsplan Scharnegoutum-oost 28 maart
2001;
3. De in eerder bestuurlijk overleg van de Middelseerüte overeengekomen vaste
verdeelsleutel zoals weergegeven in art. 16 lid 3.
Dit betekent dat eventuele overschrijdingen die volgens deze laatste verdeelsleutel
zullen worden verrekend ten laste komen van alle partijen. Om de risico's te beperken
heeft de projectmanager de bevoegdheid (art. 7 lid 5) ramingen en gunningen ter
beoordeling voor te leggen. De stuurgroep zal moeten besluiten of een eventuele
overschrijding verantwoord is en al dan niet ten laste komt van alle partijen, dan wel
hierin op een andere wijze wordt voorzien.
Artikel 17 Gevolgen invoering BTW-compensatiefonds
Omdat de gevolgen van de nieuwe fiscale wetgeving die waarschijnlijk per 1 januari
2003 van kracht wordt niet voldoende valt te overzien in dit stadium is in artikel 17 een
voorziening getroffen ter verdeling van eventuele risico's. Het eventuele risico kan
voortkomen uit het feit dat de KOMPAS-bijdrage is gebaseerd op de totale kosten
inclusief BTW. Indien de EG deze BTW-component t.g.v. de nieuwe wetgeving
schrappen als basis voor de subsidie, kan de bijdrage aan het project eventueel lager
uitvallen. De eventuele risico's worden verdeeld via de vaste verdeelsleutel van art 16 lid
3
Bijlage 1
In deze bijlage is een overzicht weergegeven van de verschillende deelprojecten en
daarbij behorende bestekken zoals opgegeven door de verschillende partijen. Daarnaast
is hierin weergegeven de begrote bedragen voor uitvoering en voorbereiding per bestek
in voorbereiding. Aanvullend is er een kolom met daarin de start- en einddatum van de
voorbereiding van de verschillende bestekken.
Bijlage 2
In deze bijlagen is een aantal administratieve en financiële regels opgeschreven om te
kunnen waarborgen dat de projectmanager tijdig over voldoende informatie kan
beschikken die nodig is voor een juiste verantwoording. Daarnaast is er een aantal
spelregels aangegeven die voortkomen uit de KOMPAS-voorwaarden zoals wat wel en
niet subsidiabele kosten zijn, hoe om te gaan met accountantsverklaringen etc.
Bijlage 3
Dit is een overzichtskaartje, waarop alle deelprojecten en projectonderdelen zoals
beschreven in artikel 3 lid a t/m e, en nader gespecificeerd in bijlage 1 zijn weergegeven.
Projectbureau Friese Meren
Jaap Goos
2 augustus 2002