Blad 6
geluidszone) een turbine op betrekkelijk korte afstand tot
de woningen in Camminghaburen kunnen worden gebouwd.
In het nieuwe beleid is weliswaar sprake van enige
versoepeling ten aanzien van de masthoogte (van 40 meter
naar 50 meter), maar er worden ten aanzien van de situering
juist extra eisen gesteld in het belang van de omwonenden.
Zoals vermeld biedt Windstreek 2000 de mogelijkheid om
solitaire windmolens te bouwen met een masthoogte van 60
meter. Mede gezien het feit dat De Hemrik grenst aan een
woonwijk vinden wij deze maximale maat niet wenselijk.
Wel achten wij enige verhoging van de masthoogte tot 50
meter aanvaardbaar. De totale bouwhoogte van de windmolens,
inclusief wieken, bedraagt dan ongeveer 75 meter.
Op grond van net windmolenbeleid zal de minimale afstand
tot de woonbebouwing 500 meter (10 x 50 meter masthoogte)
moeten bedragen. Wij zijn van mening, dat hiermee in
visueel opzicht er voor de omwonenden een aanvaardbare
situatie zal ontstaan.
De beoogde windmolen bevindt zich op ruim 500 meter van de
woonwijk Camminghaburen.
Verder is het in algemene zin gebruikelijk dat er voor
bedrijventerreinen ruimere bebouwingsmogelijkheden geiden
dan voor andere plekken in de stad.
Op grond van het geldende bestemmingsplan bedraagt op de
Hemrik de maximale bouwhoogte voor bedrijfsbebouwing 15
meter. Het bestemmingsplan biedt met vrijstelling de
mogelijkheid om gebouwen met een hoogte van 25 meter te
realiseren. Het bestemmingsplan biedt met binnenplanse
vrijstelling tevens de mogelijkheid bouwwerken geen
gebouwen zijnde (zoals bijvoorbeeld windturbines) op te
richten met een bouwhoogte van 50 meter. Op dit moment is
de bebouwing ter plekke in horizontale zin dan ook ai
redelijk grootschalig van karakter.
De bewoners van de appartementen aan de Rooswinkelstate
hebben bewust gekozen voor een woning met het uitzicht: over
een bedrijventerrein. Deze mensen hadden wellicht kunnen
weten, dat de kans relatief groot is dat er op dit sccrt
cearijventerrexnen ontwikkelingen plaatsvinden aie van
negatieve invloed kunnen zijn op het uitzicht.
.'oorts zullen ae geluidsaspecten en slagschaduw werden
beoordeeld in het kader van de milieuregelgeving,
inmiddels is al wel gebleken, dat de windturbine past
binnen de geldende wettelijke geluidsvoorschriften. Van
geluidshinder zal dan ook geen sprake zijn.
Daarnaast heeft aanvrager laten onderzoeken of de
omwonenden hinder zullen ondervinden van slagschaduw. Uit
het slagschaduwrapport komt naar voren, dat de meest
ongunstig gelegen woningen maximaal 3^ uur per jaar hinder
zullen ondervinden van slagschaduw. Hiermee wordt voldaan
aan de wettelijke voorschriften.
Blad 7
Er zal dan ook wat betreft geluidshinder en slagschaduw
geen sprake zijn van onevenredige hinder.
Ad 2.
In tegenstelling tot de insprekers zijn wij van opvatting,
dat de provincie zal instemmen met de afstand van de
windturbine tot de woonbebouwing. Het gemeentelijke
windmolenbeleid is dan ook in overleg met de provincie tot
stand gekomen. Overigens zal de provincie in het kader van
de artikel 19, lid 1 WRO procedure moeten instemmen met het
bouwplan in de vorm van een verklaring van geen bezwaar.
Tevens moet worden opgemerkt, dat wij de mogelijkheden die
de provincie biedt (masthoogte van 60 meter) niet volledig
hebben willen benutten (nl. maximale masthoogte van 50
meter)De gemeente stelt zich dan ook terughoudender op
ten aanzien van de plaatsing van windmolens dan op grond
van het provinciaal beleid is toegestaan.
Samengevat zijn wij dan ook van opvatting, dat:
1. er geen sprake zal zijn van een onevenredige aantasting
van het woonklimaat;
2. er geen redenen zijn om naar aanleiding van de
inspraakreacties de vrijstellingsprocedure stop te
zetten
Nieuw bestemmingsplan "De Hemrik"
Op dit moment is in voorbereiding een algehele herziening
van het bestemmingsplan "De Hemrik". Het ontwerp-
bestemmingsplan heeft in het kader van de inspraak vier
weken ter inzage gelegen. De inspraakreacties zullen aan u
worden voorgelegd.
In het ontwerp-bestemmingsplan De Hemrik zijn de
randvoorwaarden van het op 11 februari jl. door u
vastgestelde gemeentelijke windmolenbeleid overeenkomstig
overgenomen
Zienswij zen
Als u besluit om de procedure van het vrijstellingsverzoek
te vervolgen, dan zal het bouwplan op grond van artikel
19a, lid 4 var. de WRO ter inzage worden gelegd. Binnen de
tervisietermijn heeft een ieder de mogelijkheid om
zienswijzen naar voren te brengen.
Voorbereidingsbesluit/ontwerp-bestemmingsplan
Het bestemmingsplan "De Hemrik" is 31 augustus 1970
vastgesteld en 18 maart 1971 goedgekeurd. Aangezien het
bestemmingsplan ouder is dan 10 jaar, kan de vrijste.-ing
pas worden verleend, nadat er een voorbereidingsbesiuit is
genomen of er een ontwerp-bestemmingsplan ter inzage is
gelegd. Dit overeenkomstig artikel 15, lid 4 WRO.
In net kader var. de voorbereiding van net nieuwe
bestemmingsplan De Hemrik heeft u onlangs het ontwerp-
bestemmingsplan De Hemrik ter inzage gelegd. Dit betekent
dat er ten behoeve van de bouwaanvraag niet een
afzonderlijk voorbereidingsbesiuit hoeft te worden genomen.