Blad 2
De financiering van deze maatregelen was als volgt voor
zien
1.
bijdrage gemeente Leeuwarden
4900.000, -
2.223.523
2.
GSB-gelden gem. Leeuwarden
471000,-
213.730
3.
ISV middelen
3.000.000, -
1361341
4
bijdrage Rijk (de Boer gelden)
1200000,-
544 536
5.
bijdrage provincie Friesland
4 .500.000, -
2042011
6.
bijdrage bedrijven
2500000-
1. 134.451
7
opbrengst door verkoop
4.881.937,-
2.215.526
8
KOMPAS middelen
4032063, -
1.829.670
25.485.000,-
11.564.788
Huidige stand van zaken
Tot zomer 2002 zijn de volgende onderdelen van het project
gerealiseerd
1. Uitplaatsing sportclubs:
Op het terrein in Leeuwarden Oost dat industrieterrein
moet worden, waren twee sportclubs gehuisvest: Voetbalvere
niging Flamingo en Blauw Wit 34 CCV. In 1999 is Flamingo
uitgeplaatstDoor deze uitplaatsing kon de verkoop van het
eerste gedeelte industrieterrein aan Friesland Coberco
Dairy Foods (FCDF) gerealiseerd worden.
Voor de realisatie van de verdere functieverandering van
sportterrein in industrieterrein zijn in 2000 het ontwerp
Bestemmingsplan en de milieuzonering gerealiseerd.
Reeds in 2001 bleek dat de uitplaatsing duurder uit zal
vallen dan begroot. Om in ieder geval de sportvelden te
kunnen verplaatsen is bij besluit van 21-01-02 een bedrag
van 374.882 beschikbaar gesteld uit de grondexploitatie.
In 2001 is grond voor de uitplaatsing van Blauw Wit aange
kocht en in 2002 is de voorbereiding van de aanleg van
sportterrein Blauw Wit gestart. Deze uitplaatsing is in een
aparte projectopdracht ondergebracht. Hierover bent/wordt u
separaat geïnformeerd. Op dit moment is al wel duidelijk
dat het totale bedrag voor de uitplaatsing hoger is dan de
hier genoemde bedragen.
2+3 Technische bouwrijp maken en nieuwe ontsluitingsweg
Greunsweg - Merodestraat
De aanleg van de verbindingsweg Greunsweg - Merodestraat
is in de tijd verdeeld in een tweetal stukken: Verbinding
Greunsweg - Jachthavenlaan en Jachthavenlaan - Merode
straat. Deze laatste verbinding zal niet voor 2004 worden
aangelegd. De eerste verbindingsweg de Nieuwe Jachthaven
laan is in 2001 aangelegd.
Voorts bleek een bypass van de Tjalkstraat voor personen
verkeer noodzakelijk. Deze aanpassing is toegevoegd aan
Blad 3
dit project. Bij besluit van 11 februari 2002 is krediet
beschikbaar gesteld voor deze aanpassing.
4. Nieuwe ontsluitingsweg A. Vondelingweg Greunsweg:
- brug Tijnje/Wijde Greuns
- aansluiting Anne Vondelingweg - Plutoweg
De aanleg van een nieuwe oeververbinding over de Tijn
je/Wijde Greuns is in het oorspronkelijke plan bedoeld om
een extra ontsluiting te realiseren voor de bedrijven op
het industrieterrein Oost en voor een snelle verbinding
tussen de industrieterreinen Oost en De Hemrik alsmede om
de Hemrik West beter te ontsluiten.(Dit laatste ook middel:
een extra ontsluiting op de A.Vondelingweg)
Met het bedrijfsleven heeft uitvoerig overleg plaatsgevon
den over merites, locatie en financiering.
De bedrijven op de locatie Leeuwarden Oost zijn uiteinde
lijk van oordeel dat genoemde oplossing van de brug als
nadeel heeft dat het sluipverkeer aanzienlijk zal toenemen
Daarnaast wordt de aanpak van het knelpunt in de route
Drachtsterweg - Drachtsterplein als centrale toegang voor
Leeuwarden Oost(eveneens onderdeel van het project) van
meer urgentie geacht, temeer omdat de route via de
A.Vondelingweg eveneens uitkomt bij het Drachtsterplein.
Van de zijde van de andere bedrijven en instellingen op de
industrielocatie Leeuwarden Oost is bezwaar gemaakt tegen
een nieuwe brug in verband met de bedrijfsuitoefening
(Jachthavenverenigingen, scheepsreparatiebedrijven)gege
ven de korte afstand tot de spoorbrug en de brug in de Pla
netenlaan
Het bedrijfsleven op het bedrijventerrein Hemrik is van
mening dat de brug niet wezenlijk bijdraagt aan de ontslui
ting van het eigen industrieterrein.
Een aansluiting van de Plutoweg op de A. Vondelingweg,
wordt wel als zeer wenselijk ervaren. Daarmee wordt name
lijk een tweede ontsluiting op het bedrijventerrein Hemrik
gecreëerd en wordt vooral het stuk bedrijventerrein weste
lijk van de A. Vondelingweg beter bereikbaar, hetgeen drei
gende verpaupering moet voorkomen. Dit deel van het bedrij
venterrein is nu alleen via de route Planetenlaan - Satur-
nusweg - CJranusweg te bereiken.
Er is diverse malen overleg geweest met het bestuur van de
bedrijvenvereniging Hemrik over een mogelijke bijdrage van
het bedrijfsleven, voor de maatregelen die ten behoeve van
de bereikbaarheid van het bedrijventerrein Hemrik worden
getroffen. Tijdens een overleg van het bestuur van de be
drijvenvereniging dd. 20 juni 2001 met wethouder Brok heef
het bestuur definitief aangegeven geen bijdrage te willen
verstrekken