Blad 4
De herziene kosten raming voor de aansluiting Anne Vonde-
lingweg - Plutoweg kwam hoger uit dan oorspronkelijk ge
raamd. Enerzijds wordt dit veroorzaakt omdat bij de oor
spronkelijke projectopzet, uitgegaan is van het kostenni
veau van 1998. Anderzijds omdat het profiel van de Pluto-
weg-üranusweg onder de brug verbreed moet worden en dit
duurdere technische ingrepen vraagt.
5. Betere ontsluiting Hemrik via Drachtsterplein herpro
filering Drachtsterweg en 6. Linksaffer vanaf Hemrik op
Drachtsterplein
De uitvoering van deze maatregelen als onderdeel van het
Drachtstercomplex zijn in 2001 en 2002 uitgevoerd.
Consequenties van genoemde ontwikkelingen
Gezien de bezwaren die van de zijde van het bedrijfsleven
inzake de aanleg van de brug over de Tijnje/Wijde Greuns,
maar vooral vanwege het wegvallen van de substantiële bij
drage van het bedrijfsleven aan het project is gezocht naar
andere mogelijkheden voor een goede ontsluiting van beide
industrieterreinen
Geconstateerd is dat een tweetal verkeersmaatregelen ook
zorgen voor een goede en veilige ontsluiting. Het betreft:
a) Aanpassing van de Langdeelstraat
De Langdeelstraat is momenteel een weg waarop vrachtverkeer
en langzaam verkeer niet gescheiden zijn. Tengevolge van
uitbreiding van bedrijfsactiviteiten in het zuidelijk deel
van de industrielocatie Leeuwarden Oost (Friesland Coberco
Dairy Foods, Overslag Afvalsturing Friesland, Machinefa
briek de Greuns en aan en afvoer Jachthavencomplex) en de
afsluiting van de Tjalkstraat voor vrachtverkeer zal het
vrachtverkeer over deze weg toenemen. Dit zal tot gevaar
lijke situaties leiden.
Een oplossing, die zowel een goede bereikbaarheid van het
industrieterrein Leeuwarden Oost als de ook op dit terrein
liggende jachthaven tot gevolg heeft, is het herprofileren
van de Langdeelstraat. Deze herprofilering bestaat uit de
aanleg van vrij liggende fietspaden. De aanleg hiervan ga
randeert een goede en veilige bereikbaarheid van zowel in
dustrieel bestemmingsverkeer als van recreanten naar de
j achthaven
b) Aanpassing Tjalkstraat
Samenhangend met de verbetering van de Langdeelstraat is de
Tjalkstraat afgesloten voor vrachtverkeer en is een by-pass
aangelegd voor personenverkeer. Daarmee wordt hinder van
vrachtverkeer naar de aanpalende wijk weggenomen.
Blad 5
Door de beide maatregelen heeft het industrieterrein Oost
een goede en veiliger ontsluiting en wordt de leefbaarheid
van de woonwijk verbeterd. Daarmee wordt een alternatief
geboden voor de eerder geplande brug.
Beide bovengenoemde maatregelen waren niet opgenomen in het
projectplan waarvoor door SNN subsidie is verleend.
Herziene aanvraag
In december 2001 is een brief met een verzoek tot wijziging
van het project ingediend bij het SNN. De projectwijziging
is als volgt omschreven:
schrappen van de basculebrug over de Tijnje/Wijde Greuns
ontsluiting van industrieterrein Oost verbeteren door
aanpassingen aan Langdeelstraat en Tjalkstraat
opnemen van de verhoogde kosten voor aansluiting Anne
Vondelingweg-Plutoweg
financiering herzien als gevolg van ontbreken private
bij drage
Op 24 april 2002 heeft de Bestuurscommissie Economische
Zaken van het SNN dit wijzigingsverzoek gehonoreerd. De
herziene beschikkingen kunnen elk moment afkomen.
Nieuw Financieel overzicht
Het nieuwe financiële overzicht van het project luidt als
volgt
Investeringsposten
Kosten
Uitplaatsing sportclubs
5.048.758
Technische bouwrijp maken:
Nutsvoorzieningen
401.595
Ontsluitingsweg Greunsweg/
Jachthavenlaan
272.268
Aanpassen in herprofilering
Drachtsterplein
1.089.000
Linksaffer Drachtersplein
317.646
Plankosten
90.756
Tj alkstraat
113.445
Fietspaden Langdeelstraat
567.225
Aansluiting Anne Vondeling-
weg/Plutoweg
2.042.010
Totaal
9.942.703
Exploitatiekosten
984.450
Totaal explKosten
10.927.153