Blad 4
Ten behoeve van een gemeentebreed inzicht in de onderuit
putting wordt deze begrotingspost thans door ons overgehe
veld naar BedrijfsvoeringGemeentebreed is dit een buget-
tair neutrale post.
3Budgetoverheveling 2e directeur
In de begroting 2002 was voorzien dat de sector Ecru opge
splitst zou worden. Er waren dan ook middelen gereserveerd
voor een 2 sectorhoofd. Door voortschrijdend inzicht en
steeds meer projectmatig werken is een andere opzet geko
zen
Door intensivering van het grote aantal projecten en de
steeds grotere nadruk op het strategisch beleid is de di
rectie van de dienst in augustus 2001 uitgebreid met een
directeur. De directie bestaat nu uit twee directeuren De
nog bij de nieuwe sector GEV gereserveerde middelen ad.
90.756 kunnen thans worden ingezet voor de tweede direc
teur. Deze middelen dienen hiertoe te worden overgeheveld
naar de sector middelen.
4. Rendabele deel reallocatie kosten Facilitair bedrijf en
accountantskosten
Kosten Facilitair bedrijf
Door introductie van een nieuw verrekenmodel voor de faci
litaire kosten heeft concernbreed een reallocatie van bud
getvolumes plaatsgevonden. De achterliggende gedachte hier
bij is dat de hierbij gewijzigde product-indeling leidt tot
een andere kostenmix. Bij de éne dienst werkt dit lasten
verhogend en bij de andere verlagend. Onze dienst hoort bij
de laatste categorie. De gedachte is dat de budgetvolumes
straffeloos de effecten op de lasten kunnen volgen, zodat
het effect concernbreed budgettair neutraal verloopt.
Deze gedachte gaat echter mank, want de budget-uitname bij
Stadsontwikkeling- en -beheer heeft deels ook betrekking op
de z.g. "rendabele taken". Hiermee worden met name werk
zaamheden voor projecten, bouwgrondexploitatie en investe
ringen (waaronder rioleringen) bedoeld. Het deel van de
budget-uitname voor deze taken leidt tot een structurele
zegenvalier ad. 44.000. De dekking hiervan kan plaatsvin
den ten laste van de stelpost herwaardering bij de concern
staf
Accountantskosten
Het budget voor accountantskosten is m.i.v.2001 centraal
ondergebracht bij de dienst Algemene Zaken. Een deel van
deze kosten werden voorheen bij de dienst Stadsontwikke
ling- en beheer doorbelast aan "rendabele taken". Volledige
budget-uitname geeft hierdoor frictie en leidt tot dezelfde
effecten ais bij de reallocatie kosten Facilitair bedrijf.
Het deel van de budgetuitname voor dit onderdeel leidt tot
een structurele tegenvaller ad. 16.000. De dekking hier
van kan plaatsvinden ten laste van de stelpost herwaarde
ring bij de concernstaf.
Blad 5
Dienst Algemene Zaken
1Ontrekking aan egalisatiereserve OZB-problematiek en
voorbereidingskrediet t.b.v. allerlei herstel- en ver
betermaatregelen gemeentelijke belastingen
Als direct gevolg van de problemen rond de gemeentelijke
belastingen zijn vanaf voorjaar 2001 allerlei herstel- en
verbetermaatregelen uitgevoerd of in beeld gebracht. Dit
heeft geleid tot een fors financieel nadeel.
Wij stellen u voor dit nadeel te dekken ten laste van de
egalisatiereserve OZB-problematiek
Wij verzoeken u tevens een voorbereidingskrediet beschik
baar te stellen ad. 150.000.
In de begroting 2003 zijn de lasten opgenomen van een nog
aan te vragen investeringskrediet voor de hertaxatie onroe
rende zaken naar waardepeildatum 1 januari 2003.
Omdat op korte termijn de eerste voorbereidingen plaats
vinden is van dit nog aan te vragen krediet alvast een be
drag benodigd van 150.000.
2Decentraliseren opleidingsbudgetten
In de directieraad van 15-11-2001 is besloten om met in
gang van het jaar 2002 het centrale opleidingsbudget te
decentraliseren over de diensten.
Dit op basis van loonsomgegevens terwijl opleidingen vanuit
de vraagkant tot stand dienen te komen. Deze vraag dient op
sectorniveau bepaald te worden voortkomend uit de persoon
lijke ontwikkelingsplannen (pop's). Nadien vindt labeling
plaats (oormerking door een centraal thema te destilleren
uit de sectorvraag) door de directieraad. P&O advies dient
in dit verband een coördinerende rol te vervullen (geen
inhoudelij ke
Wij stellen u voor het centrale opleidingsbudget te decen
traliseren over de diensten.
3. Ondersteuning TIM
Op 16 oktober 2001 is in het controllersoverleg besloten in
te stemmen met de aanschaf van het softwarepakket TIM
t.b.v. het digitaal tijdschrijven en de capaciteitsplan
ning. Met betrekking tot de kosten van het applicatiebeheer
van 17.000 wordt besloten om deze kosten te verdelen over
de diensten Welzijn, Stadsontwikkeling- en beheer en Alge
mene Zaken elk voor een derde deel.
Wij stellen u voor een budget van 17.000 beschikbaar te
stellen voor de salariskosten van de ondersteuning van het
digitale tijdschrijven (TIM)
Dekking van dit bedrag vindt plaats ten laste van de
dienstbegrotingen van Welzijn, Stadsontwikkeling- en beheer
en Algemene Zaken, ieder voor een derde deel.