Blad 4 6 Tot 2003 het maximaal aantal beschikbare In- en doorstroombanen (744) gerealiseerd Bovenop het genoemde aantal van 4000 trajecten komen de volgende trajecten: in de periode 2002-2004 krijgen 40 niet uitgekeringsgerechtigde oudkomers met een opvoedingstaak een duaal (taal intensieve inburgering) traject; in de periode 2002-2002 krijgen 20 werkende oudkomers een duaal traject (taal op de werkvloer) teneinde te voorkomen dat zij weer werkloos worden; in de periode 2002-2004 krijgen 150 werkloze niet-uitkeringsgerechtigden (nug'ers) een traject. De hier opgenomen operationele doelen zijn vooral gericht op werkgelegenheid. Op andere gebieden binnen dit programma zijn prestaties geformuleerd op beheersniveau. Er wordt de komende tijd gewerkt aan een vertaalslag van deze prestaties naar operationele doelen. Deze doelen I zullen volgend jaar in de programmabegroting worden opgenomen. Wat doen we daarvoor? De belangrijkste activiteiten om het programma te realiseren Algemeen Het toeleiden van mensen die afhankelijk zijn van een bijstandsuitkering en niet-werkend werkzoekend zijn naar de arbeidsmarkt. Het verstrekken van een rechtmatige en toereikende uitkering voor zover en voor zo lang als nodig, om te voorzien in de algemeen noodzakelijke kosten van het bestaan. Voorkomen en tegengaan van sociaal isolement van de groep mensen die (nog) niet terecht kan op de arbeidsmarkt. Het ontwikkelen en (doen) uitvoeren van een integraal gemeentelijk welzijnsbeleid, dwz het onderhouden en versterken van een kwalitatief hoogwaardig niveau aan basisvoorzieningen dat aansluit bij de wensen en behoeften van de gebruikers en welk aanbod voor alle gebruikers toegankelijk is. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen: kinderopvang; t peuterspeelzaalwerk kinderwerk; jongerenwerk; speelruimten; cultuureducatieve activiteiten; laagdrempelige ontmoetingsruimten; allochtonenwerk en vluchtelingen; maatschappelijke dienstverlening; verslavingszorg; maatschappelijke opvang. De gemeente richt zich nadrukkelijk naar het decentrale niveau door de behoeften van de wijk en haar bewoners centraal te stellen. Partners in de wijk, scholen, woningcorporaties, bewoners en ondernemers moeten een belangrijke inbreng leveren en zelf vaststellen wat de behoefte is. Voorstellen nieuw beleid Multifunctioneel centrum Zuiderburen Voorgesteld wordt het realiseren van een multifunctioneel centrum in Zuiderburen waarin het onderwijs, peuterspeelzaalwerk, kinderopvang en andere activiteiten in gehuisvest kunnen worden. Blad 47 Sociaal Programma Achter de Hoven Aandachtspunten binnen dit sociaal programma zijn werk en inkomen, opvoeding en onderwijs, gezondheid en zorg, sport en cultuur, leefbaarheid en veiligheid en samenleven en participatie. Ombuigingen Reintegratiebeleid: gemeentelijke middelen In de begroting 2002 sector Additionele Werkgelegenheid zijn gemeentelijke budgetten geraamd tot een bedrag van 695.000 voor uitvoering van reintegratiebeleid en gesubsidieerd werk. In tegenstelling tot eerdere voornemens wordt afgezien van vernieuwing van de sociale structuur rond reïntegratie. Alleen dat wat strikt noodzakelijk is, wordt uitgevoerd. In verband hiermee kan een bedrag van 141.000 (inclusief BTW) worden bijgedragen als ombuigingstaakstelling. Bestuurlijk Lokaal Sociaal Beleid Als in de komende beleidsperiode gekozen wordt voor een beperkt aantal beleidsprogramma's, gelieerd aan de hoofdlijnen in de Stadsvisie, kan de aanwezige ontwikkelingsruimte ten behoeve van bestuurlijke projecten LSB komen te vervallen. Prostitutiespreekuur Beëindiging van de gemeentelijke bijdrage aan het prostitutiespreekuur. De bijdrage van de gemeente is voor het dekken van de huisvestingskosten, niet voor andere uitvoeringskosten, zoals personeelskosten. WVG (collectief vervoer) De aanbesteding van het vervoer heeft tot een contract geleid, wat in de praktijk blijkt te leiden tot lagere uitgaven dan begroot. Tegelijkertijd dient rekening te worden gehouden met het protocol Wvg wat door het ministerie van SZW en de VNG in maart 2002 is getekend. Onderdeel daarvan is het advies aan gemeenten om het vervoersgebied niet te beperken tot de eigen gemeentegrenzen maar om vervoer in een straal van minste 15 kilometer aan te bieden. De vervoerskosten zullen daardoor stijgen. Zonder een gedetailleerde doorrekening kan met redelijke mate van zekerheid worden aangenomen dat er desondanks een structurele ombuiging van 100.000,- is te realiseren. SWOL De stichting Welzijn Ouderen Leeuwarden beheert en exploiteert (als eigenaar) momenteel een drietal gebouwen/dienstencentra voor ouderen. Het voornemen om deze gebouwen af te stoten bestaat al langer en daardoor kunnen de relatief hoge huisvestingslasten verlaagd worden. Verkoop van de panden op basis van de getaxeerde waarden levert een exploitatievoordeel op van 8 5.000. Afbouw subsidiering AZC Bij de inventarisatie van de inhoud en omvang het gemeentelijke takenpakket tav asielzoekers c.a. in 2001 is gebleken dat subsidiering van een aantal activiteiten niet strikt tot de wettelijke taken van de gemeente behoren. Een verlaging van het subsidie is derhalve mogelijk zonder de uitvoering van de wettelijke taken geweld aan te doen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 25