Blad 4
Prograinmabegroting 2003
Memorie van Antwoord
gezamenlijk huisvesten van de Brandweer en de Regionale
Politie Fryslan aan de Holstmeerweg, renovatie van de huis
vesting op de huidige locatie en nieuwbouw op de huidige
locatie. De Stuurgroep van het project 'Gezamenlijke huis
vesting' buigt zich de komende tijd over de verschillende
varianten en de consequenties daarvan. CJw Raad zal binnen
kort worden geïnformeerd over het voorstel van de Stuur
groep
Inhaalslag Milieuvergunningen brandpreventie
Met het gedane voorstel is de achterstand in het afgifte-
en controlesysteem van de milieuvergunningen in het kader
van de brandpreventie in 2007 ingelopen. De in objectieve
zin als meest risicovol aan te merken objecten van de nog
niet gecontroleerde maar wel vergunningplichtige objecten
zullen uiteraard als eerste worden gecontroleerd. Het eer
der inhalen van de totale achterstand (bijv. in 2005) is
alleen mogelijk met een forse extra financiële bijdrage
voor enkele jaren waarvoor dan middelen zouden moeten wor
den vrijgemaakt.
PROGRAMMA LOKAAL SOCIAAL BELEID (11)
Commitment deelnemende partijen Multifunctioneel Centrum
(MCF) Zuiderburen
Met betrekking tot het MFC Zuiderburen hebben de volgende
partijen zich in belangrijke mate gecommitteerd aan de rea
lisatie van het MFC:
Proloog (voorheen bestuurscommissie Openbaar Primair
Onderwijs Leeuwarden)
PCBO-Leeuwarden-Zuid
Stichting HWL (peuterspeelzaalwerk)
SKL (kinderopvang)
Voor deze partijen treedt de gemeente coördinerend op.
Verder is er nog een samenwerking ontstaan tussen Zorgver
zekeraar de Friesland en Corporatieholding Friesland waar
uit een eventuele onderbrenging van (para-medische voor
zieningen in het MFC kan voortvloeien.
Toegankelijkheidsonderzoek
Februari 2002 is het Plan van Aanpak Toegankelijkheid
(openbare ruimte en gebouwen) ter advisering voorgelegd aan
de Commissie Stadsontwikkeling en akkoord bevonden.
Het huidige collegeprogramma geeft aan dat de nadruk veel
meer moet liggen op (beleidsuitvoering in plaats van het
opstellen van (nieuwe) beleidsnota's. Binnen SOB heeft dit
geleid tot een heroriëntatie op het voorliggende werkpakket
voor beleidsplannen, nota's, etc. Deze heroriëntatie is
recent afgerond. Besloten is om prioriteit te geven aan de
nota toegankelijkheid.
Voor wat betreft de toegezegde nota integrale toegankelijk
heid betekent dit dat nu gestart zal worden met het opstel
Blad 5
Programmabegroting 2003
Memorie van Antwoord
len van deze nota, als een op uitvoering gericht pakket
beleids- en ontwerpregels
Naar verwachting zal dit pakket beleids- en ontwerpregels 1
juli 2003 zijn afgerond. Van het beschikbare budget zullen
de meest urgente knelpunten worden aangepakt.
PROGRAMMA SPORT (13)
Zwembad Kalverdijkje en sporthal
Met betrekking tot de bouw van nieuw zwembad Kalverdijkje
in samenhang met de bestaande sporthal geldt het volgende.
Wanneer het bestaande zwembad dicht gaat en gesloopt gaat
worden, zal er geïnvesteerd moeten worden om de bestaande
sporthal te kunnen blijven gebruiken. Er zal dan ook een
afweging plaatsvinden wat het meest doelmatige scenario is:
in de bestaande hal investeren of een nieuwe hal aanbouwen
bij het nieuwe zwembad. Vooralsnog wordt uitgegaan van het
handhaven van en investeren in de bestaande hal, maar de
consequenties zullen goed in kaart gebracht worden.
Onderhoud sportaccommodaties
Er is een aantal vragen gesteld over het bezuinigingsvoor
stel met betrekking tot het onderhoud van sportaccommoda
ties. De vragen hadden vooral betrekking op de haalbaarheid
van dit voorstel.
Het realiseren van de bezuiniging moet langs vier lijnen
plaatsvinden
Ten eerste door het elimineren van de kapitaallasten die
samenhangen met de kredieten die in het verleden niet zijn
opgenomen en die geheel of gedeeltelijk kunnen worden ge
schrapt. Uiteraard blijft dit niet zonder gevolgen; voorge
nomen investeringen kunnen dan niet uitgevoerd worden. Dit
zal vanzelfsprekend zorgvuldig en met oog voor die gevolgen
plaatsvinden
De tweede lijn is het kritisch beoordelen van de voorgeno
men onderhouds- en vernieuwingsinvesteringen. Daarmee is
dan tegelijkertijd gezegd dat die beoordeling thans te wen
sen overlaat. De ervaring leert dat het opnieuw vaststellen
van de noodzaak tot onderhoud- en vernieuwingsinvesteringen
een kostenbesparend effect heeft.
De derde lijn heeft betrekking op het noodzakelijke onder
houds- en vernieuwingsniveau. Als is vastgesteld dat ge
plande onderhouds- en vernieuwingsinvesteringen uitgevoerd
moeten worden, moet vervolgens vastgesteld worden op welke
wijze en tegen welke kosten dat moet plaatsvinden. Een her
ijking daarvan is eveneens noodzakelijk.
Tenslotte zullen bij het realiseren van de taakstelling ook
de reguliere onderhouduitgaven van sportaccommodaties wor
den betrokken. Deze reguliere onderhoudsuitgaven komen ten
laste van de exploitatie van de BV Sport.
Kortom, er zijn voldoende aangrijpingspunten aanwezig om de
voorgestelde bezuiniging als haalbaar te kwalificeren.