Blad 12 Programmabegroting 2003 Memorie van Antwoord In onderstaande tabel zijn de opbrengsten van de afvalstof fenheffing en reinigingsrecht voor 2003 in euro's weergege ven Tabel: Opbrengst afvalstoffenheffing/reinigingsrecht 2003 in Euro s Aanslui tingen tarief opbrengsten Eenpersoons-huishoudens Af: kwijtscheldingen 14 1 300 300- 13 000 Meerpersoons-huishoudens Af: kwijtscheldingen CO CNJ 1 .200 700- 26 500 Totaal aantal betalende aansluitingen 39 500 Reinigingsrecht 650 270,00 175.500 Aanslagen meerpersoons-huishoudens hoogbouw en alle aansluitingen laagbouw Eenpersoons-huishoudens hoogbouw Aanslagen met korting in de laagbouw Toeslag voor extra grijze container 25 4 10 500 .000 000 200 270,00 235,00 235,00 110,00 6.885.000 940.000 2.350.000 22.000 Overige baten: - opbrengst voor halen grof afval - Brengen bouw- en sloopafval naar overslagterrein - Rente aandelenkapitaal Afvalsturing Friesland 52600 20.000 11.400 Totaal opbrengsten 2003 10.456.500 Lasten volgens te wijzigen begroting 2003 Lastenverlichting* 10.456.500 Te genereren via baten in 2003 10.456.500 Opm. De tarieven één- en meerpersoons-huishoudens zijn exclusief verrekening 'Zalmsnip' ad. 49,--. Tot en met 2002 droeg de gemeente bij in de kosten van afvalin zameling voor een bedrag van 680.700 in het kader van de las tenverlichting. Bij de behandeling van de Perspectiefnota 2003 heeft het College besloten deze lastenverlichting te laten ver vallen. Per aansluiting betekent dit een tariefstijging van ruim 17 Blad 13 Programmabegroting 2003 Memorie van Antwoord Stand van zaken egalisatiereserve afvalstoffenheffing Saldo per 1-1-2002 360.000 153.900 Storting positief exploitatieresultaat 2002 (zie turap) Saldo per 31-12-2002(raminq) 513.900 3. 800 110.000- 50.000- Storting i.v.m. afronding tarieven Onttrekking eenmalige kosten i.v.m. wisseling containers Onttrekking eenmalige kosten van voorbereiding i.v.m. in eigen beheer heffen en invorderen van afvalstoffenheffing Saldo per 31-12-2003raminq 357.700 Consequenties niet betalen voor ophalen grofvuil In de raadsvergadering van 16 september jl. is het plan van aanpak afval behandeld. Hierbij is een motie ingediend te gen de vergoeding die de burger zou moeten betalen voor het laten ophalen van grof afval. De overweging bij de motie was Dat een vergoeding van 10 voor het ophalen van grof vuil een te grote drempel kan betekenen; Dat daardoor de kans van grof zwerfvuil in wijken en buurten zal toenemen; Dat dit de leefbaarheid in wijken en buurten zal ver slechteren Deze motie is met 31 tegen 6 stemmen aangenomen waarmee besloten is de vergoeding van 10 voor het ophalen van grof vuil niet in te voeren. Het tarievenvoorstel m.b.t. de afvalstoffenheffing is in middels voorgelegd en goedgekeurd door het college van bur gemeester en wethouders. In dit tarievenvoorstel is wel rekening gehouden met de vergoeding voor het laten ophalen van grof afval. Schrappen van dit onderdeel uit het plan van aanpak afval heeft naast derving van inkomsten tevens tot gevolg: een groter aantal meldingen; De burger zal het gratis laten ophalen van grof afval blijven verkiezen boven het zelf brengen. Doel van het vragen van een vergoeding was namelijk het ontmoedigen van het laten halen van grof afval dan wel het stimule ren van het zelf brengen. Hierdoor zou het aantal mel dingen fors afnemen, hogere verwerkingskosten. Gehaald grof afval komt in 1 wagen en wordt niet ge scheiden waardoor verwerkingskosten hoger zijn. Onderstaand worden de financiële consequenties van dit be sluit t.o.v. het ingediende tarievenvoorstel weergegeven. Derving inkomsten wegens vervallen vergoeding voor het ophalen van grof afval 52.600 Hogere kosten door stijging van het aantal meldingen. 110.600 Hogere verwerkingskosten grof afval. 75.600

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 291