Blad 18
Programmabegroting 2003
Memorie van Antwoord
VRAGEN EN OPMERKINGEN VAN DE ONDERNEMINGSRAAD OVER DE PRO
GRAMMABEGROTING 2003 (brief OR van 27 september 2002)
De Organisatienota en Personeelsnota.
Vraag OR:
In de Perspectiefnota 2003 wordt niet ten onrechte een Or
ganisatienota (p.36) en een Personeelsnota (p.37) in het
vooruitzicht gesteld. Wij zitten er ook al enige tijd met
smart op te wachten. In de volgorde die het college voor
staat zal eerst de O-nota en daarna de P-nota het levens
licht zien. Wij pleiten er sterk voor de volgorde om te
draaien dan wel ze gelijktijdig te laten oplopen dit omdat
er naar onze mening bij het aanpassen van de organisatie
uit dient te worden gegaan van de aanwezige competenties en
niet van een ideaal geachte organisatieDe wethouder heeft
in het genoemde gesprek aangegeven open te staan voor onze
suggestie
Reactie
Het college is van mening dat organisatie en personeel in
derdaad niet los van elkaar kunnen worden gezien. Voorop
staat echter het dienen van de burgers van Leeuwarden. De
gemeentelijke organisatie moet naar die doelstelling zijn
ingericht en het personeel moet de competenties hebben of
verwerven om die doelstelling te verwezenlijken. Bestuur,
organisatie en personeel zijn er voor de burgers van de
gemeente Leeuwarden en niet andersom. Met de invoering van
het dualisme en met de realiteit van algemeen maatschappe
lijke en specifiek voor de gemeente Leeuwarden geldende
ontwikkelingen dient naar het huidige organisatiemodel en
de competenties van het personeel te worden gekeken. Het
opstellen van de Organisatienota en de Personeelsnota kan
vrijwel gelijktijdig oplopen. Noch de organisatie noch de
competenties zijn daarbij leidend, maar het zo goed moge
lijk ondersteunen van het college van B&W bij de uitoefe
ning van hun taak om de gemeente Leeuwarden zo goed moge
lijk te besturen.
De paragraaf personeel (2.2.4.c)
Vraag OR:
Onder paragraaf personeel (2.2.4.c) staat dat er gestuurd
dient te worden op prestaties en competentiesTot zo ver
geen problemen. De gekozen invalshoekte weten de beoorde
ling van personeelsleden is o.i. te beperkt. Volgens ons
gaat het met name om het afstemmen van aanwezig potentieel
van medewerkers op de gevraagde productie van de gemeente
als dienstverlener voor de burgers en is dus veel minder
een punt van beoordelingPlanning is voor ons hierbij het
sleutelwoord, dit veronderstelt ook "tools" om realistisch
te kunnen plannen. Beoordeling kan daar één van zijn, maar
bijv. tijdschrijven is een andere, dat echter op vele
plaatsen nog niet voldoende is ontwikkeld om inzetbaar te
zijn voor deze planningVoor realistisch plannen dient
ook de politiek zich er van bewust te zijn dat het stellen
van vragen (productie) aan de ambtelijke organisatie niet
Blad 19
Programmabegroting 2003
Memorie van Antwoord
alleen gevolgen heeft voor de werkdrukmaar ook voor de
planning. Er zal aangegeven moeten worden dat bij hetgeen
de gemeenteraad wil tot gevolg kan hebben dat iets anders
niet of later wordt uitgevoerd. In het voornemen van het
college om meer beleid uit te voeren dan te ontwikkelen (op
pag. 35) zien wij op voorhand nog geen verlichting van ta
ken uit voortvloeienImmers, het steeds maar weer opnieuw
beleid ontwikkelen behoeft niet minder arbeidsintensief te
zijn, dan vastgesteld beleid ook daadwerkelijk uit te voe
ren, vooral niet als er externe partners mee annex zijn en
dat is meestal het geval. Deze uitvoering neemt veel tijd
in beslag met name ook omdat dit altijd procesgerichte ac
tiviteiten zijn. Het uit elkaar halen van die twee aspecten
- beleid en uitvoering - zien wij derhalve niet zitten.
Reactie
Met het verbeteren van de bedrijfsvoering wordt ook het
sturen op prestaties en competenties beter mogelijk. Perso
neelsmanagement en procesbeheersing zijn in dat kader be
langrijke onderdelen in het bedrijfsvoeringsprogramma.
Daarnaast is het college zich ervan bewust dat het vragen
van werkzaamheden aan de ambtelijke organisatie, bovenop de
vastgestelde jaarlijkse sectorplannen, ten koste kan gaan
van andere zaken. College en Directieraad maken daarover
duidelijke afspraken. Het college is van mening dat het
minder ontwikkelen van beleid wel degelijk kan leiden tot
minder werkdruk. 'Ongevraagd' zal er geen beleid meer wor
den ontwikkeld en dit moet mede leiden tot een vermindering
van de werkdruk. De nadruk dient de komende tijd te liggen
op uitvoering van het reeds ontwikkelde beleid en dat
vraagt waarschijnlijk andere competenties van het perso
neel. Waar nodig zal het personeel daarvoor worden getraind
en opgeleid. Werkdruk heeft overigens wel degelijk de aan
dacht van het college en het management en bij het onder
deel 'terugdringing ziekteverzuim' is daarover reeds een
opmerking gemaakt. Met betrekking tot de opmerkingen over
de planning en tools kan aangegeven worden dat er momenteel
een nieuw tijdregistratiesysteem wordt geïmplementeerd,
waarbij de mogelijkheden van capaciteitsplanning uitdrukke
lijk naar voren komen.
Het ziekteverzuim.
Vra ag OR:
Het te hoog ziekteverzuim wordt in de Perspectiefnota ge
tackeld met een reductie van 2% door de uitvoering van de
Wet verbetering Poortwachter (WvP)Wij steunen dit streven
uiteraard. Maar hebben er wel onze bedenkingen bij of de
uitvoering van deze wet wel zo'n grote invloed kan hebben
op het terugdringen van het ziekteverzuimFeitelijk gezien
wordt deze "tooi" bij de achterkant van het probleem inge
zet en is als zodanig aan te merken als symptoom bestrij
ding.
Ziek zijn heeft uiteraard vele oorzaken. Eén ervan is het
tijdig en voldoende aandacht geven bij het terugkeerproces
en hier komt de Wet verbetering Poortwachter in beeld, maar