Blad 20
Programmabegroting 2003
Memorie van Antwoord
een andere is de werksituatie zelf. Hierbij valt te denken
aan al of niet goede onderlinge sfeer, de trage besluit
vormingsprocessen, de bestaande cultuur, de stijl van lei
dinggeven etc. De te hoge werkdruk - wij hebben er op gewe
zen - is een andere ziekmaker gebleken. Dat werkdruk thans
in deze Perspectiefnota wordt benoemd verheugd ons. Maar
dat deze alleen wordt genoemd in het kader van een betere
toepassing van de ziekteverzuimregeling gaat ons nog lang
niet ver genoeg.
Reactie
Voor de beantwoording van de vraag wordt verwezen naar de
Paragrafen Ziekteverzuim op pagina 19.
Het aantal personeelsleden en leidinggevenden
Vraag OR:
De risicoanalyses die onlangs zijn gemaakt geven inzicht in
een behoorlijk aantal risico'smaar wij nemen de vrijheid
de aandacht te vragen voor een groot risico, dat tot nu toe
bij alle analyses op de achtergrond is gebleven. Het be
treft hier een vergelijking o.g.v. landelijke gegevens als
het gaat om het aantal personeelsleden en leidinggevenden
dat in dienst is van de gemeente Leeuwarden. Deze geven aan
dat wij hierin nogal achterblijvenIndien wij door een
kleine gebiedscorrectie boven de 100.000 inwoners grens
zouden uitkomendan zouden wij ons in dit kader moeten
spiegelen aan gemeenten in de categorie 100.000 inwoners en
groter. Uit het onderzoek blijkt, dat deze gemeenten ge
middeld 3400 ambtenaren in dienst hebben. Dit komt overeen
met 3050 fte's. Er is niet veel fantasie nodig om deze te
vergelijken met de Leeuwarder situatie en hoewel elke ver
gelijking mank gaat wordt de algemene tendens wel duidelijk
zichtbaarMant al zouden we op een derde zitten van 3400
medewerkers (1130), dan blijkt dat we niet erg ruim in ons
jasje (927) steken. Ook als we landelijk gezien alle ge
meente ambtenaren afzetten tegen alle inwoners en terug
rekenen naar Leeuwardendan geeft dat hier nog steeds een
tekort te zien. Me zouden dan 1020 ambtenaren moeten hebben
tegen de 927 die er werkelijk zijn (in 2000).
Een kleine honderd mensen erbij zou gunstig zijn voor de
huidige werkdruk, dat moge duidelijk zijn. Wees dus in elk
geval zuinig op de mensen die je hebt. En tracht ook zo
veel mogelijk te inves teren in de eigen mensen om zoveel
mogelijk de uitstroom te beperken.
Kijken wij naar het aantal leidinggevenden bij Leeuwarden
in vergelijking met de landelijke cijfers, dan is ook hier
een tekort waarneembaarLandelijk gezien is er 9% leiding
gevend; dit is nog geen 1 op de 10. Bij de gemeente Leeu
warden is dit 1 op de 14,2 als we de meer productie gerich
te afdelingen niet eens meerekenen, anders komt het uit op
1 op de 19,2. Ook als we uitgaan van die 1 op de 14,2 dan
is dit nog fors lager dan het gemiddelde landelijke peil.
En wij zijn van mening dat dit zijn negatieve invloed heeft
op het functioneren van ons apparaatWanneer we het over
Blad 21
Programmabegroting 2003
Memorie van Antwoord
risico's hebben, is dit ons inziens ook een niet te onder
schatten gegeven. Millen wij de ambities bijbenen die bij
een stad als de onze horen, dan dienen ook de tools, faci
liteiten en bemensing navenant te zijn.
Reactie
Het college is van mening dat met het huidige aantal perso
neelsleden en leidinggevenden (met het motto vWerk in uit
voering' in het achterhoofd) de ambities kunnen worden ge
realiseerd. De OR merkt terecht op dat vergelijkingen op
dit terrein moeilijk te maken zijn omdat de situatie overal
anders is. Het college is voorstander van het investeren in
eigen mensen, onder andere om onnodige uitstroom te voorko
men. Hiervoor zijn reguliere en via het bedrijfsvoerings
programma ook extra middelen beschikbaar.
Tijdelijke arbeid
Vraag OR:
Wat ons tenslotte wederom zorgen baart is het aantal mensen
dat tijdelijk werkzaam is bij onze gemeente. Landelijk ge
sproken wordt er 10% van de loonsom aan tijdelijke arbeid
besteed door gemeenten, waarvan 3,5% ten behoeve van ad
viesbureau' sen interim management. Mij hebben geen in
zicht in de Leeuwarder gegevens op dit onderdeelmaar een
zuiniger beleid op dit terrein heeft onze instemming zonder
meer. Te meer daar is gebleken dat grotere gemeenten veel
meer aan deze kostenpost uitgevenWaar wij in dit verband
ook zeker onze vraagtekens bij zetten is dat het voorkomt
dat mensen, die onze organisatie verlaten op het zelfde
moment terug komen (en dus feitelijk gewoon blijven zit
ten) maar dan voor het zelfde werk betaald worden op basis
van een adviesbureauprijs. Dergelijke constructies kunnen
wat ons betreft niet snel genoeg worden uitgebannenUit
gangspunt bij het inlenen van tijdelijke arbeid dient te
zijn dat regulier werk door vast personeel dient te worden
gedaan
Reactie
Vanaf begin 2003 beschikken we over adequate informatie
omtrent ingehuurd personeel en de kosten daarvan. Die in
formatie zal de basis vormen voor het bepalen van het nut
en de noodzaak van de inhuur van tijdelijk en extern perso
neel. Wel moet worden bedacht dat achter de inhuur van ie
dere tijdelijke of externe kracht vrijwel altijd een plau
sibele reden zit. Ziektevervanging is een logischerwijs
tijdelijke aangelegenheid, het woord piekdrukte geeft al
aan dat daarvan niet continu sprake is, voor tijdelijke
klussen kunnen geen vaste medewerkers worden geworven en
sommige expertise wordt alleen geboden door mensen die niet
vast in dienst willen treden.