INHOUD
INLEIDING3
Achtergrond en aanleiding3
Doel plan van aanpak3
Leeswijzer3
1. CONTEXT EN SAMENHANG5
Belangrijke noties5
Aanbevelingen audits in bredere context6
Begrenzing van het bedrijfsvoeringprogramma6
Van risico-analyse naar risicomanagement7
2. PROBLEEMSTELLING EN DOELEN8
Probleemstelling8
Doelen8
3. PROJECTEN10
Hoofd- en deelprojecten10
Samenhang projecten10
Planning12
4. PROJECTORGANISATIE EN PERSONELE BEZETTING17
Bevoegdheden en verantwoordelijkheden19
Besluitvormingsprocessen19
Verantwoording/ voortgangsrapportages20
5. KOSTEN. ..7.21
6. RISICO'S22
7. COMMUNICATIE23
Bijlagen
1De Opmaat
Voor Varen Onder Eigen Vlag en Werk in Uitvoering
2) Overzicht van aanbevelingen uit de audits van Deloitte en Touche
met een verwijzing naar het project waarin de aanbeveling opgepakt wordt
Bedrijfsvoering in Beeld
I. CONTEXT EN SAMENHANG
Belangrijke noties
Na de gemeentebrede risicoanalyse, die volgde op de problemen bij de afdeling
belastingen, kwamen wij al tot de conclusie dat de keus tussen investeren in de stad en
investeren in de gemeentelijke organisatie eigenlijk niet bestaat. Het is niet het een of
het ander. Ondernemingszin en risicomanagement gaan juist hand in hand. Om de
bestuurlijke ambities te kunnen realiseren, moeten in de ambtelijke organisatie een
aantal randvoorwaarden vervuld zijn. Randvoorwaarden in termen van geld, organisatie
(planning control, sturingsprincipes, mandaat), kwaliteit (competenties),
informatievoorziening, technologie en cultuur. En dat dan zo concreet mogelijk.
Bestuur en ambtelijk management moeten het samen eens zijn over welke klus er
geklaard moet worden en wat de prijs is voor de inspanningen die daarvoor gepleegd
moeten worden. Een soort contract, dat in de vorm van een concept
programmabegroting, in het najaar voorgelegd wordt aan de gemeenteraad. Ook moeten
er afspraken komen over hoe we omgaan met tussentijdse wijzigingen in dat contract,
want die bestuurlijke ruimte, om flexibel te kunnen reageren op maatschappelijke
vraagstukken, blijft natuurlijk heel hard nodig.
In de zogenoemde "juni-operatie' hebben College en directieraad, incidenteel aangevuld
met controllers en concernadviseurs, in werkgroepen verschillende aspecten van dat
contract verkend. De uitkomsten zijn gebundeld in het document 'De opmaat' dat door
het College in de vergadering van 25 juni 2002 is vastgesteld. Deze notitie is als bijlage
bijgevoegd. Het voorliggende plan van aanpak staat niet op zichzelf en moet
nadrukkelijk gezien worden in de brede context van de vraagstukken en ontwikkelingen
die in de Opmaat-notitie zijn geschetst. Dit betekent dat bij de aansturing en uitvoering
van het onderhavige plan van aanpak regelmatig verbindingen spelen met de andere in
de Opmaat-notitie geschetste ontwikkeltrajecten en doelstellingen. Dat betreft in het
bijzonder de uitwerking van de strategische concepten van de Stadsvisie. de daarmee
samenhangende transformatie naar programmatische werken, en bijbehorende omslag
van beleid naar uitvoering, de omslag naar publieksgericht en gebiedsgericht werken, de
voorgenomen ombuigingsoperaties, etc.
Gelet op de ambities van het nieuwe college kan niet volstaan worden met alleen het
inhalen van de achterstand in de bedrijfsvoering. Gelijktijdig verbeteren en vernieuwen
betekent veelal het breder trekken van de aanbevelingen uit de audits. Van belang is dat
alle aanbevelingen uit de audits zijn ondergebracht bij een van de projecten in het
bedrijfsvoeringsprogramma. Een overzicht van de aanbevelingen uit de audits is
opgenomen als bijlage.