Blad 56
PROGRAMMA ONDERW1JS (14)
De vastgestelde nota scholen onder dak is uitgangspunt van beleid. Het
realiseren van goede oplossingen voor de huisvesting van het voortgezet
onderwijs zal, naast de vraagstukken van het basisonderwijs, de aandacht
krijgen. Het beleid ten aanzien van de huidige twee buurtscholen wordt
gecontinueerd en zo mogelijk uitgebreid.
Wat willen we bereiken?
Strategische doelen:
Het onderhouden en versterken van een kwalitatief hoogwaardig niveau aan
basisvoorzieningen dat aansluit bij de wensen en behoeften van de gebruikers en
welk aanbod voor alle gebruikers toegankelijk is. (MOP)
Het voorkomen dat mensen in een achterstandssituatie raken (preventie) en het
verbeteren van de positie en het verminderen van het sociaal isolement van de
mensen die zich in een achterstandssituatie bevinden (activering en uitstroom)
(MOP)
Operationele doelen:
Stimuleren van het aantal binnenschoolse cultuureducatieve projecten met 30% en
het aantal lokale producties in 2004 (MOP)
Het aantal studenten in Leeuwarden aan HBO en MBO blijft constant tot 2005. (MOP
gewij zigd)
In 2004 zijn de resultaten van de scholen voor voortgezet onderwijs op het
niveau van het landelijke gemiddelde gebracht. (MOP)
Het aantal gevallen van schoolverzuim en ongediplomeerd schoolverlaten is in
2003 met 10% verminderd ten opzichte van het schooljaar 1998-1999. (MOP)
Algemeen onderwijsbeleid en onderwijsachterstandenbeleid.
Het beleidsterrein Jeugd en Onderwijs is in het programma Lokaal Sociaal
Beleid opgenomen.
Het voorkomen en bestrijden van onderwijsachterstanden blijft een van de
belangrijkste thema's van het onderwijsbeleid. Sinds 1998 zijn de gemeenten
verantwoordelijk voor dit beleid. Aangezien het huidige kader (de nota GOAL
1998 - 2002) is afgelopen, zal in het najaar door de Raad het beleidskader
GOA 2002 - 2006 worden vastgesteld. Gelet op de thema's uit de landelijke
regelgeving en de lokale ontwikkelingen zal daarbij een accent vallen op de
volgende thema's:
- de versterking van de voor- en vroegschoolse educatie;
- de ontwikkeling en verbreding van het Onderwijskansenbeleid;
- de bestrijding van het voor- en vroegtijdig schoolverlaten (versterking
sluitende aanpak; RMC-functie
- de beheersing van de Nederlandse taal;
- de verbetering van de onderwijsmogelijkheden voor zorg- en
risicoleerlingen zorgmonitorzorgcoördinatie en - versterking eerste
zorgniveau scholen voor primair onderwijs);
- monitoring en evaluatie van het beleid.
Zoals reeds aangegeven zal het onderwijsachterstandenbeleid enerzijds
moeten aansluiten bij het algemene onderwijsbeleid en maakt het anderszijds
deel uit van het bredere Jeugdbeleid (Jeugd en Onderwijs) binnen het LSB
Wat het algemene beleid betreft moet worden opgemerkt dat dit beleid
gericht is op een verdere versterking van de positie van besturen en
scholen. Daarnaast is er sprake van landelijke ontwikkelingen, waarop de
Blad 57
gemeente weinig invloed heeft, maar die wel effect kunnen hebben op de
afstemming tussen algemeen beleid en onderwijsachterstandenbeleid. Te
wijzen valt bijvoorbeeld op Weer Samen Naar School, de ontwikkelingen in
het vmbo, de discussie rond basisvorming en tweede fase vervolgonderwijs
etc
Er zal dan ook meer aandacht moeten worden besteed aan het monitoren van
ontwikkelingen en het evalueren van het gevoerde beleid, om tijdig op
veranderingen te kunnen inspelen.
Openbaar onderwijs in Leeuwarden
Net als in andere (middelgrote gemeenten heeft er ook in Leeuwarden een
ontvlechting van de zgndubbelrol van de gemeente m.b.t. het onderwijs
plaatsgevonden: enerzijds vormde de gemeente het schoolbestuur van het
openbaar onderwijs, anderzijds vervult zij de rol van lokale overheid
m.b.t. het gehele onderwijs.
In 1998 is ten behoeve van het openbaar voortgezet onderwijs de Stichting
OSG Piter Jelles gevormd. Deze openbare scholengemeenschap in Leeuwarden,
met nevenvestigingen in Dokkum, Sint Annaparochie en Kollum omvat vmbo,
havo, atheneum en gymnasium.
Ten behoeve van het openbaar primair onderwijs (i.e. het basis- en het
speciaal onderwijs) zijn in februari 2000 de leden van de Bestuurscommissie
Openbaar Primair Onderwijs Leeuwarden geïnstalleerd; de zgn.
bestuurscommissie ex art.82 van de Gemeentewet functioneert op basis van
een door de Raad op 13 september 1999 ter zake vastgestelde Verordening.
Deze bestuurscommissie OPOL (met een eigen bestuursbureau van zes personen
in de Vredeman de Vriesstraat nr.60) bestuurt/beheert per 1-8-2002 in
totaal 15 openbare basisscholen en 3 openbare instituten voor speciaal
onderwij s
Wat doen we daarvoor?
De belangrijkste activiteiten om het programma te realiseren
Algemeen
Het voor de lokale overheid scheppen van voorwaarden voor het ontwikkelen
en uitvoeren van een samenhangend onderwijsbeleid en doen geven van goed
onderwijs, binnen een infrastructuur die afgestemd is op (bestaande en
nieuwe) plaatselijke en regionale behoeften.
Voorstellen nieuw beleid
Uitvoering scholen onder dak
Het gaat om de uitvoering in 2003 van de volgende voorzieningen:
Zuiderburen, groepsgrootteverkleining, Piter Jelles, Comenius en
spoedeisende voorzieningen.
Ombuigingen
GOA-beleid
Beëindigen van de gemeentelijke bijdrage voor het gemeentelijk
onderwijsachterstandenbeleid. Enige jaren geleden heeft de raad besloten
middelen beschikbaar te stellen voor voor- en vroegschoolse educatie.
Inmiddels komt de gemeente in aanmerking voor rijksmiddelen in het kader
van de specifieke regeling. De directe noodzaak eigen gemeentelijke
middelen beschikbaar te stellen vervalt daarmee.