In onderstaand overzicht wordt per aanbeveling uit de audits van Deloitte
en Touche cursief aangegeven binnen welk (deel-)project van het
bedrijfsvoeringsprogramma deze aanbeveling wordt meegenomen.
1.1 Randvoorwaarden
Personeelsbeleid
Het verder uitwerken van de producten en diensten in het P&O
bedrijfsplan in concrete vraag- en resultaatgebieden en koppelen aan de
stuur- en beheersingsfactoren die in de managementrapportages moeten
worden verantwoord. Het formeel vaststellen en communiceren van het
bedrijfsplan.
Het ontwikkelen van een P-visie die aansluit op de huidige
organisatieontwikkelingen. Het resultaat dient een kort én slagvaardig
visiestuk te zijn waaraan instrumenten en competenties kunnen worden
gekoppeld.
Grondexploitatie
Op projectniveau duidelijk in de projectdoelstelling formuleren in
welke mate het project een bijdrage levert aan de financiële doelstelling.
Op dienstniveau vastleggen welke prioriteitsstelling aangebracht
moet worden in geval van conflicterende doelstellingen en aangeven op
welk niveau hierover besluitvorming plaatsvindt.
Schriftelijk vastleggen van een strategie inzake grondexploitatie
(Nota Grondbeleid).
Juridische functie
Het vaststellen van het niveau van juridische dienstverlening en het
opstellen van een plan van aanpak.
Het opstellen van een integriteitsbeleid.
Aanbestedingen
Het actualiseren van de bestaande beleidsnota's (zowel op het gebied
van aanbestedingen als de geformuleerde gedragscode).
Regierelatie
Op het terrein van sport helder uiteengezette, realistische en meetbare
beleidsdoelstellingen formuleren. Aangeven wat de uitgangspunten en
instrumenten zijn die tot de gewenste resultaten moeten leiden.
1.2 (Beheers)instrumenten
1.2.1 Personeel
1.2.1.1 Competentiemanagement
Het formuleren van de benodigde kennis en vaardigheden van de
integrale managers en de medewerkers van de P&O afdelingen op het
gebied van P&O in de vorm van zogenaamde competentieprofielen.
-> deelproject 2B competentiemanagement
In de beoordelingsmethodiek van de integraal managers inbrengen
van competentieprofielen en prestatie-afspraken met de dienstdirecteur
over de personeelsaspecten van de sectoren, zoals over de
functioneringsgesprekken, opleidingen, trainingen e.d.. en daarop
toetsen.
Het formuleren van de vereiste competenties in relatie tot de
regierelatie, met name bij die relaties waar de regie het brede scala van
beleidsvoorbereiding, beleidsontwikkeling, beleidsvaststelling, toezicht
op de uitvoering en monitoring van de beleidseffecten omvat.
1.2.1.2 Opleidingen en trainingen
Gemeentebreed
Het opstellen van een gemeentebreed introductieprogramma, waarin
onder meer basiskennis (bestuurs)recht en juridische gevolgen van
gemeentelijk handelen een vast onderdeel zijn. Het
introductieprogramma evalueren na elke uitvoering.
Grondexploitatie
Op het gebied van grondexploitatie de kennis en expertise van de
medewerkers verbeteren.
Juridische functie
Het koppelen van opleidingsbudgetaanvragen aan de
opleidingsbudgettoekenning. Hiermee wordt bereikt dat wordt
gemotiveerd wordt gekeken naar wat wel en wat niet mogelijk is.
-> project 6 Versterken juridische functie
1.2.1.3 Management development
Het identificeren van ontwikkelpunten van de integraal managers
door middel van een assessment center. Op basis van de uitkomsten
opstarten van ontwikkelingstrajecten.
1.2.1.4 Inzet van externen
Het zoveel mogelijk terugbrengen van de inzet van externen. Indien
inzet van externen onontkoombaar is, moet kennisoverdracht onderdeel
uitmaken van het contract.
Bedrijfsvoering in Beeld
BIJLAGE 2
-> deelproject 3B procesbeheersing P-functie
-> deelproject 2A P-visie en instrumentarium
-> deelproject 3B procesbeheersing Grondexploitatie
-> project 6 Versterken juridische functie
-> project 5 Professionalisering Centrale Inkoop
-> project 7 Regiefunctie Sport
Bedrijfsvoering in Beeld
-> deelproject 2C managementontwikkeling
-> deelproject 2B competentiemanagement
-> project 6 Versterken juridische functie
-> deelproject 3B procesbeheersing Grondexploitatie
-> deelproject 2C managementontwikkeling
-> deelproject 2B competentiemanagement