Blad 2
zich mee (bijv. geen afzonderlijke afhandeling meer
van kwijtschelding van de afvalstoffenheffing)
De overgang naar meer marktwerking in de
energiesector maakt voortzetting van meeliften in de
nabije toekomst uitermate onzeker.
Op grond van bovenstaande en andere overwegingen (zie ook
de ter inzage gelegde B&W-nota) is het college dan ook van
mening dat het noodzakelijk is om met ingang van 2003 de
reinigingsheffingen in eigen beheer te gaan heffen.
Automatische incasso
Tot op heden kan de gecombineerde aanslag gemeentelijke
heffingen (OZB en hondenbelasting) door middel van
acceptgiro's in twee termijnen betaald worden. De eerste
termijn een maand na de dagtekening van de aanslag en de
tweede termijn drie maanden na de dagtekening van de
aanslag
De meeste gemeenten kennen al jaren de mogelijkheid om in
meer dan twee termijnen te betalen. Dit wordt veelal
gecombineerd met de mogelijkheid van automatische incasso.
Wanneer de heffing en invordering van de
reinigingsheffingen niet langer door Essent wordt gedaan,
is het gewenst om voor de gecombineerde aanslag
gemeentelijke heffingen een ruimere mate van gespreide
betaling in te voeren dan nu het geval is. Immers, het
totaalbedrag van de gecombineerde aanslag neemt verder toe
en de mensen zijn gespreide betaling via Essent gewend.
Voorgesteld wordt dan ook om gelijktijdig met het in eigen
beheer opleggen van de reinigingsheffingen de mogelijkheid
van gespreide betaling via automatische incasso in te
voeren. Daarnaast wordt voorgesteld alleen gespreide
betaling aan te bieden voor huishoudens en niet voor
bedrijven. Gedachtegang hier achter is dat gespreide
betaling voor bedrijven minder noodzakelijk is, omdat
bedrijven vaak over meer liquide middelen of
kredietfaciliteiten beschikken.
Het invoeren van gespreide betaling brengt wel de nodige
kosten met zich mee. De extra personele inzet in verband
met intensievere invordering wordt geschat op 0,5 fte.
Daarnaast is voor het in eigen beheer opleggen van de
reinigingsheffingen nog eens 1,0 fte extra benodigd. De
totale kosten van deze extra 1,5 fte bedragen 80.000.
Eventuele rentekosten c.q. voordelen zijn afhankelijk van
het aantal termijnen en het moment waarop de termijnen
betaald dienen te worden.
Er is een groot aantal varianten mogelijk wat betreft
betalingstermijnen. In onderstaande tabel zijn de
jaarlijkse rente-effecten van de bij gemeenten meest
gebruikte varianten aangegeven ten opzichte van
voortzetting van de huidige situatie. Overigens zijn de
uitkomsten van de rente-effecten sterk afhankelijk van de
aannames bij de renteberekening.
Blad 3
In de onderstaande berekening zijn de aannames voorzichtig
gekozen. Voordelen zijn met een 'V' aangeduid, nadelen met
een 'N'
Aantal
Ren te-effect
Termijnen
(x G)
2
V
315.000
4
V
270.000
5
V
230.000
6
V
190.000
8
V
105.000
10
V
25.000
Tabel 1: jaarlijkse rente-effecten aantal termijnen bij
automatische incasso ten opzichte van handhaving van de
huidige situatie.
Gelet op het totale kostenplaatje (zie ook verder in dit
voorstel) gaat de voorkeur van het college uit naar 6
termijnen. 12 termijnen is ongewenst, omdat dat praktisch
gezien betekent dat termijnen dan overlopen naar het
volgende jaar.
Bij de betaling in 6 termijnen zijn o.a. de volgende
uitgangspunten gehanteerd:
Betaling in 6 termijnen is alleen mogelijk via
automatische incasso. De gecombineerde aanslag wordt met
dagtekening 28 februari verzonden. De vervaldata van de
termijnen zijn: 28/3, 28/4, 28/5, 28/6, 28/7 en 28/8;
Om het aantal belastingplichtigen dat via een
automatische incasso met 6 termijnen mag betalen te
beperken, is betaling in 6 termijnen alleen maar
mogelijk voor huishoudens (dit betreft circa tweederde
van de totale belastingopbrengst;
In de overige gevallen (huishoudens die geen machtiging
afgeven en bedrijven) kan alleen maar via een acceptgiro
in één termijn betaald worden, één maand na dagtekening
van de aanslag (28/3 i.e.).
Bewust is er voor gekozen om bij de acceptgirobetaling de
huidige twee termijnen terug te brengen tot 1 termijn. Op
deze wijze wordt gestimuleerd om een machtiging af te geven
voor het automatisch incasseren.
Financiële gevolgen
In onderstaande overzicht zijn de financiële gevolgen
weergegeven van het in eigen beheer opleggen van de
reinigingsheffingen en het invoeren van automatische
incasso met 6 termijnen. Voordelen zijn met een 'V'
aangeduid, nadelen met een 'N'
Opgemerkt kan worden dat er daarbij vanuit gegaan is dat er
geen rente meer wordt toegerekend aan de tarieven van de
reinigingsheffingen. Tot dusverre werd een bedrag van
57.000 aan rentekosten meegenomen in de tariefberekening.