Beleidsverslag Sociale Zaken en Werkgelegenheid 2001
waar informatie, deskundigheid en initiatieven ten behoeve van een goede werking van
de Friese arbeidsmarkt samenkomen. Het secretariaat van het platform is gehuisvest bij
de gemeente Leeuwarden, sector Additionele Werkgelegenheid. De ondertekening van
het oprichtingsconvenant, het invullen van het secretariaat, de formulering van een
werkplan met speerpunten zijn de eerste activiteiten van het RPA-F in 2001 geweest.
1.2 Agenda voor de Toekomst
Het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) en de VNG hebben begin
2001 een gezamenlijke Agenda voor de Toekomst opgesteld. Centraal in de Agenda
staat de ambitie van beide partijen om een extra inspanning te leveren om elke
(bijstands)cliënt hetzij in het arbeidsproces op te nemen hetzij maatschappelijk te laten
participeren.
Op basis van deze Agenda voor de Toekomst zijn de G26 gemeenten (waaronder
Leeuwarden) de onderhandelingen gestart met SZW voor concrete invulling van de
intenties in een Plan van Aanpak voor de periode 2001 - 2004. Dit Plan van Aanpak is
op 19 december 2001 ondertekend door de G26 en Minister Vermeend. Het omvat een
aantal inspannings- en resultaatverplichtingen voor deze partijen om een sluitende keten
van arbeidsmarkttoeleiding, maatschappelijke participatie en zorg- en hulpverlening te
bereiken. Er zijn afspraken gemaakt over vermindering van bijstandsbestand, aantal te
realiseren reïntegratietrajecten en de gemiddelde uitstroomscore. SZW stelt een
prestatievergoeding voor de uitvoeringskosten van het casemanagement
(klantbegeleiding) tegenover het aantal gerealiseerde trajecten.
Begin 2002 heeft de gemeenteraad de lokale uitwerking van de Agenda voor de
Toekomst 2001 - 2004 vastgesteld. Deze Lokale Agenda voor de Toekomst bevat onder
meer de volgende afspraken:
realisatie van 4.000 reïntegratietrajecten, waarvan er in ieder geval 3.167 in
aanmerking komen voor de prestatievergoeding van het ministerie;
realisatie van ten minste 30% uitstroom naar werk van de gerealiseerde trajecten,
een uitstroompercentage van 40 blijft de afspraak met SZW;
een prestatievergoeding van het ministerie voor de uitvoeringskosten van het
casemanagement van maximaal 1150,- per succesvol traject.
De afspraken over de prestatievergoeding voor het casemanagement werken terug tot 1-
7-2001. Leeuwarden kan voor het laatste halfjaar van 2001 maximaal 475 trajecten in
aanmerking laten komen voor deze subsidie. Inmiddels is de jaarverantwoording 2001
gecontroleerd door de accountant. Hieruit blijkt dat de gemeente het laatste halfjaar 471
reïntegratietrajecten heeft gerealiseerd die aan de voorwaarden voor de
casemanagementvergoeding voldoen. De doelstelling van 475 is daarmee zo goed als
gehaald. In bijlage 2 worden de prestatie-afspraken uit de Agenda voor de Toekomst
nog eens weergegeven. In hoofdstuk 2 wordt nader ingegaan op het aantal gerealiseerde
trajecten in 2001
1.3 Monitor Scholing en Activering
Een nieuw instrument voor rapportage aan de rijksoverheid is de zogenaamde monitor
scholing en activering. Deze monitor is in 2001 door SZW geïntroduceerd. De monitor
zal de ruggengraat vormen van de informatie over reïntegratie en is van belang voor
zowel gemeenten als het Rijk. Via de monitor kan er op persoonsniveau gemeten
worden wat de effectiviteit is van de ingezette reïntegratietrajecten. Bij de systematische
verzameling van de informatie zijn ook de reïntegratiebedrijven betrokken. Vanaf 1 juli
Beleidsverslag Sociale Zaken en Werkgelegenheid 2001
2001 is de gemeente Leeuwarden verplicht de nieuwe instroom te registreren en
rapporteren conform de monitorsystematiek. De eerste rapportage met monitorgegevens
over het laatste halfjaar van 2001 heeft de sector Sociale Zaken in februari 2002 aan de
gegevens verwerker (Research voor Beleid) van het ministerie verstrekt. Dit zal ieder
halfjaar plaats gaan vinden. Research voor Beleid werkt op dit moment nog aan een
lokatierapport, waarin wordt teruggekoppeld aan SZW en gemeenten over de resultaten
van de eerste gegevensaanlevering.
In 2001 is in Leeuwarden met name gewerkt aan het gereed maken van de
gegevensregistratie voor de monitor. Daarbij is gebruikt gemaakt van de aangeboden
ondersteuning van Bureau Berenschot, die deze opdracht voor SZW uitvoert. De
feitelijke implementatie van de monitor hangt sterk samen met de introductie van een
nieuw automatiseringssysteem (GWS4all) bij de sector Sociale Zaken. Bij dit pakket
wordt een reïntegratiemodule geleverd die de registratie van de 'mosa' gegevens
ondersteunt. Tot het moment dat deze module operationeel is (najaar 2002), vergt het
registreren en genereren van de mosa gegevens aanzienlijke extra werkzaamheden.
1.4 Landelijke aandacht Leeuwarder reïntegratiebeleid
In nog sterkere mate dan in 2000 trok het Leeuwarder reïntegratiebeleid landelijke
aandacht. De gemeente kreeg een eervolle vermelding voor haar inzending voor de
Werksleutel 2001. De inzending betrof het project 'Kansentrajecten georganiseerd'
waarvan in hoofdstuk 2 verslag wordt gedaan. De jury noemde het project het sluitstuk
van een succesvolle sluitende aanpak waarbij ook voor de meest kwetsbare doelgroep
een aanpak wordt ontwikkeld.
En of dat nog met genoeg was, nodigde minister Vermeend van Sociale Zaken en
Werkgelegenheid Hare Majesteit Koningin Beatrix uit voor een werkbezoek aan onze
gemeente. Vermeend wilde aan de koningin laten zien op welke wijze een succesvol
reïntegratiebeleid gevoerd kan worden. Het koninklijk bezoek vond plaats op woensdag
3 oktober. De Koningin bezocht onder meer Kringloopbedrijf Estafette en het project
'een actief stadsdeel' en sprak met vertegenwoordigers van reïntegratiebedrijven en met
de trajectdeelnemers.
1.5 Gesubsidieerde arbeid
Het is in 2001 niet mogelijk gebleken een nieuw integraal gemeentelijk beleidskader
voor gesubsidieerde arbeid te realiseren. De reden daarvoor is dat de besluitvorming van
het Rijk naar aanleiding van het Interdepartementaal Beleidsonderzoek (IBO) naar de
toekomst van het arbeidsmarktbeleid in 2001 nog niet was afgerond. Formulering van
het gemeentelijk beleidskader zal hierop moeten wachten. De verwachting is er in de
loop van 2002 meer duidelijkheid zal komen van de rijksoverheid. Daarna kan ook het
gemeentelijke beleidskader worden opgesteld. De tekst van het nieuwe regeerakkoord
(d.d. 3 juli 2002) lijkt in hoofdlijnen aan te sluiten bij de aanbevelingen van het IBO.
"Gemeenten krijgen meer verantwoordelijkheid, ruimte en middelen voor het voeren
van een activerend reïntegratiebeleid. Er komt één ongedifferentieerd, flexibel en vrij
besteedbaar reïntegratiebudget", aldus het regeerakkoord. In de komende regeerperiode
zal er gesubsidieerd werk blijven bestaan. Gemeenten krijgen wel meer vrijheid in de
toepassing van deze arbeidsmarktinstrumenten: "De inzet van de ID banen voor
maatschappelijke dienstverlening blijft binnen het beschikbare budget mogelijk.
Gemeenten kunnen indien gewenst ook Wsw plaatsen inkopen." Inmiddels heeft de
staatssecretaris aanzienlijke bezuinigingen op de ID-banen en Wiw- dienstbetrekkingen
vanaf 2003 aangekondigd.