Beleidsverslag Sociale Zaken en Werkgelegenheid 2001
1.6 Organisatie
Het organisatie-ontwikkelingstraject Sociale Zaken
De uitvoering van sociale zekerheidsregelingen en toeleiding tot reïntegratie vindt plaats
in een dynamische omgeving.
Om goed op deze dynamiek in te kunnen spelen heeft de sector Sociale Zaken in de in
november 1998 vastgestelde nota 'Taakstellend Activeringsbeleid' de volgende
opdracht gekregen:
ontwikkeling richting een opdrachtnemend bedrijf;
verdere ontwikkeling van de primaire taak van activering van de klant richting
werk en/of tenminste participatie;
omvorming in een toekomstgericht organisatiestructuur onder tegelijkertijd
verbetering van de effectiviteit en de efficiency bij de uitvoering van de essentiële
taak van uitkeringsverstrekking.
Deze opdracht is uitgevoerd in een organisatie-ontwikkelingstraject met een looptijd
van 1999 t/m 2002. Het ontwikkelingstraject heeft geresulteerd in een eind 2001 bij de
Ondernemingsraad (OR) ingediend voorstel tot reorganisatie van de sector. Daarnaast is
een concept ontwikkeld voor de uitvoering van het zogenaamde 'casemanagemenf om
de uitkeringsgerechtigde te activeren en toe te leiden tot reïntegratie in het
arbeidsproces. Ook is in de afgelopen jaren een gedegen systeem voor bedrijfsvoering
ontwikkeld. Hiermee kan op een realistische wijze de benodigde formatie worden
vastgesteld. De voortgang van werkzaamheden wordt met dit bedrijfsvoeringsysteem
bewaakt en risico's kunnen tijdig worden onderkend.
Begin 2002 is een positief advies ontvangen van de OR op het reorganisatievoorstel en
zal de reorganisatie per 1 juli zijn voltrokken.
In 2002 zullen het bedrijfsvoeringsysteem en het casemanagement verder worden
geïmplementeerd.
Bij de evaluatie van het ontwikkelingstraject is geconstateerd dat in de afgelopen jaren
er een sterke wissel is getrokken op het personeel en dat de uitvoering onder druk heeft
gestaan.
Aanvraag preventief verbetertraject
De sector Sociale Zaken van de gemeente heeft sinds 1998 een intern controle systeem
ingevoerd om de kwaliteit van de dienstverlening te bewaken.
Met dit bedrijfsvoeringsysteem kunnen tijdig risico's worden onderkend. Op enkele
onderdelen scoort de sector in rapportcijfers uitgedrukt een zes min. Dit is veroorzaakt
door de samenloop van een aantal ontwikkelingen: het organisatie-ontwikkelingstraject
van de sector, de invoering van de nieuwe structuur Werk en Inkomen (SUWI) met
onder meer de vorming van Centra voor Werk en Inkomen, invoering van het nieuwe
belastingstelsel en de fasegewijze invoering van het nieuwe softwarepakket. Met name
aan de verdere invoering van ICT-systemen in verband met de uitkeringsverstrekking en
SUWI zijn risico's van kwaliteitsterugval verbonden. Gezien deze ontwikkelingen in de
komende jaren is het risico aanwezig dat op onderdelen een onvoldoende zal worden
gescoord. Als risicogebieden zijn aangemerkt:
de handhaving van verplichtingen
de kwaliteit van onderzoek en rapportage
de administratieve gegevensvastlegging
het debiteurenbeheer.
4
Beleidsverslag Sociale Zaken en Werkgelegenheid 2001
Om financiële maatregelen van het Rijk te voorkomen is een preventiet verbetertraject
aangevraagd bij het Ministerie van SZW. Tijdens de periode van een verbetertraject
krijizt de gemeente de gelegenheid orde op zaken te stellen zonder dat het Rijk daar
financiële gevolgen aan verbindt. In samenspraak met de Inspectie Werk en Inkomen
(voormalig Rijksconsulentschap) is de looptijd van het verbetertraject bepaald op de
jaren 2002 en 2003. Voor de 4 benoemde risicogebieden zijn per halfjaar te behalen
resultaten benoemd. Inmiddels is de aanvraag door het Rijk gehonoreerd en is het
vastgestelde plan van aanpak in uitvoering genomen.
Invoering nieuw belastingstelsel en Euro
Per 1 januari 2001 is het nieuwe belastingstelsel in werking getreden. Vanwege het
netto-karakter van de bijstandsuitkeringen betekent dit stelsel extra administratieve
handelingen voor de bijstandsgerechtigden en de sector Sociale Zaken. Voor de
bijstandsgerechtigde en de sector Soza is het daarmee bepaald niet gemakkelijker
geworden. Vooral eind 2000 en in 2001 is prioriteit gegeven aan de dienstverlening aan
de cliënt.
De uitvoeringskosten zijn door de invoering van het nieuwe stelsel gestegen zonder
toereikende compensatie van het Rijk. In 2002 zullen voor het eerst definitieve
aanslagen worden opgelegd met het nieuwe stelsel. Verwacht wordt dat dit ook nogal
wat extra werk met zich mee zal brengen. De invoering van de Euro is zonder
problemen verlopen.
Ontwikkelingen op het terrein van de Informatie- en CommunicatieTechnologie (ICT).
Vanwege de gedateerdheid van het automatiseringssysteem en de afloop van de
onderhoudsgarantie is in oktober van 2001 de basismodule van het nieuwe pakket
GWS4all succesvol in gebruik genomen. In 2002 staat de invoering van modules ter
ondersteuning van de reïntegratietaak en de werkprocessen op het programma.
Sinds 2000 is de sector Soza voor de uitwisseling van fraudesignalen als pilot al
aangesloten op het Inlichtingenbureau (IB). In 2002 moet bij de landelijke uitrol van het
IB nieuwe programmatuur in gebruik worden genomen.
Ter ondersteuning van het berichtenverkeer tussen de SUWI-organisaties wordt het
SUWI-net ontwikkeld. De verwachting is dat in het najaar 2002 de sociale diensten
hierop kunnen worden aangesloten voor wat betreft de uitwisseling van informatie met
het CWI. Telkenmale moet weer worden geconstateerd dat de oplevering van software
niet volgens afgegeven planning verloopt en de ingebruikname veel moeizamer verloopt
dan wordt voorgespiegeld. Bij de ingebruikname van nieuwe software kunnen
productieverlies en kwaliteitsterugval niet worden uitgesloten.