Beleidsverslag Sociale Zaken en Werkgelegenheid 2001
1De informatievoorziening voldoet nog met aan de eisen van juistheid, transparantie
en volledigheid. Dit geldt zowel voor gemeente als voor de rib's.
2. Gezien het vroege moment van onderzoek naar de trajectdeelnemers kon er toen
nog weinig gezegd worden over uitstroomresultaten. Nu meer trajecten zijn
afgerond zijn de resultaten zoals gepresenteerd in paragraaf 2.1.
3. Aan de formele voorwaarden (zoals ter goedkeuring voorleggen van het
reïntegratieplan aan de deelnemer) wordt in de meeste gevallen voldaan. Dat een
kwart van de trajecten te laat start ligt vaak aan wachtlijsten en persoonlijke
omstandigheden van de deelnemer.
4. Over de inhoud van het traject is bijna driekwart van de deelnemers tevreden, met
voldoende inspraak van de deelnemer zelf op het traject.
5. De informatie die bij de toeleiding naar een rib door Sociale Zaken wordt verstrekt
was voor één derde van de ondervraagden met duidelijk. De helft van de
deelnemers die nog contact hebben gehad met Sociale Zaken over het traject zijn
tevreden over dit contact.
6. Deelnemers zijn over het algemeen redelijk tevreden over het aangeboden
reïntegratietraject. Een gemiddeld eindoordeel van de ondervraagden komt uit op
een rapportcijfer van 6,8.
Het is van belang om in gedachten te houden dat dit met een onderzoek is naar de
objectieve kwaliteit maar naar de door de deelnemers ervaren kwaliteit. Een
motiverende en stimulerende rol van Sociale Zaken en rib's leidt niet altijd tot blije
gezichten. Naar aanleiding van de uitkomsten van dit onderzoek heeft Sociale Zaken
verbeteringen aangebracht in de informatievoorziening en dossiervorming. Invulling
geven aan het casemanagement is één van de belangrijkste aspecten hiervan.
Het klanttevredenheidsonderzoek is opgezet als een vooronderzoek voor een te
ontwikkelen kwaliteitsbeoordelingssysteem. Om die reden start in september een
onderzoek naar de kwaliteitsverbetering en inhoud van het casemanagement. Om de
ontwikkeling van klanttevredenheid te blijven meten is inmiddels een vervolgonderzoek
gestart naar alle fase 2/3 en 4 cliënten die op traject zijn geplaatst in 2001
3.5 Voorlichting
De activiteiten op het gebied van voorlichting zijn te onderscheiden in periodieke en
incidentele werkzaamheden.
Periodiek:
schrijven van artikelen voor gemeentelijke rubriek in Huis aan Huis;
verzorgen van wekelijkse vacatureoverzichten;
voorlichtingsactiviteiten Dienst SoZaWe NW-Fryslan;
ondersteunen en faciliteren collega's bij voorlichtingsactiviteiten;
werkzaamheden als intermediair russen dienst en werkveld;
participeren in overlegvergadering met Cliëntenraad;
participeren in LAT-project;
afhandelen van telefonische en schriftelijke verzoeken om informatie;
verzorgen van bijdragen op beleids- en uitvoeringsniveau aangaande de uitbouw
van digitale voorlichting (op basis van gemeentelijk uitgangspunt);
onderhoud digitaal Loket;
voorlichting en uitvoering Declaratieregeling (vouchersysteem).
16
Beleidsverslag Sociale Zaken en Werkgelegenheid 2001
Incidentele voorlichtingsactiviteiten:
voorlichtingscampagnes invoering CWI, LAT (informatiemap
wijzigingsformulier), Declaratieregeling, Bijstandsregeling Duurzame Goederen,
Jeugdzeilen, AV- Friso, Veranderingen bij Sociale Zaken, Andere uitbetaling
vakantietoeslag Zak- en kleedgeld personen in inrichting,
Werkaanvaardingspremie, WIK en anderen;
procedure oproep kandidaatstelling cliëntenraad;
voorlichting rondom belastingstelsel;
voorlichting rondom de Euro;
aanpassing uitkeringsbedragen in 2 versies januari en juli en verzorging posters;
aanpassing teksten informatiebladen en e-leeuw (later digitaal loket);
diverse herschrijvingen en publicatie van nieuwe brochures.
17