startpositie, extra hulp op schoolinschakeling van
voorzieningen buiten de onderwijssector etc.). Daarbij
moeten we steeds al uitgangspunt nemen dat de middelen
worden ingezet waar de problematiek het grootst is en waar
via de reguliere weg (b.v. eigen middelen van de school)
onvoldoende middelen beschikbaar zijn. Belangrijk tenslotte
is ook dat er niet alleen gekeken wordt naar probleem
situaties, maar dat ook algemene voorzieningen worden
versterkt zodat het ontstaan van probleemsituaties kan
worden voorkomen.
8
4. Thema's GOA-beleid 2002 - 2006.
Gelet op bovenstaande uitgangspunten en voortbordurend op
de ontwikkelingen van de afgelopen jaren wordt in de
periode 2002 - 2006 een beperkt aantal thema's verder
ontwikkeld, waarbij (zeker wat betreft het primair
onderwijs) zoals hierboven is vermeld het accent valt op
ontwikkeling in de 'sociale vernieuwings- of achter
standswijken' De aandacht is vooral gericht op de volgende
thema's
a) uitbreiding van vormen van voor- en vroegschoolse
educatie; met name kan daarbij gedacht worden aan
verbreding van het aanbod Kaleidoscoop, maar ook aan de
uitwerking van ideeën rond de zogenoemde "Voorschool";
speciale aandacht voor de effecten van dit beleid;
b) verdere uitwerking van de voorstellen uit het rapport
over de zorg- en risicoleerlingen, naast de lopende
ontwikkelingen zorgmonitorzorgcoördinatie)met name
wordt daarbij gedacht aan de versterking van het zorg-
niveau van de scholen voor primair onderwijs, o.a. door
de mogelijkheden voor schoolmaatschappelijk werk en
preventieve logopedie te vergroten; hierbij is van
belang de vraag in welke mate scholen eigen middelen
inzetten, b.v. de middelen voor onderwijsbegeleiding;
c) onder nog nader te bepalen condities kan uitbreiding
worden gegeven aan het het 'buurtschoolconceptmet
name zal van de betrokken scholen en instellingen een
duidelijke visie op de doelen en gewenste resultaten
van de buurtschool als vorm van achterstandsbestrijding
worden gevraagd;
d) versterking van het onderwijs in de Nederlandse taal in
primair en voortgezet onderwijs; daarbij zal o.a.
aandacht moeten worden geschonken aan de positie en de
rol van het Fries bij de taalverwerving;
e) continuering van het huidige Onderwijskansenbeleid bij
de huidige OKP-scholen op basis van het convenant Rijk
gemeente en de convenanten tussen gemeente en betrokken
schoolbesturen; na een evaluatie van het Onderwijs-
kansenbeleid (dat in 2005 afloopt) zal een besluit
moeten worden genomen over een eventuele implementatie
van deze vorm van beleid bij andere scholen voor
primair onderwijs; besluitvorming door de raad zal mede
afhankelijk zijn van mogelijke continuering van het
rijksbeleid cp dit terrein.
9