7. Samenvatting en conclusies.
In deze nota zijn de hoofdlijnen van het GOA-beleid in de
periode 2002 - 2006 beschreven. Uitgangspunten daarbij zijn
de landelijke wet- en regelgeving, de gemeentelijke kaders
en het tot nu toe gevoerde beleid, en de uitkomsten van de
discussie in de vergadering van de raadscommissie Welzijn
van 2 september 2002.
Het beleid is de komende periode gericht op het versterken
en eventueel uitbouwen van het huidige beleid, aangevuld
met activiteiten die aansluiten bij de wensen van het
(onderwij sveld
Het beleid zal zich in de komende periode richten op de
volgende thema's:
uitbreiding voor- en vroegschoolse educatie
verbreding buurtschool-ontwikkeling
versterking eerste zorgniveau scholen voor p.o.
verbetering onderwijs in de Nederlandse taal
bestrijding voortijdig schoolverlaten
uitvoering aanbevelingen rapport zorg- en risico
leerlingen zorgmonitorzorgcoördinatie
monitoring en evaluatie
Met het onderwijsveld zal in de maanden november 2002 tot
februari 2003 aan deze thema's uitwerking worden gegeven.
Per thema zal een plan van aanpak worden opgesteld. Daarbij
moet rekening gehouden worden met een aantal aspecten, die
in paragraaf 6 zijn aangegeven. De verschillende plannen
zullen vervolgens aan de besturen ter advisering worden
voorgelegd. Besluitvorming over de plannen geschiedt door
het College.
16
Bijlage 1
Thema's Landelijk Beleidskader 2002 - 2006
voor- en vroegschoolse educatie
ondersteuning schoolloopbaan (verbetering van de
doorstroming naar hogere vormen van onderwijs)
bestrijden voor- en vroegtijdig schoolverlaten
beheersing Nederlandse taal
verhoging van de effectiviteit van het beleid
Thema's Onderwijskansenbeleid
goede beheersing van de Nederlandse taal
goede rekenvaardigheid
grootschalige invoering we
voorrang voor informatie- en
communicatietechnologie
vergroten sociale competentie
inrichting leer-/werktrajecten
vergroten doorstroom naar havo en vwo
verbeteren overgang van primair naar voortgezet
onderwij s
bestrijden voortijdig schoolverlaten
17