Blad 2
Herijking van het horecabeleid
In februari 2002 heeft de werkgroep horecabeleid rapport
uitgebracht in de "Inspraaknotitie voor nieuw Horecabeleid
gemeente Leeuwarden"
Op 26 maart 2002 heeft het college van burgemeester en wet
houders voorlopig ingestemd met de in de inspraaknotitie
gedane aanbevelingen en voorstellen tot herijking van het
horecabeleid.
In de inspraaknotitie is op basis van de resultaten van het
evaluatieonderzoek van het horecabeleid van 2000, de wijzi
gingen in de Drank- en Horecawet van 2000 en de in de prak
tijk gesignaleerde knelpunten het voorstel gedaan tot aan
passing van het in 1997 door de raad vastgestelde horecabe
leid
Inhoud van de Inspraaknotitie voor nieuw horecabeleid
In het hoofdstuk Samenvatting worden de belangrijkste con
clusies uit de evaluatie van het horecabeleid gepresenteerd
met betrekking tot de verschillende deelonderwerpen binnen
het horecabeleid, alsmede de aanbevelingen voor wijziging
van het Horecabeleid 1998.
In hoofdstuk 1 worden de doelstellingen en uitgangspunten
van de Horecanota 1998 weergegeven.
De bespreking van de conclusies uit de evaluatie op de ver
schillende terreinen van het horecabeleid wordt per onder
deel gevolgd door aanbevelingen ten behoeve van mogelijke
verbetering in de nabije toekomst. De diverse te bespreken
thema's zijn in de hoofdstukken 2 t/m 9 ingedeeld naar de
volgende onderwerpen:
kwaliteit Leeuwarder horeca;
horecagerelateerde overlast en onveiligheid;
beschrijving gebiedsindeling en de voorstellen tot
aanpassing
regelgeving en vergunningen;
handhaving;
integraliteit
coffeeshopbeleid;
bijzondere aspecten.
Reactie - en Antwoordnota
De inspraaknotitie voor nieuw Horecabeleid gemeente Leeu
warden heeft ter uitvoering van de gemeentelijke inspraak
verordening vanaf 3 april 2002 gedurende vier weken ter
inzage gelegen.
In deze periode is een informatieavond/hoorzitting gehou
den. De naar aanleiding van de conceptnota binnengekomen
schriftelijke reacties en de tijdens de informatie
avond/hoorzitting gegeven reacties komen aan de orde in de
Reactie- en Antwoordnota. In deze nota wordt een antwoord
gegeven op de inspraakreacties.
Blad 3
De inspraak heeft geleid tot één wijzigingsvoorstel op de
inspraaknotitie voor nieuw Horecabeleid.
Het betreft namelijk de aanbeveling om het gebied Nieuwes-
teeg sluitingstijden te geven vergelijkbaar met die van het
winkelgebied
De grondslag van deze voorgestelde aanpassing van de slui
tingstijd voor horeca in de Nieuwesteeg was niet enkel in
gegeven vanuit historisch perspectief nlals ambachten
straatje in dit gebied, maar ook door de ligging ten op
zichte van het woongebied Bagijnestraat en omgeving.
De door insprekers en reflectanten ingebrachte argumenten
zijn aanleiding geweest om te komen tot een heroverweging
van het standpunt betreffende de voor de Nieuwesteeg voor
gestelde sluitingstijden.
De werkgroep heeft de verzoeken tot heroverweging nader
onderzocht en trekt de volgende conclusies:
gezien de lange duur van het overgangsrecht, die met een
dergelijke aanpassing gepaard gaat (maximaal tien jaar),
en
gezien de voorgestelde verscherpte handhaving van het
beleid handhavingsarrangementwordt nu voorgesteld
vooreerst af te zien van aanpassing van de sluitingtij
den van de Nieuwesteeg.
Ook de onduidelijkheid rond de toekomst van het project
ambachtenstraatje speelt hierbij een rol.
Dit betekent een wijziging ten opzichte van de aanbevelin
gen uit de inspraaknotitie.
Aanpassing van de Horecanota 1998
Wij stellen u thans voor om aan de hand van de in de In
spraaknotitie voor nieuw horecabeleid gemeente Leeuwarden
gedane aanbevelingen en voorstellen, met uitzondering van
de hiervoor genoemde aanbeveling omtrent de voorgestelde
sluitingstijden in de Nieuwesteeg, te komen zot aanpassing
van de Horecanota 1998 en deze nieuwe nota aan te duiden
met de titel "Horecanota 2002". Deze nota zal ais uitgangs
punt dienen voor het door het college van burgemeester en
wethouders te voeren horecabeleid.
Aanpassing Algemene plaatselijke verordening Leeuwarden
Sinds 1 november 2000 is de Drank- en Horecawet gewijzigd.
In de Drank- en Horecawet heeft de centrale overheid de
landelijke randvoorwaarden voor het lokaal te voeren beleid
bepaald
Daarnaast biedt deze nieuwe regeling een stimulerende en
ondersteunende rol ten aanzien van de lokaal betrokkenen
bij de uitvoering van de Drank- en Horecawet.