Blad 4
De nieuwe wet is gericht op verantwoorde alcoholverstrek
king, in het bijzonder ter voorkoming van gezondheidsrisi
co's en maatschappelijke problemen door misbruik van alco
holhoudende dranken. Daarvoor zijn nieuwe normen vastge
steld en bestaande regels aangescherpt. De wetswijzigingen
hebben belangrijke gevolgen voor de alcoholverstrekkers.
Het college van burgemeester en wethouders voert op lokaal
niveau de Drank- en Horecawet in medebewind uit.
Gemeenten kunnen in een gemeentelijke verordening aanvul
lende voorschriften opnemen die aan de vergunning kunnen
worden verbonden.
In de Algemene plaatselijke verordening Leeuwarden (Apv)
zijn daartoe in hoofdstuk II, afdeling 3 met de titel "toe
zicht op openbare inrichtingen" een aantal bepalingen opge
nomen waarin de plaatselijke aanvullende regelgeving op het
terrein van de horeca is vastgelegd.
De voorstellen op het terrein van de regelgeving in de in
spraak horecanota vereisen aanpassing van zowel de Apv als
de legesverordening
In hoofdstuk II, afdeling 3 worden diverse artikelen ge
noemd die betrekking hebben op het huidige horecabeleid
Naast tekstuele aanpassingen zijn ook wijzigingsvoorstellen
nodig
Het gaat hierbij om de volgende zaken:
Nieuwe Horecanota 2002;
Aanpassing begrenzing gebiedsindeling horecagebieden
Het eeuwigdurende overgangsrecht maximaliseren tot 5
respectievelijk 10 jaar;
Vereenvoudiging regelgeving door de jaarlijkse exploita
tievergunning te vervangen door een 3-jaarlijkse vergun
ning;
Opname van een bepaling bij wijziging van het beheer van
de horeca-exploitatie;
Het vastleggen van de nadere regels bij exploitatie van
terrassen;
Sluitingstijden horecabedrijven in de dorpen;
Onder specifieke voorwaarden verruiming openingstijden
horecabedrijvenbuiten de binnenstad;
Het actualiseren van een aantal artikelen in de Apv.
Aanpassing legesverordening
In de legesverordening staan een aantal bepalingen op grond
waarvan het gemeentebestuur leges kan heffen voor het in
behandeling nemen van aanvragen om horeca-
exploitatie vergunningen
De voorstellen op het terrein van de regelgeving in de in
spraaknotitie voor nieuw horecabeleid vereisen eveneens
aanpassing van de legesverordening
Blad 5
Eén van de voorstellen betreft om de thans jaarlijkse hore-
ca-exploitatievergunning te vervangen door een 3-
j aarlij kse
Wij stellen voor het tarief van de jaarlijkse horeca-
exploitatievergunning ad 133,53 te vervangen door een
bedrag van 300 voor een driejaarlijkse vergunning.
Het tarief van 300 is overigens gebaseerd op de volgende
aannames
Voor de vergunningaanvraag, onderzoek en verlening is ge
middeld 4 uur benodigd.
Door de onderliggende vergunningen als de Drank- en Horeca-
vergunning, de gebruikersvergunning, de milieuvergunning,
de vergunning voor de speelautomaten enz. wordt de horeca-
vergunning steeds meer als een zogenaamde "paraplu
vergunning" beschouwd.
Bovendien dient voor het opmaken van de horeca-
exploitatievergunning advies aan diverse instanties te wor
den gevraagd, zoals de sector bouwen en wonen, ruimtelijke
ordening en inrichting, brandweer, milieu, politie maar ook
de Kamer van Koophandel.
Voor de vergunningafhandeling worden binnen de organisatie
een tweetal parttime krachten ingezet.
Voor instellingen tot het exploiteren van een horecabe
drijf, door een vereniging of stichting, zonder winstoog
merk en als nevenactiviteit - en daaraan ondergeschikt - en
rechtstreeks betrokken bij en verband houdende met amateur
sport, recreatie, welzijnszorg (buurthuizen, clubhuizen,
dorpshuizen) stellen wij eveneens voor om hiervoor een
driejaarlijkse vergunning in te voeren.
Ook hier geldt dat niet alleen de gemeente een verminderde
werklast heeft door de verlenging van de duur van de ver
gunning maar ook de exploitant.
Op grond van een eerder genomen raadsbesluit is het tarief
voor deze zogenaamde para-commerciële insteiliingen niet
kostendekkend en heeft daardoor meer symbolische betekenis.
Vorig -aar heeft u raad er mee ingestemd om het tarief van
f 1,30 trapsgewijs te verhogen naar jaarlijxs 18.
Wij aer.ter. op grond van het voorgaande een tarief var. 30
voor een driejaarlijkse vergunning redelijk.
Bij de wijzigingsvoorstellen voor aanpassing van de ).eges-
verordening is ook een bedrag opgenomen voor tussentijdse
wijziging van de horeca-exploitatievergunning
Ten einde de overgang van de jaarlijkse- naar de driejaar
lijkse vergunning soepel te laten verlopen stellen wij voor
een overgangsbepaling in de Apv op te nemen om de geldig
heid van de in 2002 verstrekte horeca-
exploitatievergunningen ook in 2003 te laten behouden tot
dat de nieuwe 3-jaarlijkse horeca-exploitatievergunning is
afgegeven. In ieder geval dienen houders van een jaarlijkse