Blad 68
straatverlichting, zwerfvuil, hondenpoep en speelvoorzieningen voor kinderen
neemt toe. (afstemmen op nieuwe cijfers voor wijken 2001)
De kwaliteit van de leefomgeving kan worden verhoogd door aanvragers te
verplichten om bij (verbouwplannen aan te geven wat er met het groen gebeurt en
hoe en waar verdwijnend groen wordt gecompenseerd. De betrokkenheid van de
wijken bij de keuzes ten aanzien van het groenbeleid zal worden vergroot.
Wat doen we daarvoor?
De belangrijkste activiteiten om het programma te realiseren
Voor het behalen van de operationele doelen in het MOP is een samenspel
nodig met de diverse projecten die in het kader van het MOP worden
uitgevoerd: zo is bijvoorbeeld de stedelijke vernieuwing nog niet afgerond
Vrijheidswijk, Achter de Hoven), de uitleggebieden voor het merendeel nog
in voorbereiding of in uitvoering. Wel wordt op diverse fronten in de
ontwerpfase een inbreng van uit beheer/onderhoud geleverd voor het ontwerp
van nieuwe wijken en aanpassingen van bestaande. De gestelde doelen worden
daarbij in het oog gehouden.
Verlaging budget openbaar groen (kwaliteitsniveau 'hoog')
Doordat er in 2001 veel aandacht is besteed aan de actualisatie van de
beheerssystemen, is gebleken dat de te onderhouden oppervlakten groen naar
kwaliteitsniveau 'hoog' minder groot waren dan begroot, terwijl met
betrekking tot de te onderhouden oppervlakten groen naar kwaliteitsniveau
'basis' van het tegenovergestelde sprake was. Deze effecten maakt het per
saldo mogelijk een besparing op onderhoud te realiseren.
Bij het opstellen van de begroting 2001 van de sector Beheer Openbare
Ruimte heeft binnen beleidsproduct "Openbaar groen" een omvangrijke
actualisatie van de onderliggende beheersproducten plaatsgevonden. Hierbij
is sprake geweest van een overgang van 17 beheersproducten naar slechts 2
beheersproducten. Als nieuw uitgangspunt voor de samenstelling van de
beheersproducten gold de kwaliteitsnormering "hoog" en "basis", conform het
op dat moment nog volop in ontwikkeling zijnde "BOR in beeld"-trajeetDe
basis van de kwantiteiten (vierkante meters te onderhouden arealen) hoog en
basis niveau, bleek achteraf verkeerd ingeschat. Er was een te hoog aantal
vierkante meters hoog ingeschat, en een even hoog aantal vierkante meters
'laag' te weinig. Omdat 'hoog' aanzienlijk meer kost dan 'laag', kan op dit
product worden bespaard.
Afbouw middelen voor achterstallig onderhoud
Ervan uitgaande dat ultimo 2005 het achterstallig onderhoud in belangrijke
mate zal zijn weggewerkt, wordt voorgesteld om ingaande 2006 het
onderhoudsbudget verhardingen met 1,2 miljoen (inclusief BTW) te
verlagen
De afgelopen jaarschijven is het budgetvolume van de sector Beheer Openbare
Ruimte, buiten de reguliere saldomutaties loon-/prijscompensatie,
perspectiefrondes e.d.) om, stapsgewijs toegenomen.
Achtergrond waren de diverse onderzoeken die door Oranjewoud zijn
uitgevoerd en de bijdragen in het kader van BOR in beeld.
Blad 69
Inmiddels hebben de extra toegekende middelen geleid tot een stevige extra
investeringsimpuls, waarmee in 2006 het achterstallig onderhoud weg moet
kunnen zijn gesaneerd.
In het bezuinigingsvoorstel wordt een deel van de extra toegekende middelen
verlaagd, waardoor er per saldo nog altijd meer geld ter beschikking wordt
gesteld dan in 1998, toen de problematiek van achterstallig onderhoud een
politiek item werd. Het lijkt ons verstandig de budgetten niet terug te
draaien tot het oude niveau, omdat er zich altijd nieuwe situaties voor
zullen doen, die niet zijn te voorzien.
Ten aanzien van de problematiek van achterstallig onderhoud loopt een apart
traject waaraan sinds 2002 gestalte wordt gegeven. Met ingang van genoemde
jaarschijf is investeringsruimte beschikbaar gesteld, specifiek ten behoeve
van het wegwerken van een deel van het achterstallig onderhoud. Ook
hiervoor is de basis gelegd via het "BOR in beeld"-trajeet
Wat mag het kosten?
Het programma omvat de volgende beleidsproducten:
Straatverlichting;
reiniging verhardingen;
openbaar groen;
zwerfvuil bestrijding;
speelplaatsen;
buitenreclame.
Naast deze beleidsproducten zijn diverse beleidsproducten beheer in andere
programma's ondergebracht.
bedragen x 1000
Nieuw Beleid
2002
2003
2004
2005
2006
-
Ombuigingen
2002
2003
2004
2005
2006
Openbaar groen (hoog)
210
Afbouw middelen achterstallig onderhoud
1.027
bedragen x 1000
Baten en Lasten totale programma
Rekening
2001
2002
2003
2004
2005
2006
Lasten
8238
7825
8248
8366
8534
8732
Baten
925
869
942
949
957
957
Saldo
-7.313
-6.956
-7.306
-7.417
-7.577
-7.775
bedragen x 1000
SIOF
Totaal
2000
2001
2002
2003
2004
2005-
2010
Nieuw
-