1.3.de aard het doel en het beoonde resultaat van het stipeiild In de raadsnota over de invoering is het stipejild omschreven als "een persoonsgebonden budget ter ondersteuning van een trajectplan" Het volgen van een traject brengt in bepaalde gevallen (on)kosten met zich mee voor de deelnemer waarvoor geen beroep kan worden gedaan op een voorziening Voor een langdurig werkloze zijn extra kosten vaak onoverkomelijk Verwacht wordtdat het "een goed instrument is om houding en gedrag van een deelnemer positief te beïnvloeden en kleine financiële belemmeringen snel en effectief weg te nemen" Het stipejild maakt onderdeel uit van de kosten van een trajectHet is een vergoeding voor aantoonbare onkosten die samenhangen met het te volgen traject. In de contracten met de rib's wordt het stipejild als volgt omschreven een geldsom in beheer bij de opdrachtnemer (rib)om (noodzakelijke) materiële steun gerelateerd aan het volgen van een traject aan een deelnemer te kunnen geven voorzover er geen voorliggende voorziening beschikbaar is Er werd voor gekozen om geen criteria vast te leggen welke kosten nu wel en niet voor vergoeding in aanmerking komen. Juist om daarin de rib's zo vrij mogelijk te kunnen laten handelen Het beoogde resultaat daarbij was optimale vergoeding aan de deelnemer en volledig gebruik van de beschikbare middelen Dit laatste zou kunnen worden bevorderd via de contractafspraken met de rib's. Met het stipejild werd uitdrukkelijk niet beoogd extra inkomsten aan de trajectdeelnemers te verstrekken. Het stipejild is geen inkomensondersteunende maatregel Het doel van het stipejild is dus niet het verstrekken van een geldsbedrag aan iedere deelnemer, maar het verstrekken van een vergoeding aan de deelnemer die trajectgerelateerde onkosten maaktteneinde het traject zo onbelemmerd mogelijk te doorlópen en af te maken. 1.4. de beschikbare financiële middelen Voor stipejild werd voor het jaar 2000 (vanaf 1 september) fl 250.000,- 113.500 uitgetrokken en voor de jaren 2001 en 2002 363.000 per jaar t.l.v. de WIW middelen voor scholing en activering Daarbij is uitgegaan van de maximaal benodigde vergoeding per jaar voor alle trajectdeelnemers. 1.5 maximale aanwending van stipeiild In de contracten met de rib's is voor de bepaling van het benodigde stipejild uitgegaan van het totaal aantal gecontracteerde trajectdeelnemers maal de maximale vergoeding per persoon per jaar. Beoogd werd immers een volledig gebruik van de beschikbare middelen. De rib's moeten zich daarom inspannen de beschikbare middelen zo maximaal mogelijk voor de deelnemers in te zetten Betaling aan het rib geschiedt per voorschotten; het eerste van 40% bij afsluiting van het contracthet volgende van 40% nadat het rib het eerste voorschot voor 80% aan stipejild voor de deelnemers heeft besteed. Aan het einde van de looptijd van het contract vindt de eind afrekening plaats. -4- 2. de uitvoering van het Stipejild 2.1 .aantal reïntegratiebedrijven Over het jaar 2000 werden met 7 rib's afspraken over het stipejild gemaakt In 2001 werden met 6 contractspartners afspraken gemaakt en in 2002 met 4. 2.2.stipejild verstrekt aan rib's Naar de stand van zaken per 1 juli 2002 is ten laste van de beschikbare middelen voor het jaar 2000 fl 70.000,- aan de rib's betaald ten laste van de middelen 2001 fl 330.000,- 150.000 en ten laste van de middelen 2002 22.000 ,00 NB. De trajecten ingevolge de contracten 2002 zijn deels nog helemaal niet en deels nog maar kort in uitvoering 2.3.stipeiild uitueueven door rib's Naar de stand per 1 juli 2002 werd uit de sub 2.2. vermelde beschikbaar gestelde middelen 2000 door de rib's een bedrag van ruim fl 25.000,- aan de deelnemers uitbetaald uit die van 2001 51.250,- en uit die van 2002 €600,00. 2.4.onkostensoorten Uit de informatie van de rib's komt naar voren dat voor de volgende onkosten tijdens het volgen van het traject stipejild werd verstrekt -kleding schoeisel en persoonlijke verzorging i.v.m. sollicitatie deelname aan scholing e.d. 60% -aanschaf, onderhoud en reparatie fiets/bromfiets en vervoerskosten i.v.m. opleiding of werk (±15 -aanschaf computer en/of accessoires telefoon e.d. veelal in relatie tot een opleiding 5%) -diversen zoals gereedschapskist, aanschaf ID, oppaskosten. huish.apparatuur, examenkosten etc. 20% 2.5.simialen over knelpunten in de uitvoering Door de rib's wordt aangegeven dat er (nagenoeg) geen knelpunten zijn. Ook administratief wordt geen knelpunt gesignaleerd. Wel wordt steeds gewezen op flinke onderbenutting. Ook wordt door een enkel rib vermeld dat in het uitgeven van het stipejild het "wanneer en waarvoor" vaak moeilijk door de bemiddelaars is in te schatten. Het feit dat de cliënten er recht op hebben maar hier "niets voor hoeven te doen" stuit ze vaak tegen de borst. Naar aanleiding hiervan acht het rib het een verbetering als er toch selectiever qua kostensoorten) zou worden uitbetaald. Omgekeerd ontbreekt een instrument om de deelnemer te stimuleren tijdens traject als dit wel op zijn plaats is maar er geen onkosten worden gemaakt Verder wordt niet zozeer als knelpuntmaar als suggestie genoemd laat de huidige werkwijze waarbij de fase-indeling van de deelnemer fase 2/3 of 4 van invloed is op de hoogte van het bedrag los -5- evaluatie stipejild 2002 evaluatie stipejildaug.2002

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 399