Omschrijving
Rekening 2001
Begroting 2002
Begroting 2003
Belastingsoort
Rekening 2001
Begroting 2002
Begroting 2003
Belastingsoort
2001
2002
2003
Blad 82
af te schaffen. Mede gelet op het feit dat de verliezen van het afschaffen
van de RZB al in de begroting 2003 verwerkt zijn, is het voorstel van het
college dan ook om voorlopig geen verdere actie te ondernemen.
Kwijtscheldingsbeleid
De gemeente heeft de mogelijkheid om belastingen kwijt te schelden.
Hiervoor bestaan wettelijke regels. De gemeente bepaalt zelf of ze van de
wettelijke kwijtscheldingsregels gebruik maakt. Strenger toepassen is
daarbij toegestaan, ruimhartiger toepassen niet. Het beleid van de gemeente
Leeuwarden is altijd geweest om de wettelijke kwijtscheldingsmogelijkheden
zo optimaal mogelijk te benutten. Daarnaast streven we er naar de
kwijtscheldingsregeling zo makkelijk mogelijk voor de burgers toe te
passen. Dat betekent onder andere:
Automatische kwijtschelding voor degenen die per 1 januari van het
betreffende jaar in de uitkeringenadministratie van de gemeente bekend
zijn. Steekproefgewijs wordt hierbij gecontroleerd of zij aan de
kwijtscheldingsnormen voldoen;
Verzoeken om kwijtschelding kunnen voor alle daarvoor in aanmerking
komende belastingen via één verzoek worden ingediend.
In onderstaande tabellen staan een aantal gegevens over de kwijtschelding
weergegeven
Aantal verzoeken met
volledige kwijtschelding
4.190
4.200
4.350
Aantal verzoeken
gedeeltelijke kwijtschelding
35
50
50
Aantal
kwijtscheldingsverzoeken dat
wordt afgewezen
1.256
1.350
1.350
Totaal aantal
kwijtscheldingsverzoeken
5.481
5.600
5.750
Tabel: Aantallen kwijtscheldingsverzoeken per jaar
OZB
323.421
325.000
375.000
Afvalstoffenheffing
590.000
650.000
700.000
Hondenbelasting
57.579
58.000
60.000
Totaal
971.018
1.033.000
1.135.000
Tabel: kwijtgescholden belastingbedragen per belastingsoort per jaar (in
Uit deze tabel kan afgeleid worden dat ca. 3% van de totale
belastingopbrengst wordt kwijtgescholden.
Uitvoering Net waardering onroerende zaken (Net NOZ)
Op 1 januari 1995 is de Wet WOZ van kracht geworden. Doelstelling van deze
wet is te komen tot een uniforme heffingsgrondslag voor een aantal
belastingen (eigen woning forfait van de inkomstenbelasting, de OZB en
omslag bebouwd van de waterschappen)Eens in de vier jaar wordt de waarde
van een onroerende zaak bepaald. Deze waardebepaling gaat uit van de
Blad 83
marktsituatie op een bepaald moment. Dit moment wordt ook wel de
waardepeildatum genoemd. De waardepeildatum van het huidige WOZ-tijdvak
(2001 - 2004) is 1 januari 1999. Begin 2001 is door de gemeente de voor het
tijdvak 2001- 2004 vastgestelde waarde per beschikking aan alle
belanghebbenden (eigenaren en gebruikers) meegedeeld. Dit heeft tot ca.
10.000 bezwaren geleid (4.000 van particulieren, 6.000 van de
woningcorporaties). Begin juni 2002 zijn de laatste uitspraken op de 4.000
particuliere bezwaarschriften verzonden. Op de 6.000 bezwaren van de
corporaties zal naar verwachting uiterlijk eind oktober uitspraak zijn
gedaan. De administratieve verwerking van al deze bezwaren zal tot eind
2002 in beslag nemen. De 10.000 bezwaren hebben geleid tot een 100-tal
beroepsprocedures. Deze zullen grotendeels in 2003 afgehandeld worden.
Daarnaast zal in 2003 de voorbereiding starten voor het volgende WOZ-
tijdvak (2005 -2008) met als waarde peildatum 1 januari 2003. Landelijk is
er een ontwikkeling om de uitvoeringskosten van de Wet WOZ terug te
dringen. Met het oog hierop zijn de wettelijke regels aangepast en moet van
een projectmatige werkwijze naar een meer procesmatige uitvoering van de
Wet WOZ worden overgestapt. Dat betekent concreet dat de vierjaarlijkse
piek bij de hertaxatie geleidelijk aan moet verminderen door het
voortdurend bijhouden van gegevens. Het maximaal benutten van de
mogelijkheden van de automatisering is hierbij van essentieel belang.
Lokale lastendruk
De ontwikkeling van de lokale lastendruk is een onderwerp dat de laatste
jaren extra in de belangstelling staat, vanwege het beleid van de afgelopen
kabinetten tot een verlichting van de collectieve lastendruk te komen. Bij
de landelijke politiek bestond de vrees dat landelijke
verlichtingsmaatregelen teniet zouden worden gedaan door stijging van de
lokale lasten. Jaarlijks worden dan ook tal van onderzoeken gepubliceerd
over dit onderwerp (Ministerie van Financiën, FNV, Consumentenbond, COELO,
regionale dagbladen, etc.). Algemeen beeld uit deze onderzoeken is
inderdaad dat de lokale lastendruk harder stijgt dan de overige collectieve
lasten. Onderzoek heeft uitgewezen dat dit vooral veroorzaakt wordt door
strengere wet- en regelgeving. Hierbij gaat het dan met name om de
milieuwetgeving (stortverbod afval bijvoorbeeld).
In onderstaande voorbeelden wordt een benadering gegeven van de
ontwikkeling van de lokale lastendruk in Leeuwarden over een aantal jaren.
Voorbeeld 1
Hierbij wordt uitgegaan van een meerpersoons huishouden, die een eigen
woning in de laagbouw bezit met een WOZ-waarde van 100.000 en een gewone
grijze container heeft.
OZB
491
488
520
Afvalstoffenheffing
166
181
221
Totaal
657
669
741
Stijgingspercentage t.o.v. 2001
Nvt
1,8%
12,8
Tabel: Ontwikkeling lokale lastendruk voor standaard meerpersoonshuishouden
(in
Voorbeeld 2