Blad 86
Lasten
2001
realisatie
2002
2003
2004
2005
2006
Algemene uitkering
46
32
31
31
31
31
Baten
2001
realisatie
2002
2003
2004
2005
2006
Algemene uitkering
84778
82228
87549
86683
87361
87461
c Dividend
De gemeente heeft aandelen in een aantal vennootschappen, onder dit hoofd
zijn enerzijds de toegerekende rentelasten over de boekwaarde van de
aandelen opgenomen en anderzijds de verwachte dividendopbrengst.
Lasten
2001
realisatie
2002
2003
2004
2005
2006
Dividend
283
285
296
296
296
296
Baten
2001
realisatie
2002
2003
2004
2005
2006
Dividend
356
301
327
327
327
327
d Saldo financieringsfunctie
Over het aangetrokken vreemd vermogen wordt door de gemeente rente betaald,
terwijl voor de door de gemeente uitgezette middelen rente wordt ontvangen.
Deze aan derden betaalde en van derden ontvangen rente wordt toegerekend
aan de investeringen en op deze wijze ten laste van de programma's
gebracht. Over het bedrag van reserves en voorzieningen wordt eveneens
rente berekend. Op enkele uitzonderingen na komt ten gunste van de
bestemmings-reserves alleen een vergoeding voor inflatie. Ten gunste van
voorzieningen wordt geen rente geboekt tenzij de voorziening is berekend op
basis van contante waarde (wachtgelden)Voorzover wel rente wordt berekend
over het saldo van reserves en voorzieningen, maar deze niet ten gunste
wordt gebracht van de bestemmingsreserves of voorzieningen komt de rente
ten gunste van de algemene reserve.
Voor de begroting is uitgegaan van een rentevoet van 4,5 voor de korte
termijn rente en van een rentevoet van 5,5% voor de lange termijn rente.
Het omslagpercentage, de rentevoet waartegen de interne toerekeningen
geschieden, is vastgesteld op 5,5%.
Na toerekening van de rente aan programma's en reserves en voorzieningen
resteerde op de financieringsfunctie:
Lasten
2001
realisatie
2002
2003
2004
2005
2006
Saldo financieringsfunctie
1527
1577
1388
1346
1158
1158
Baten
2001
realisatie
2002
2003
2004
2005
2006
Saldo financieringsfunctie
3624
2268
2671
2519
2327
2327
Blad 87
e Saldo BTWcompensatiefonds
De invoering van het BTW-compensatiefonds (hierna: BCF) is voorzien op 1
januari 2003. Hiertoe zijn in de onderhavige voorstellen (zowel
uitzettingen inkrimpingen, alsmede nieuw beleid e.d.) de BTW bedragen in
mindering gebracht voor zover deze compensabel of verrekenbaar zijn.
Uit het BCF kunnen gemeenten de BTW, die zij betalen voor overheidstaken,
terugkrijgen. Het betreft de inkoop-BTW op overheidsactiviteiten en niet-
ondernemersactiviteitenDus niet slechts de BTW die wordt betaald bij het
uitbesteden van diensten maar ook de BTW die wordt betaald voor de levering
van goederen. Hierdoor kunnen gemeenten een betere afweging maken tussen
het in- of uitbesteden van activiteiten. Het BCF wordt - naast enkele
andere voedingsbronnen - gevoed door een deel van het Gemeentefonds over te
hevelen naar het BCF. Macro gezien verloopt de invoering van het BCF
budgettair neutraal, althans voor het rijk. Voor individuele gemeenten
kunnen echter grote verschillen ontstaan.
Voor onze gemeente resulteert dit in een structureel exploitatietekort van
1.909.000 in 2004 dalend tot 1.539.000 in 2006 (na verwerking van de
mutaties ombuigingen en nieuw beleid)
2004
2005
2006
Korting alg. Uitkering
7.000.000
7.000.000
7.000.000
Compensabele BTW (exploitatie)
4.523.800
4.659.000
4.894.000
Tekort exploitatie
2.476.200
2.341.000
2.106.000
Gereserveerde middelen
567.000
567.000
567.000
Resterend exploitatietekort
1.909.200
1.774.000
1.539.000
Dit tekort kan worden gedekt uit een te vormen egalisatiereserve BCF. Deze
reserve moet dan worden gevoed door de "uitgestelde" korting op de Algemene
Uitkering. (De BTW kan de gemeente al terugvorderen over 2003, de korting
op de Algemene Uitkering vindt eerst plaats met ingang van 2004.) Indien
daarnaast per ultimo 2003 rond 2,3 miljoen (via de lijst van incidentele
uitzettingen) ten laste van de Algemene Reserve aan de egalisatiereserve
wordt toegevoegd, zal de exploitatie - bij een gemiddeld investeringsniveau
van 10 miljoen per jaar - ingaande 2015 weer een positief resultaat te
zien geven.
f Overige algemene lasten en dekkingsmiddelen
In de begroting is een aantal kosten opgenomen welke (nog) niet aan
programma's zijn toe te rekenen. Ook zijn er baten die niet ten gunste van
een specifiek programma komen, maar als algemeen dekkingsmiddel dienen.
Deze posten kunnen voor het begrotingsjaar 2003 als volgt worden
gespecificeerd (in €xl000)
Lasten Baten
Ombuigingen
Taakstelling bedrijfsvoering 1000
Frictiekosten bedrijfsvoering 1000
Kosten vertraging realisering
taakstelling en flankerend beleid 1472
Nieuw beleid: