het nieuwe Oldehoofsterkerkhof krijgt een deels verharde, deels groene invulling. Bebouwing open ruimte naast Stadskantoor Daarnaast zijn er uitgangspunten betreffende verkeersaspecten: Het Gemeentelijk Verkeer- en Vervoerplan (GVVP) vormt het uitgangspunt voor de planvoering en -uitvoering. In het GVVP, waarvan de deelrapporten voorjaar 1999 in de commissie Stadsontwikkeling zijn behandeld, heeft de Bo terhoek als onderdeel van de parkeerring een belangrijke functie in de ontslui ting van de binnenstad Wat betreft de genoemde parkeerring levert dit de volgende uitgangspunten voor de planvorming op: het gebied binnen de parkeerring wordt zoveel mogelijk autoluw; de parkeerring is in ontwerp en aanleg herkenbaar vormgegeven voor de hele binnenstad; vanaf de parkeerring vindt verwijzing naar ontsluiting van de parkeer voorzieningen plaats; de ontsluiting van de parkeergarage vormt zo min mogelijk een belemme ring voor het doorgaande verkeer op de parkeerring; de verkeersveiligheid voor fietsers en voetgangers verdient bijzondere aandacht; een veilige en functionele verbinding tussen het Oldehoofsterkerkhof en de Prinsentuin voor voetgangers moet een kwaliteitsverhogend element vor men in het ontwerp; het stadskantoor/postkantoor blijft goed bereikbaar voor minder validen en (ultra) kort parkeren. Rekening is vooralsnog te houden met een halte voor de servicebus. Uitgangspunt bij de inrichting van de openbare ruimte is: kwaliteitsverhoging. En is er verder op gericht de relatie van het Oldehoofsterkerkhof (lees: binnenstad) met de Prinsentuin te versterken. De belangrijkheid daarvan is ook weer terug te vinden in het debat over de Prinsentuin in de raad van 24 juni 2002. Daarin zegt wethouder Sluiter toe dat als nu of later mocht blijken dat de toegang naar de Prinsentuin op een betere manier gerealiseerd kan worden, dat alsnog in het plan inge bracht moet kunnen worden. Verder geeft het model al de contouren aan van het gewenste karakter van de bebouwing langs het Heer Ivostraatje: een fijnkorrelige bebouwing die bij de historische omgeving past. In de raadsverga dering van 24 juni j.l. werd nog eens verwezen naar het besluit van de raad hierover: een pleinvormend gebouw met onder bedrijfsbestemming en boven woningen. Over de ontsluiting van de parkeergarage werd in 1999 aangegeven dat ten behoeve van het stadsrandmodel door de stuurgroep de keus gemaakt is voor een éénzijdige ingangspartij (naar het westen)mede gemotiveerd uit de gedachte dat de rijrichting van de parkeerring met de klok-mee is maar ook omdat de kans klein geacht wordt dat de parkeergarage zo vol wordt dat vanuit die rich ting vaak doorverwezen moet worden naar het Oldehoof sterkerkhof. Ook stedebouwkundig werd een tweezijdige ontsluiting minder wenselijk geacht. De éénzijdige ont sluiting werd, zo wordt al in 1999 gesteld, ondervangen door de aanleg van een minirotonde in de Westerplantage. Het initiatief Direct na het zomerreces steken de fracties van PvdA, CDA, VVD en PAL/GroenLinks de koppen bij elkaar mede omdat in ieder geval deze fracties in principe voorstander zijn van het autovrij maken van het Oldehoofsterkerkhof en het bouwen van een parkeergarage onder het plein; Gemeenteraad van Leeuwarden •het college het initiatief bij de Raad gelegd heeft. De opdracht die de werkgroep zichzelf gesteld heeft, is het formuleren van de politieke kaders voor een autovrij Olde hoofsterkerkhof met daaronder een parkeergarage met ontslui ting opdat het college binnen die kaders een plan kan gaan ontwikkelen Alvorens de kaders te formuleren heeft de werkgroep zich laten informeren door het bestuur van de Stichting Parkeergarages en door deskundige ambtenaren. Vervolgens is met deze kennis en de kennis uit de onder 1 ge schetste maatschappelijke en politieke voorgeschiedenis in vijf bijeenkomsten een kader ontwikkeld. Het kader voor het verdere ontwerp De hierboven beschreven en dus al eerder vastgestelde randvoorwaarden volgend, komen wij als vanzelf uit bij de volgende inhoudelijke kaders: 1. Basis voor de inrichting van het gebied is het model Stadsrand 2. Het Oldehoofsterkerkhof wordt ingericht als een au tovrij stadsplein, geschikt voor diverse functies en activiteiten 3. Om dit mogelijk te maken en ter compensatie van el ders in de binnenstad opgeheven parkeerplaatsen, wordt een ondergrondse parkeergarage met een capaci teit van circa 500 parkeerplaatsen in 3 verdiepingen gerealiseerd 4Het dak van de parkeergarage vormt de vloer van het plein, zodat het huidige hoogteverschil tussen plein en Groeneweg (1,20 m) blijft gehandhaafd. 5. De ontsluiting van de parkeergarage vindt plaats aan de Groeneweg door middel van een plaatselijk ver hoogde toegang. 6. Deze ontsluiting levert, als gevolg van de zichtbaar blijvende verhoogde ligging (terp) van het plein in combinatie met de verhoogde toegang van de parkeer garage, het bruggenhoofd op voor een ongelijkvloerse voetgangersverbinding tussen de Binnenstad en de Prinsentuin (bolwerk)In de ter inzage gelegde bij lagen wordt hiervan een indruk gegeven. 7. Een van de hoofdelementen uit dit plan, de bebouwing aan het Heer Ivostraatje, moet gelijktijdig met de bouw van de parkeergarage meegenomen worden zodat de hiermee enerzijds direct rekening gehouden kan wor den met de constructieve gevolgen van het gebouw voor de parkeergarage en anderzijds de verdiende middelen ingezet kunnen worden als dekking voor het uitvoeringskrediet van de parkeergarage, inrichting plein en voetgangersverbinding naar Prinsentuin. 8. Om het nieuwe karakter van het Heer Ivostraatje niet te verstoren, mag deze straat niet gebruikt worden als ontsluitingsweg van de parkeergarage. 9. De voorkeur gaat uit naar een autoluw karakter van het Heer Ivostraatje. In de ter inzage gelegde bij lagen zijn gedachten over de ontsluiting van het aangrenzende binnenstadsgebied gevisualiseerd. 10. Er komt een minirotonde op de kruising Westerplanta ge/ Nieuwestad 11. De parkeergarage wordt eenzijdig ontsloten conform de gedachten van de met de klok meedraaiende rij richting op de parkeerring (dus vanaf de Westerplan- Gemeenteraad van Leeuwarden

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 481