het nieuwe Oldehoofsterkerkhof krijgt een deels verharde, deels groene invulling.
Bebouwing open ruimte naast Stadskantoor
Daarnaast zijn er uitgangspunten betreffende verkeersaspecten:
Het Gemeentelijk Verkeer- en Vervoerplan (GVVP) vormt het uitgangspunt
voor de planvoering en -uitvoering. In het GVVP, waarvan de deelrapporten
voorjaar 1999 in de commissie Stadsontwikkeling zijn behandeld, heeft de Bo
terhoek als onderdeel van de parkeerring een belangrijke functie in de ontslui
ting van de binnenstad
Wat betreft de genoemde parkeerring levert dit de volgende uitgangspunten
voor de planvorming op:
het gebied binnen de parkeerring wordt zoveel mogelijk autoluw;
de parkeerring is in ontwerp en aanleg herkenbaar vormgegeven voor de
hele binnenstad;
vanaf de parkeerring vindt verwijzing naar ontsluiting van de parkeer
voorzieningen plaats;
de ontsluiting van de parkeergarage vormt zo min mogelijk een belemme
ring voor het doorgaande verkeer op de parkeerring;
de verkeersveiligheid voor fietsers en voetgangers verdient bijzondere
aandacht;
een veilige en functionele verbinding tussen het Oldehoofsterkerkhof en de
Prinsentuin voor voetgangers moet een kwaliteitsverhogend element vor
men in het ontwerp;
het stadskantoor/postkantoor blijft goed bereikbaar voor minder validen
en (ultra) kort parkeren.
Rekening is vooralsnog te houden met een halte voor de servicebus.
Uitgangspunt bij de inrichting van de openbare ruimte
is: kwaliteitsverhoging. En is er verder op gericht de
relatie van het Oldehoofsterkerkhof (lees: binnenstad)
met de Prinsentuin te versterken. De belangrijkheid
daarvan is ook weer terug te vinden in het debat over de
Prinsentuin in de raad van 24 juni 2002. Daarin zegt
wethouder Sluiter toe dat als nu of later mocht blijken
dat de toegang naar de Prinsentuin op een betere manier
gerealiseerd kan worden, dat alsnog in het plan inge
bracht moet kunnen worden. Verder geeft het model al de
contouren aan van het gewenste karakter van de bebouwing
langs het Heer Ivostraatje: een fijnkorrelige bebouwing
die bij de historische omgeving past. In de raadsverga
dering van 24 juni j.l. werd nog eens verwezen naar het
besluit van de raad hierover: een pleinvormend gebouw
met onder bedrijfsbestemming en boven woningen.
Over de ontsluiting van de parkeergarage werd in 1999
aangegeven dat ten behoeve van het stadsrandmodel door
de stuurgroep de keus gemaakt is voor een éénzijdige
ingangspartij (naar het westen)mede gemotiveerd uit de
gedachte dat de rijrichting van de parkeerring met de
klok-mee is maar ook omdat de kans klein geacht wordt
dat de parkeergarage zo vol wordt dat vanuit die rich
ting vaak doorverwezen moet worden naar het Oldehoof
sterkerkhof. Ook stedebouwkundig werd een tweezijdige
ontsluiting minder wenselijk geacht. De éénzijdige ont
sluiting werd, zo wordt al in 1999 gesteld, ondervangen
door de aanleg van een minirotonde in de Westerplantage.
Het initiatief
Direct na het zomerreces steken de fracties van PvdA, CDA, VVD
en PAL/GroenLinks de koppen bij elkaar mede omdat
in ieder geval deze fracties in principe voorstander zijn
van het autovrij maken van het Oldehoofsterkerkhof en het
bouwen van een parkeergarage onder het plein;
Gemeenteraad van Leeuwarden
•het college het initiatief bij de Raad gelegd heeft.
De opdracht die de werkgroep zichzelf gesteld heeft, is het
formuleren van de politieke kaders voor een autovrij Olde
hoofsterkerkhof met daaronder een parkeergarage met ontslui
ting opdat het college binnen die kaders een plan kan gaan
ontwikkelen
Alvorens de kaders te formuleren heeft de werkgroep zich laten
informeren door het bestuur van de Stichting Parkeergarages en
door deskundige ambtenaren.
Vervolgens is met deze kennis en de kennis uit de onder 1 ge
schetste maatschappelijke en politieke voorgeschiedenis in
vijf bijeenkomsten een kader ontwikkeld.
Het kader voor het verdere ontwerp
De hierboven beschreven en dus al eerder vastgestelde
randvoorwaarden volgend, komen wij als vanzelf uit bij
de volgende inhoudelijke kaders:
1. Basis voor de inrichting van het gebied is het model
Stadsrand
2. Het Oldehoofsterkerkhof wordt ingericht als een au
tovrij stadsplein, geschikt voor diverse functies en
activiteiten
3. Om dit mogelijk te maken en ter compensatie van el
ders in de binnenstad opgeheven parkeerplaatsen,
wordt een ondergrondse parkeergarage met een capaci
teit van circa 500 parkeerplaatsen in 3 verdiepingen
gerealiseerd
4Het dak van de parkeergarage vormt de vloer van het
plein, zodat het huidige hoogteverschil tussen plein
en Groeneweg (1,20 m) blijft gehandhaafd.
5. De ontsluiting van de parkeergarage vindt plaats aan
de Groeneweg door middel van een plaatselijk ver
hoogde toegang.
6. Deze ontsluiting levert, als gevolg van de zichtbaar
blijvende verhoogde ligging (terp) van het plein in
combinatie met de verhoogde toegang van de parkeer
garage, het bruggenhoofd op voor een ongelijkvloerse
voetgangersverbinding tussen de Binnenstad en de
Prinsentuin (bolwerk)In de ter inzage gelegde bij
lagen wordt hiervan een indruk gegeven.
7. Een van de hoofdelementen uit dit plan, de bebouwing
aan het Heer Ivostraatje, moet gelijktijdig met de
bouw van de parkeergarage meegenomen worden zodat de
hiermee enerzijds direct rekening gehouden kan wor
den met de constructieve gevolgen van het gebouw
voor de parkeergarage en anderzijds de verdiende
middelen ingezet kunnen worden als dekking voor het
uitvoeringskrediet van de parkeergarage, inrichting
plein en voetgangersverbinding naar Prinsentuin.
8. Om het nieuwe karakter van het Heer Ivostraatje niet
te verstoren, mag deze straat niet gebruikt worden
als ontsluitingsweg van de parkeergarage.
9. De voorkeur gaat uit naar een autoluw karakter van
het Heer Ivostraatje. In de ter inzage gelegde bij
lagen zijn gedachten over de ontsluiting van het
aangrenzende binnenstadsgebied gevisualiseerd.
10. Er komt een minirotonde op de kruising Westerplanta
ge/ Nieuwestad
11. De parkeergarage wordt eenzijdig ontsloten conform
de gedachten van de met de klok meedraaiende rij
richting op de parkeerring (dus vanaf de Westerplan-
Gemeenteraad van Leeuwarden