Samenvatting
Voor meer uitvoerige (achtergrond)informatie
verwijzen we graag naar het duurzaamheidsplan
"De volgende zet" en het jaarprogramma
duurzaamheid 2001 - 2002.
Leeuwarden, september 2002
A
Evaluatie Jaarprogramma DZH 2001
Algemeen beleid/duurzaamheid (H. 1)
Het begrip duurzaamheid wordt door de
beleidsimpuls "Werken met het
duurzaamheidskader gekneed tot hanteerbare
elementen". Hiermee is voortvarend van start
gegaan. Echter er is meer tijd mee gemoeid om
duurzaamheid in al haar facetten heel concreet te
maken. Na de vaststelling van het
duurzaamheidsplan en het jaarprogramma in de
raad is ook met monitoring een begin gemaakt;
Leeuwarden nam deel aan het landelijke project
"Milieumonitoring voor overheidsprestaties". De
VNG heeft hiervoor software laten ontwikkelen.
Dit pakket wordt de komende jaren gebruikt en
passen we zelf aan voor de Leeuwarder situatie.
Milieucommunicatie (H. 2)
Naast de reguliere NME activiteiten voor het
basisonderwijs heeft 2001 in het teken gestaan van
het leggen van de basis voor nieuwe duurzame
projecten voor en met wijkbewoners in
Leeuwarden.
Afval (H. 3)
Voor afval zijn tal van activiteiten en
beleidsimpulsen de revue gepasseerd. Voor de
verbetering van het gescheiden inzamelen in
Leeuwarden is nog winst te behalen. Vooral het in
fracties inzamelen van grof vuil, moet met het
inrichten van een nieuwe milieustraat en een
nieuwe tarifering een positieve stap voorwaarts
zijn.
Geluid (H. 4)
Het geluidhinderbeleid in Leeuwarden volgt 2
sporen. In de eerste plaats wordt bij
planontwikkeling, bij civieltechnische werken en
bij bedrijfsvestigingen specifiek rekening gehouden
met de optredende geluidsemissie. Via dit
preventieve spoor wordt voorkomen dat nieuwe
activiteiten leiden tot geluidhinder. In dit kader zijn
in 2001 circa 300 adviezen verstrekt.
Daarnaast is bij een groot aantal woningen in
Leeuwarden sprake van te hoge geluidniveau's,
veroorzaakt door in het verleden gekozen
planologische situatie. Voor het wegverkeerslawaai
wordt getracht in ISV-kader hier een oplossing voor
te vinden. Voor het industrielawaai wordt middels
het regime van geluidszones voldaan aan de
wettelijke grenswaarde. Dit geldt ook voor de
grondgebonden activiteiten van de vliegbasis
(proefdraaien ed.) Voor het lawaai afkomstig van
het militaire vliegverkeer geldt dat er binnen de
gemeente Leeuwarden geen woningen aanwezig
zijn waar de wettelijke norm wordt overschreden.
Bodem (H. 5)
De nieuwe taak- en verantwoordelijkheidsverdeling
tussen provincie en gemeente èn de gewijzigde
financierings methodiek heeft in 2001 het taakveld
bodem in belangrijke mate beheerst. Besloten is om
per 1 januari 2003 alle taken en bevoegdheden van
de provincie over te nemen. Tevens worden de
bodemonderzoeken en saneringen gefinancierd via
een aanvulling op het ISV (ISV-bodemmodule). In
2001 is een start gemaakt met de intensivering van
de saneringsinspanning door het stimuleren van
marktpartijen om te participeren in projecten
(marktdynamiek). Tevens is het
bodeminformatiesysteem verder
gecomplementeerd, zodat beter kan worden voldaan
aan de vraag van afnemers met betrekking tot de
bodemkwaliteit. Ook is hiermee een stap gezet om
te komen tot een gemeentedekkend beeld van de
bodemkwaliteit. De gemeente moet dit beeld voor
2005 bij het ministerie van VROM aanleveren.
Energie, duurzaam bouwen en inrichten (H. 6)
Op velerlei terreinen heeft Leeuwarden haar naam
als energiegemeente weer waargemaakt. Landelijk
is Leeuwarden de enige gemeente die de Energy-
Award voor de derde maal heeft weten te
bemachtigen. Door de landelijke stagnatie van het
Klimaatconvenant kan het "Energiebeleid Nieuwe
stijl" (nog) niet worden ingevoerd.
Verkeer(H. 7)
Het vigerend beleid was in 2001 het
VerkeersMilieuPlan (VMP). Het VMP is beperkt
effectief gebleken. Het sombere scenario van het
plan is uitgekomen. Onder andere omdat de in het
VMP aangegeven maatregelen slechts ten dele zijn
uitgevoerd. Oorzaak hiervoor was een grotere groei
van de automobileit dan was verwacht. Om dit het
hoofd te kunnen bieden waren ad hoe maatregelen
noodzakelijk, waardoor de samenhang van de
oorspronkelijke VMP-maatregelen verloren ging.
Een en ander maakt het noodzakelijk nieuw
verkeers- en vervoerbeleid op te stellen. In 2001 is
hiervoor het concept van het GVVP gepresenteerd.
Toch blijkt dat met het VMP veel verbeterd is in het
openbaar vervoer en voor de fiets: de
kwaliteitsverbetering in het OV, de aanpassingen in
de infrastructuur voor het OV en de realisatie van
vele fietsvoorzieningen.
Water en waterbodem (H. 8)
De projectorganisatie onder de vlag van de Blauwe
Diamant is het afgelopen jaar gegroeid. Niet zoals
voorzien door het starten van aparte nieuwe
projecten, maar door het onderling verbinden van
initiatieven om zo op integrale wijze subsidies aan
te vragen. Dit is op vele fronten gelukt is in 2001.
De Potmarge zal in 2002 verder worden aangepakt,
Evaluatie Jaarprogramma DZH 2001
5