Hoofdstuk 4 Geluid
Hoofdstuk 5 Bodem
4.1 Inleiding
Het geluidhinderbeleid is landelijk volop in
beweging. Er wordt al lange tijd gesproken over
modernisering van de Wet geluidhinder.
Uiteindelijk heeft dit in 2001 geleid tot het
wetsvoorstel MIG (Modernisering Instrumentarium
Geluidbeleid). Het besluitvormingstraject voor deze
nieuwe wet is op dit moment nog niet afgerond.
Aanvankelijk was de planning dat de nieuwe wet in
2002 in werking zou treden, inmiddels is dit
opgeschoven naar 2003. Concreet heeft het
vemieuwingstraject dus nog niet tot gewijzigde
wet- en regelgeving geleid. De Wet geluidhinder
vormt op dit moment nog steeds de grondslag voor
het lokale geluidbeleid.
Het geluidhinderbeleid in Leeuwarden volgt twee
sporen:
- Bij nieuwe ruimtelijke plannen wordt in de
ontwerpfase nadrukkelijk rekening gehouden met
geluidsemissies;
- Onaanvaardbare hindersituaties die in het verleden
zijn ontstaan, worden aangepakt.
De advisering die gericht is op het voorkomen van
geluidhinder en het behouden of verbeteren van de
geluidskwaliteit is dan ook een omvangrijk deel
binnen het taakveld geluid.
4.2 Activiteiten en doelen
Het geluidbeleid stelt zich ten doel geluidhinder
tegen te gaan in gebieden met een primaire
woonfunctie. Situaties waar nu nog ernstige
geluidhinder optreedt, worden voor 2010
gesaneerd. In de toekomst moet het geluidbeleid
bijdragen aan een hoogwaardige leefomgeving
volgens het criterium "Leeuwarden is een mooie,
schone en veilige stad". De geluidskwaliteit zal per
gebied worden bepaald.
4.3 Evaluatie 2001
Verkeerslawaai
Binnen de gemeente Leeuwarden ondervinden nog
ca. 1400 woningen een geluidsbelasting van meer
dan 60 dB(A) (ernstige hinder) ten gevolge van het
autoverkeer. Ongeveer 50 woningen ondervinden
zelfs meer dan 65 dB(A) geluidsbelasting (zeer
ernstige hinder). Deze laatste categorie woningen
staat op de zogenaamde A-lijst. Bij deze woningen
moet, op grond van een beschikking van het
Ministerie van VROM, vóór 2010 geluidsisolatie
worden aangebracht. De financiële middelen die
VROM tot nu toe voor de geluidssanering ter
beschikking heeft gesteld zijn volstrekt
ontoereikend. Omdat we in 2001 geen budget voor
geluidsisolatie toegekend hebben gekregen zijn er
in het rapportagejaar geen woningen geïsoleerd
Als gevolg van aanleg van busbanen aan de
Harlingerstraatweg en Drachtsterweg krijgt een
aantal woningen te maken met een verhoogd
geluidsniveau. Zowel voor de woningen langs de
Harlingerstraatweg als voor een aantal woningen in
de omgeving van het Drachtsterplein zijn de
voorbereidingen voor de isolatieprojecten gestart.
Het project aan het Drachtsterplein zal in december
2002 zijn afgerond. De isolatie van de betreffende
projecten wordt deels gefinancierd vanuit de
civieltechnische projecten, deels vanuit het ISV-
budget.
Industrielawaai
Rond de industrieterreinen Leeuwarden-Oost, De
Hemrik en Leeuwarden-West zijn geluidzones
vastgesteld, waardoor geluidsoverlast op de
omgeving beperkt wordt. In Leeuwarden-Oost is in
2001 een omvangrijke sanering afgerond, doordat
bedrijven hun geluidemissie hebben beperkt.
Hierdoor is voor bijna 2500 woningen het
geluidsniveau gereduceerd tot onder het wettelijk
toelaatbaar maximum.
Vliegbasis
In relatie tot de vliegbasis zijn twee geluidzones
vastgesteld, één die samenhangt met vliegverkeer
(de Ke-contour) en een zone voor de geluidemissie
van lawaaibronnen op de grond. Binnen deze zones
gelden beperkingen voor nieuwbouw van woningen
en andere geluidsgevoelige bestemmingen. In 2001
is een omvangrijk pakket van geluidsbeperkende
maatregelen voor de grondgebonden activiteiten
afgerond. Hierdoor is er in de wijken Westeinde en
Bilgaard-West nergens meer sprake van een
belasting hoger dan 55 dB(A), dat het wettelijk
toelaatbaar maximum is voor de grondgebonden
bedrijvigheid op het vliegveld (proefdraaien e.d.).
In onze gemeente zijn geen woningen aanwezig
binnen de "35 Ke-contour", de landelijke norm
voor activiteiten in de lucht. Overigens is dat geen
vrijwaring voor hinder door vliegactiviteiten vanaf
de vliegbasis.
A dvisering /integratie
In 2001 is onder andere voor ruim 300
bouwaanvragen, 30 planologische en
infrastructurele ontwikkelingen en 8
bestemmingsplannen geadviseerd. Daarnaast is
meegewerkt aan de afronding van de Milieu effect
rapportage voor Leeuwarden Zuid. Ook is
geadviseerd in het gemeentelijke windmolenbeleid
en het integrale evenementenbeleid.
Met deze adviseringstaak wordt bewerkstelligd dat
de leefkwaliteit met betrekking tot het geluidaspect
is gewaarborgd.
Evaluatie Jaarprogramma DZH 2001
10
5.1 Inleiding
Het beleidsveld "bodem" is nog continue in
beweging. De decentralisatie van taken en
bevoegdheden met betrekking tot de Wet
bodembescherming zijn de belangrijkste
aanvullingen op de klassieke gemeentelijke
bodemtaken. Daarnaast is het financieringsstelsel
ingrijpend gewijzigd. Het principe "de vervuiler
betaalt" wordt aangevuld met "de belanghebbende
betaalt mee". Ook is er een meerjarenprogram-
mering. Voorts zijn er nieuwe
saneringsdoelstellingen.
5.2 Activiteiten en doelen
- Beleidsimpuls "Beleidsvemieuwing bodem":
inzicht in de bodemkwaliteit in Leeuwarden;
- Aanvulling ISV bodemmodule (claim extra
saneringsbudget) en integraal
meerjarenprogramma 2002 - 2005
- Werkplan overdracht bodemtaken van provincie
naar gemeente
5.3 Evaluatie
Beleidsimpuls "Beleidsvemieuwing bodem
inzicht in de bodemkwaliteit in Leeuwarden:
Nadat in 2000 de noodzakelijke aanvullende
gegevens over diffuse verontreiniging in het veld
waren verzameld is in 2001 de dataset
geanalyseerd. Dit heeft geresulteerd in de kaart met
achtergrondverontreiniging. Deze kaart is ontstaan
vooruitlopend op de (vertraagde) landelijke richtlijn
"Bodemkwaliteitskaarten". Enige aanpassing is
derhalve noodzakelijk. Een recente analyse leert
wel dat Leeuwarden circa 80 van de in 2004
(NMP-doelstelling) benodigde informatie al
beschikbaar heeft.
De in voorgaande jaren via het
bodeminformatiesysteem (BIS) ontsloten
informatie over reeds onderzochte en potentieel
verontreinigde ('verdachte') locaties heeft zijn
meerwaarde ruimschoots bewezen. Het voorziet
niet alleen in de reguliere informatiebehoefte maar
is ook onmisbaar gebleken bij een nieuwe en
omvangrijke informatievraag, te weten die van de
makelaardij. Per 1 januari 2001 is bodemkwaliteit
een verplicht onderdeel in de beoordeling voor
transacties waarbij nationale hypotheekgarantie aan
de orde is. Dat heeft het afgelopen jaar geresulteerd
in ruim 1300 nieuwe informatieverzoeken.
Beleidsvemieuwing
In de oriëntatie op de overdracht van taken en
bevoegdheden zijn ook de reguliere taken en in het
duurzaamheidsplan neergelegde ambities
betrokken. Dat heeft geresulteerd in zowel een
werkplan voor de taakoverdracht als een product
waar de beleidsvemieuwing in essentie is
weergegeven. Het gecombineerde product heeft dan
ook de titel kaderplan meegekregen. Op grond
daarvan kunnen onderdelen (beheer, sanering,
financieringskaders, preventie e.d.) nader
uitgewerkt worden. In 2002 zal om te beginnen een
bodembeheerplan worden gemaakt.
Aanvulling ISV bodemmodule -claim extra
saneringsbudget- en integraal
meerjarenprogramma 2002 - 2005:
Voor wat betreft de programmering en financiering
van onderzoek en sanering is er sprake van een nog
altijd veranderend landschap. Voorzichtig is een
begin gemaakt met het nieuwe participatiestelsel
dat verandering ondergaat omdat "de vervuiler
betaalt" wordt aangevuld met "de belanghebbende
betaalt mee".
Bodemkwaliteit is landelijk laat en onvolledig in de
ISV-systematiek betrokken geraakt. Daarom was
door VROM een herijkingmoment voorzien in het
najaar van 2001Dit om uiterlijk 1 januari 2002
duidelijk te kunnen verschaffen over aanvullende
rijksmiddelen voor de periode tot en met 2005. De
totale investeringsbehoefte in Nederland bleek
echter aanzienlijk omvangrijker dan de hoeveelheid
bij VROM beschikbare middelen. Om uit deze
impasse te raken hebben rijk, provincies en
gemeenten koortsachtig gezocht naar oplossingen.
Dit proces heeft echter uiteindelijk een vertraging
van een half jaar veroorzaakt. De onduidelijkheid
over de beschikbare middelen resulteert in dat de
beoogde integratie en de versnelling van de
bodemsaneringsoperatie zwaar onder druk komen
te staan.
Ondanks deze aanloopperikelen zijn een groot
aantal projecten binnen de reeds gehonoreerde ISV-
bodemmodule (periode 2000-2005) reeds in
uitvoering of voorbereiding. Zo is er bijvoorbeeld
ten behoeve van de stedelijke vernieuwing een
omvangrijke studie verricht naar alle reeds
onderzochte en van bodemverontreiniging
verdachte locaties in de herstructureringsgebieden.
Werkplan overdracht bodemtaken van provincie
naar gemeente
Hierboven zijn een aantal programmatische en
financiële zaken beschreven. Om de
slagvaardigheid verder te vergroten heeft
Leeuwarden er voor gekozen om per 1 januari 2003
bevoegd gezag Wet bodembescherming te worden.
Samen met de provincie Fryslan (het huidige
bevoegde gezag), is in het afgelopen jaar gewerkt
aan een kaderplan voor de personele, financiële en
organisatorische consequenties en de toekomstige
samenwerking. Het kaderplan fungeert tevens als
kader voor de beleidsvemieuwing bodem.
Evaluatie Jaarprogramma DZH 2001
11