Risicogroep
Met/zonder Restant-schuld in
(hypothecaire) zekerheid euro's op 01.01.2003
In
Kasgeldlimiet
Blad 96
verstrekte geldleningen x 1 miljoen
Woningcorporaties met garanties
WSW
Zonder
81,9
79
Overige toegestane instellingen
(volgens de Wet Fido)
Zonder
21,7
21
Totaal
103,6
100
Gezien het feit dat voor de leningen aan de woning-corporaties het
Waarborgfonds Sociale Woningbouw garant staat en de overige leningen
ondergebracht zijn bij ondernemingen met een goede credit rating (voor de
inhoud van dit begrip wordt verwezen naar het treasurystatuutkan het
risico als minimaal worden beschouwd.
Voorts zijn er nog voor ruim 21,5 miljoen leningen aan en aandelen in op
afstand gezette bedrijven. Dit zijn bedrijven, welke voorheen tot de
gemeente behoorden dan wel voorheen gemeentelijke activiteiten uitvoeren.
Informatie over de verbonden bedrijven is opgenomen in paragraaf 2.2.5.
2.2.3.f Intern liquiditeitsbeheer
De betrouwbaarheid van de liquiditeitsprognoses wordt vooral bepaald door
de liquiditeitsprognoses van de investeringen. Deze worden echter sterk
beïnvloed door externe factoren, zoals milieu effect rapportages,
bezwaarprocedures en dergelijke.
Bij de huidige vrij stabiele rente-ontwikkeling zijn de financiële risico's
ten gevolge van misschattingen in het investeringstempo minimaal.
Een grove benadering geeft het volgende beeld van het intern
liquiditeitenbeheer
Bedragen per kwartaal x 1 miljoen
1ekw
2ekw
3ekw
4° kw
Omvang begroting per 1 januari 2003
312,9
312,9
312,9
312,9
1 Toegestane kasgeldlimiet
In procenten van de grondslag
In bedrag
8,2
25,7
8,2
25,7
8,2
25,7
8,2
25,7
2 Omvang vlottende korte schuld
Opgenomen gelden 1 jaar
Overige vlottende schuld
24,7
0,0
24,7
0,0
21,2
0,0
20,0
0,0
3 Vlottende middelen
p.m
p.m
p.m
p.m
Toets kasgeldlimiet
4 Totaal netto vlottende schuld (2 - 3)
Toegestane kasgeldlimiet (1)
Ruimte (+)/Overschrijding (-):(1 -4)
24,7
25,7
+1,0
24,7
25,7
+1,0
21,2
25,7
+4,5
20,0
25,7
+5,7
2.2.3.g Gemeentefinanciering
Bij de financiering van de gemeentelijke activiteiten en investeringen
wordt uitgegaan van integrale financiering. Dat wil zeggen dat steeds
gekeken wordt naar de totale financieringsbehoefte van de gemeente. Bij de
Blad 97
huidige verwachtingen over de rente-ontwikkeling wordt eerst maximaal met
kortgeld gefinancierd. Pas wanneer de kasgeldlimiet (de limiet die aangeeft
wat maximaal kort gefinancierd mag worden) wordt genaderd wordt overgegaan
tot het aantrekken van middelen op lange termijn. De termijn wordt daarbij
bepaald door de aard van de te financieren investeringen, de resterende
looptijd van de bestaande leningen en de te betalen rentepercentages bij de
verschillende looptijden van de leningen.
Bij het aantrekken van leningen wordt altijd bij tenminste drie banken
offerte gevraagd.
Voor het jaar 2003 wordt verwacht dat maximaal 5 miljoen moet worden
aangetrokken voor investeringen en consolidatie van vlottende schuld. Gelet
op de onzekerheidsmarges in de liquiditeitsramingen en een mogelijke
verschuiving van het aantrekken van nieuwe leningen tussen de jaren 2002,
2003 en 2004 stellen wij u voor het College te machtigen voor een bedrag
van 50 miljoen aan vaste geldleningen in 2003 aan te trekken.
Op deze wijze wordt ruimte geschapen om een optimaal tijdstip te kiezen
voor het aantrekken van lange termijn financiering zonder dat opnieuw een
voorstel aan de Raad moet worden voorgelegd.
Mutaties leningenportefeuille x 1 miljoen
Bedrag
Gemiddelde
Invloed op
Omschrijving
In euro's
Rente
gemiddelde
rente
Stand op 1 januari 2003
167,2
5,99%
Nieuwe leningen
5,0
5,50%
-0,01%
Reguliere aflossingen
-19,7
8,61%
-0,34%
Vervroegde aflossingen
0,0
0,00%
0,00%
Renteaanpassing (oud percentage)
-4,9
6,60%
-0,04%
Renteaanpassing (nieuw percentage)
+4,9
5,50%
0,00%
Stand per 31 december 2003
152,5
5,60%
-0,39%
2.2.3.h Kasbeheer
Al het betalingsverkeer heeft de gemeente gecentraliseerd bij drie banken.
De BNG, de Postbank en de FrieslandbankHoofdbankier is de BNG, de beide
andere bankrelaties worden vooral aangehouden als service naar de klanten
en vanuit regionaal economische motieven. Saldi op deze rekeningen worden
afgeroomd ten gunste van de BNG rekening. Over de condities van deze
bankier wordt jaarlijks onderhandeld, daarbij worden ook de condities van
andere banken meegewogen.
Wij vragen van de Raad ons College te machtigen een kortkrediet arrangement
aan te gaan met de BNG en/of één van de instellingen of banken die aan het
eind van deze paragraaf genoemd wordt voor het tijdelijk uitzetten van
gelden. De omvang van kortkrediet arrangement wordt voorgesteld op twee
maal de kasgeldlimiet, d.w.z. (2 x 25,7 miljoen)= 51,4 miljoen.
Aan de diensten is opdracht verstrekt een actief debiteurenbeheer te
voeren, gericht op het snel incasseren van vorderingen en een correct
betalingsgedrag, dat wil zeggen betalen op de uiterste vervaldag tenzij
door betalingskortingen snel betalen voordeliger is. Een en ander is
verankerd in het treasurystatuut (par. 2.4.1).