Blad 6
spronkelij k voorzien, met als gevolg dat het bouwvlak dien
overeenkomstig in zuidelijke richting dient te worden uit
gebreid
Voorts blijkt bij nadere bestudering van de ter inzage ge
legde plankaart dat het gebouw voor de 'rooilijn' zou kun
nen komen te staan.
Met de verschuiving van het bouwvlak is het gelijkertijd om
constructieve redenen noodzakelijk de aanduiding "onder-
grondsparkeren toegestaan" te verruimen.
Het betreft hier enkele ondergeschikte aanpassingen op de
plankaart
Voorgesteld wordt het bestemmingsplan op dit punt gewijzigd
vast te stellen. Daartoe wordt het bouwvlak aangepast aan
het bouwplan opdat het gebouw in de rooilijn staat. Ook
wordt de aanduiding ondergrondsparkeren toegestaan" aange
past aan het bestemmingsvlak.
Arendstuin
Manege
Het is lang zoeken geweest om in de Manege een passende
functie te vestigen. Op grond van de momenteel bekende
situatie, zal het gebouw naar alle waarschijnlijkheid een
onderwijsfunctie krijgen. De scholengemeenschap Piter Jel-
les zoekt al geruime tijd naar uitbreidingsruimte voor het
gymnasium. Op grond van onderzoeken blijkt de Manege ge
schikt (te maken) te zijn voor onderwijsdoeleinden, waarbij
zelfs gedacht wordt aan een leslocatie.
In het bestemmingsplan is tot nu uitgegaan van de meer so
ciaal-culturele kant van het onderwijs. Het plan biedt
ruimte voor de vestiging van een aula, overblijf-, kantine
ruimte, maar ook bibliotheek o.i.d.
Nu het gebouw geschikt blijkt te zijn voor een leslocatie,
wordt voorgesteld het bestemmingsplan hierop aan te passen.
Binnen de plansystematiek zal op deze gronden de aanduiding
"od", zijnde "onderwijsdoeleinden toegestaan", op de plan
kaart worden aangebracht. De planvoorschriften behoeven
niet te worden aangepast, omdat aangesloten wordt bij de
bestemmingsomschrijving van de bestaande school; t.w. het
gymnasium aan de Noorderweg.
In dit verband is tevens nagegaan hoe deze functie zich
verhoudt tot het vereiste geluidsniveau zoals de Wet ge
luidhinder dat bepaalt. Het blijkt dat een vrijstelling
voor een hogere waarde noodzakelijk is, omdat de voorkeurs
grenswaarde van 50 dBA) met 3 dBA) wordt overschreden.
Voor ditzelfde geluidsniveau dat berekend is op de gevels
van de geprojecteerde woningen aan de Arendstuin, is die
waarde al verleend. Op grond hiervan mag worden aangenomen,
dat ook ten behoeve van de onderwijsfunctie in de Manege
die waarde zal worden toegestaan.
In dit verband moet worden aangetekend dat de Wet geluid
hinder toestaat, dat de vereiste vrijstelling voor de hoge
re waarde ingeval er sprake is van een gewijzigde bestem
ming (zoals in dit geval) mag worden verleend na vaststel
ling van het bestemmingsplan doch voor de goedkeuring van
het plan door Gedeputeerde Staten.
Blad 7
Voorgesteld wordt: de plankaart te wijzigen door ter plaat
se van de Manege de kaart te voorzien van de aanduiding
od" onderwijsdoeleinden toegestaan.
Woondoeleinden 2
Aan de oostzijde van de manege zijn grondgebonden woningen
gepland. Een ingediend bouwplan dat voorzag in de bouw van
ca. 40 woningen ter plaatse van de voormalige marechaussee
kazerne heeft het niet gehaald.
Inmiddels wordt gewerkt aan een nieuw ontwerp. De vastge
stelde stedenbouwkundige uitgangspunten zijn ook voor dit
ontwerp bepalend.
Deze uitgangspunten zijn in het bestemmingsplan opgenomen.
Om enige ruimte te bieden aan de situering van een eventue
le ondergrondse parkeergarage is het van belang dat die
plek niet meer exact wordt vastgelegd, zoals op grond van
het indertijd ingediende bouwplan, is gebeurd.
Voorgesteld wordt om binnen het gehele bestemmingsvlak een
ondergrondse parkeergarage mogelijk te maken door de aan
duiding "op" d.w.z. ondergronds parkeren toegestaan over
het gehele bestemmingsvlak te tekenen.
Voorschriften
In de voorschriften blijken bij nadere bestudering nog en
kele onduidelijkheden voor te komen. Daarom wordt voorge
steld de navolgende wijzigingen in de voorschriften aan te
brengen
1. In de bebouwingsbepalingen van artikel 5, (woondoel
einden 2) lid B, sub 1 onder b staat vermeld dat het
bebouwingspercentage van een bouwvlak per bouwperceel
niet meer dan 60 mag bedragen. Middels een vrijstel
lingsmogelijkheid mag buiten het bouwvlak worden ge
bouwd. Dit is niet aan een percentage gebonden, zodat
in beginsel op deze wijze een belangrijk deel van het
erf mag worden bebouwd.
Voorgesteld wordt de bebouwingsbepaling als volgt te
wij zigen
"het bebouwingspercentage zal per bouwperceel niet
meer dan 60 bedragen;"
2. In lid D, sub 1 van hetzelfde artikel wordt de moge
lijkheid vermeld om middels vrijstelling buiten het
bouwvlak te mogen bouwen, waarbij verwezen wordt naar
het bepaalde in lid B sub 1. Die verwijzing is on
juist.
Voorgesteld wordt het bepaalde in artikel 5, lid D sub
1 als volgt te wijzigen:
"het bepaalde in lid B sub 1 onder a en toestaan dat
bijgebouwen buiten het bouwvlak mogen worden opge
richt, e.e.a. onverminderd het bepaalde in lid B sub 1
onder b, mits het bebouwingspercentage van 60% niet
wordt overschreden;"
3. In artikel 6: Maatschappelijk doeleinden staat een
storende fout. In de bestemmingsomschrijving staat "De
op de kaart voor bijzondere doeleinden aangewezen